gmina Gołańcz (1) - wielkopolski Wawel

Photo ofgmina Gołańcz (1) - wielkopolski Wawel Photo ofgmina Gołańcz (1) - wielkopolski Wawel Photo ofgmina Gołańcz (1) - wielkopolski Wawel

2092
July 7, 2023
July 2023

near Gołańcz, Województwo wielkopolskie (Polska)

Do Buszewa dojechałem wygodną ścieżką rowerową po dawnym torowisku. Jej początku szukać trzeba w pobliżu głównej bramy do widocznego z daleka elewatora zbożowego. W Czesławicach czekający na remont ciekawy dwór z XIX w. z wieżyczką na dachu. W lasach smogulecko-jaktorowskich nietrudno o zbłądzenie, dróg niewiele a dobrych wcale. Nie bez trudności dotarłem do nieistniejącej już osady Jeleń, po której pozostały resztki fundamentow, zdziczałe drzewka owocowe i imponująca, pięknie kwitnąca lipa pośrodku leśnej polany. Przed Chojną w lesie parking i wiata postojowa. W samej wsi zabytkowy kościół z muru pruskiego z 1776 pw. sw. Małgorzaty. Odcinek leśny do Prostowa mocno piaszczysty. W okolicy Smogulca i Prostkowa sporo stawów rybnych - raj dla wszelkiego rodzaju ptactwa wodnego. Na moście pożegnanie z Notecią - to już jej ostatni fragment w granicach Wielkopolski. W Smogulcu sporo zabytków, najcenniejszy to kościół pw. św Katarzyny z 1610-1619. Neogotycki hełm wieży wzorowany jest na hełmie Wieży Srebrnych Dzwonów Katedry Wawelskiej. Dobudowana imponująca kaplica grobowa Hutten-Czapskich nawiązuje do Złotej Kaplicy z Krakowa. We wsi zachowana oficyna dworska i ciekawe zabudowania folwarczne. Krajobraz wokół Gołańczy zdominowany przez wiatraki. W rejonie Smogulca teren lekko pofałdowany. Całą trasę obejmuje jeszcze mapa Powiat Chodzieski (1:50 000) wydana przez Starostwo Chodzieskie.