Photo ofGirona - Platja de Castell de Palamós. 1ª part itinerari 10 llibre : Les Gavarres, espai natural Photo ofGirona - Platja de Castell de Palamós. 1ª part itinerari 10 llibre : Les Gavarres, espai natural Photo ofGirona - Platja de Castell de Palamós. 1ª part itinerari 10 llibre : Les Gavarres, espai natural

November 20, 2019
November 2019

near Cassà de la Selva, Catalunya (España)

Les Gavarres és un massís muntanyós perfectament adequat a les necessitats bàsiques per a la pràctica de BTT: hi ha multitud de pistes forestals i camins que permeten infinitat de rutes, i desnivells considerables per provar qualsevol condició física. A les Gavarres, doncs, qualsevol betetista pot trobar la seva ruta ideal a partir de la distància, la dificultat tècnica i el desnivell.
Tot i que existeixen els centres BTT del Gironès i del Baix Empordà amb rutes específiques per a la BTT, volem oferir aquí una travessa que va carenejant el massís des de l’extrem NO fins al SE, connectant diversos indrets interessants, entre ells els punts més elevats del massís i paratges emblemàtics de les Gavarres, com St. Miquel, els Àngels, els Metges i Fitor. Es tracta, en definitiva, d’un recorregut que transcorre des de Girona fins al mar.

Avui us exposem la 1ª part d'aquesta ruta en forma de volta amb sortida i arribada a Cassà, passant per Sant Pere de Galligants (seguint la via verda del carrilet fins a Girona), la Vall de Sant Daniel, el Castell de Sant Miquel, els Àngels, Sant Mateu de Montnegre i Sta. Pellaia.

L’itinerari complet, que comença a Girona, segueix el següent recorregut: Girona - Vall de Sant Daniel – Sant Miquel – Els Àngels – Sant Mateu de Montnegre – Puig de les Bruixes – Santa Pellaia – Coll de Llumeneres – El Daró – Sant Cebrià de Lledó – Can Sitges – Puig de la Gavarra i Puig d’Arques – Sant Cebrià dels Alls – Coll de la Ganga – La Cavorca – Can Cals – Santa Coloma de Fitor – Pla del Descàrrec – Vall-llobrega – Platja de Castell (Palamós).
Per tant, partint altra vegada de Cassà, la 2ª part de la ruta ens portarà, primer, fins al coll de Llumeneres i acabarà a la platja de Castell de Palamós.

Al llarg de la ruta, anem anotant les distàncies en metres. El primer valor és la distància parcial, i el segon, la distància total des de l’inici del recorregut.

PictographPhoto Altitude 288 ft

Palol d'Onyar des de la Via Verda

Passat Quart, la via verda de Girona té unes vistes sobre Palol d'Onyar, que queda un xic enlairat en la falda de les Gavarres. Avui, dia fred i amb una intensa inversió tèrmica, hem pogut fer una foto de llibre: el fum del foc que algú ha encès prop de Palol NO s'escampa, sinó que roman prop de terra. Això passa quan. més amunt, l'aire és més calent que el fum i, per això, no el deixa pujar...aquest fet NO és el fet freqüent (en què la temperatura de l'aire baixa en anar pujant d'altitud) i, per això, el fenomen rep el nom d'"inversió tèrmica".

PictographPhoto Altitude 285 ft

Punt d'inici del recorregut 0 m 0 m Sortim de l'església de St. Pere dels Galligants, i agafem el camí de la vall de St. Daniel, que és asfaltat i passa entre el riu i les cases.

PictographPhoto Altitude 245 ft

700 m 700 m Girem a l'esquerra, voltant el convent de les monges de St. Daniel. Tot seguit, girem a la dreta seguint el camí asfaltat.

PictographPhoto Altitude 346 ft

Font del Ferro

1100 m 1.800 m Arribem al trencant de la Font del ferro. S'acaba l'asfalt. Hem de seguir recte, però recomanem una visita a l'indret de la font. 400 m 2.200 m Pont sobre la riera. Travessem i agafem el camí de l'esquerra. Comença la pujada. Atenció: a partir d'aquí, hi ha algunes rampes MOLT pronunciades, però la pujada fins al coll de can Figueres no és gaire llarga (uns 2 Km).

