Etapa 1: Camallera - Verges (Alt Empordà i Baix Empordà)

Photo ofEtapa 1: Camallera - Verges (Alt Empordà i Baix Empordà) Photo ofEtapa 1: Camallera - Verges (Alt Empordà i Baix Empordà) Photo ofEtapa 1: Camallera - Verges (Alt Empordà i Baix Empordà)

-37 ft
February 11, 2024
February 2024

near Camallera, Catalunya (España)

(Quan anem a caminar, o amb bicicleta, ens podem aturar per observar plantes, flors, arbres o qualsevol ésser de la natura que ens crida l'atenció, també ho podem fer per prendre alguna cosa en algun poble que trobem pel camí, com també aprofitar per fer un tomb i conèixer els racons d'aquest poble. Fins i tot, agafem alguns camins que no semblen que siguin els que tocaria agafar si per algun motiu ens motiva fer-ho. Dit això, si alguna persona segueix el nostre camí, que ho tingui en compte, i més si veu que el track fa moviments estranys. Vinga, a seguir fent camí!)

(Comentar, abans d'endinsar-nos en el redactat, que aquesta ruta s'ha fet amb la cadireta del nen al darrere d'una de les dues bicicletes. No ho comentem per justificar el ritme o el temps emprat, sinó amb la finalitat de fer saber que el terreny és majoritàriament molt agradable i sense sots considerables per poder-ho fer.)

Comencem a Camallera, poble que pertany al municipi de "Saus, Camallera i Llampaies", i que compta amb parada de tren. Des d'aquí, anem baixant per un GR, enllaçant amb algun tram de carretera poc transitada, per arribar fins a Colomers, on podem enllaçar amb la ruta del Ter. Aquest primer tram esdevé entre extensos camps a banda i banda, passant a tocar de petits nuclis que compten amb la seva església.

Un cop arribem a Colomers, només cal travessar la carretera per anar a trobar la ruta del Ter, i ja al començament ens trobem amb una resclosa que fou "construïda per regar i alimentar els molins de la riba esquerra del Ter -de Colomers fins a l'Escala." En aquesta mateixa resclosa hi ha un pal indicador de fusta que ens assenyala on queden el bramador i el safareig.

Continuant cap a Jafre, prenem el camí que va cap a l'illa d'Avall, el darrer meandre que encara es conserva al Baix Ter, que és el que es pot llegir al panell informatiu que ens hi trobem. A tall informatiu, i per ampliar una mica més: "S'hi localitzen boscos de ribera de salze blanc i freixe en bon estat, encara que amb nombroses espècies exòtiques. Les lleres del riu i els marges, constitueixen un ecosistema d'excepcional interès, en els quals s'assenta una flora i una fauna específica. D'altra banda i de manera de corredor biològic, connecta espais naturals més amplis i al llarg d'ells es desplacen nombroses espècies de fauna vertebrada."

Tornem enrere, fem una mica de pujada pels carrers de Jafre tot travessant el poble, el qual està en plena festa de Carnaval a la plaça Major, i anem pedalant fins a Verges, contemplant altre cop els extensos camps a banda i banda, el castell del Montgrí a la llunyania, i algunes aus que, des de lluny i des del nostre desconeixement, sembla que puguin ser un martinet blanc comú o un xoriguer comú.

Enllaços d'on s'ha extret la informació:
- https://www.consorcidelter.cat/el-territori-del-ter/rutes/ruta-del-patrimoni-cultural-fluvial/distribucio/resclosa-de-colomers
- https://www.consorcidelter.cat/el-territori-del-ter/rutes/ruta-del-patrimoni-natural/habitat/l-illa-d-avall?amb-estils