Gmina Jastrowie (4) - rezerwat Diabli Skok

Photo ofGmina Jastrowie (4) - rezerwat Diabli Skok Photo ofGmina Jastrowie (4) - rezerwat Diabli Skok Photo ofGmina Jastrowie (4) - rezerwat Diabli Skok

August 4, 2022
August 2022

near Szwecja, Województwo zachodniopomorskie (Polska)

Zgodnie z oczekiwaniami droga wzdłuż Jezior Krąpskich i w rezerwacie przyrody Diabli Skok to ciągłe zmaganie się z powalonymi drzewami, tak że przebycie pierwszych ośmiu kilometrów było sporym wysiłkiem. A szkoda, bo mogłaby to być urocza trasa. W rezerwacie za parkingiem jest troszkę lepiej ale trafiamy na dość karkołomną przeprawę przez ciek po jednej belce. Czerwonego szlaku pieszego nie ma w terenie a żółty znakowany jest zbyt słabo jak na tak ciężki teren. Do Kłomina - miasta widma zaprowadził mnie szlak niebieski biegnący drogą pożarową nr 5. Kiedyś to rozbudowana baza wojsk rosyjskich stopniowo wyburzana od 2008. Obecnie został tam tylko jeden blok mieszkalny i kilka budynków. Duże wrażenie zrobił na mnie cmentarz jeniecki stalagu 302 Rederitz będący częścią ścieżki historycznej prowadzącej po terenie kompleksu obozów jenieckich z II wojny światowej. Praktycznie prócz cmentarzy niewiele zostało śladów. Wyjazd z Nadarzyc starym traktem wysadzanym lipami. Trochę kamienisty ale malowniczy. Na całej trasie trudno o zaopatrzenie - widziałem tylko jeden skromny sklep w Nadarzycach. Tablice informacyjne w miejscowościach, na ścieżce historycznej i w rezerwacie Diabli Skok. Korzystałem z mapy Nadleśnictwo Jastrowie (1: 50 000, LP/Compass).

PictographBridge Altitude 327 ft

drewniany mostek na Rurzycy

PictographBridge Altitude 339 ft
Photo ofprzeprawa przez strumień w rezerwacie Diabli Skok na żółtym szlaku pieszym Photo ofprzeprawa przez strumień w rezerwacie Diabli Skok na żółtym szlaku pieszym

przeprawa przez strumień w rezerwacie Diabli Skok na żółtym szlaku pieszym

Przeprawa

PictographPicnic Altitude 508 ft

miejsce biwakowe

PictographMonument Altitude 519 ft
Photo ofcmentarz wojenny obozu jenieckiego Stalag 302 Rederitz Photo ofcmentarz wojenny obozu jenieckiego Stalag 302 Rederitz Photo ofcmentarz wojenny obozu jenieckiego Stalag 302 Rederitz

cmentarz wojenny obozu jenieckiego Stalag 302 Rederitz

PictographMonument Altitude 522 ft
Photo ofcmentarz oficerski Oflagu Gross Born Photo ofcmentarz oficerski Oflagu Gross Born Photo ofcmentarz oficerski Oflagu Gross Born