PictographPhoto Altitude 631 ft

Girona des de can Lliure

Casa de Can Lliure, amb magnífiques vistes sobre la ciutat de Girona i el Pla de la Selva.

PictographPhoto Altitude 860 ft

Font d'en Mistaire

Una font que recull en un bassi l'aigua de la torrentera.

Entre el coll d'en Figueres i el castell de Sant Miquel hi ha vistes espectaculars de la plana del Baix Empordà.

Torre de telegrafia òptica i restes de l'ermita.

2200 m 4.400 m Si seguim a l'esquerra, podem anar fins el castell de St. Miquel. (300 m), on gaudirem d'esplèndides vistes sobre el pla de Girona, Celrà, Banyoles i l'Empordà. Caldrà retornar pel mateix camí, perquè el nostre itinerari segueix cap a la dreta. Val a dir que, de primer, la pista que hem de seguir té unes rampes molt fortes en pujada i que, al final, en canvi, poc abans de la casa de les Figues, les rampes molt fortes són de baixada.

Entre Sant Miquel i els Àngels

Vista magnífica de la Catedral de Girona i de l'Església de Sant Fèlix, així com de tota la ciutat.

PictographPhoto Altitude 968 ft

2200 m 6.600 m Mas de la Figues. Arribem a la carretera asfaltada GIV-6703 que va de la Creueta als Àngels. La seguim cap a l'esquerra. És força planera. 3900 m 10.500 m Cruïlla carretera dels Àngels amb pista forestal de Sant Mateu de Montnegre. Podem seguir la carretera 1000 m i visitar el santuari dels Àngels, punt emblemàtic de les Gavarres. Després de la visita, caldrà retornar fins a aquest punt, on hi ha un indicador que ens marca la direcció a Sant Mateu de Montnegre. Seguim sempre per la pista principal.

Santuari dedicat a la Mare de Dés dels Àngels. Punt emblemàtic dels gironins. Hi ha un hostal. Ara hem de baixar fins al trencant de Montnegre, i d'allà: 4.000 m 14.500 m Arribem a la carretera GIV-6641, que comunica Quart amb Montnegre. Girem a la dreta seguint la carretera asfaltada. A mà esquerre podríem accedir a Santa Maria de Montnegre. 250 m 14.750 m Cruïlla. Girem a l’esquerre en direcció a Sant Mateu de Montnegre.

Sant Mateu de Montnegre

975 m 15.725 m Sant Mateu de Montnegre. Arribem als plans on hi ha aquesta antiga parròquia. Ens aturem a admirar la seva església i les perspectives que ens dóna aquest espai. Continuem per la pista forestal que passa arran de la paret, i deixant l’església a la dreta. A partir d'aquí: 3.400 m 19.125 m Puig de les Bruixes (418 m). Continuem recte. 500 m 19.625 m Cruïlla. Girem a l’esquerra i baixem per la pista forestal.

400 m 20.025 m Santa Pellaia. Arribem a la carretera GI-664 i girem a la dreta en direcció a Cassà de la Selva. Abans però, creuant amb molta atenció la carretera, ens aturem a contemplar l’església i els seus entorns. A partir d'aquí: 1.600 m 21.625 m Cruïlla. Aquí deixarem penjat el recorregut d'avui, de manera que seguirem la carretera asfaltada en franca baixada fins a Cassà. Per fer la 2ª part de la ruta, tornarem fins aquí des de Cassà pujant per la carretera. Si ara deixéssim la carretera i giréssim a mà esquerra per l’ampla pista forestal que s’endinsa al bosc, seguiríem el PR-C 100.2 i, en 950 m [acumulat, 22.575 m] arribaríem a la Creu de les Monges, on, si ens hi fixem, veurem clavada en un pi, una creu de ferro. A mà esquerra accediríem a Cal Xai.