دوچرخه سواری بوشهر به کیش و جزیره ها موتور bushehr to kish bicycle motor

Photo ofدوچرخه سواری بوشهر به کیش و جزیره ها موتور bushehr to kish bicycle motor Photo ofدوچرخه سواری بوشهر به کیش و جزیره ها موتور bushehr to kish bicycle motor Photo ofدوچرخه سواری بوشهر به کیش و جزیره ها موتور bushehr to kish bicycle motor

April 13, 2022
April 2022

near Makh Boland, Bushehr (Iran)

برنامه دوچرخه سواری 900 کیلومتر خط ساحلی استان بوشهر و جزایر لاوان و مارو و هندورابی و کیش

از بوشهر تا کیش

Bushehr to kish

(به خاطر تداخل راست چین فارسی میتوانید اول این متن را در جای دیگر کپی کنید راست چین کنید که درست ببینید)

این برنامه ی سایکل توریست به صورت Slow Tourism برنامه ریزی شده به این معنا که هدف توی این برنامه رکورد زدن و به مقصد رسیدن نیست و به صورت گردشی و استفاده از ظرفیت های توریستی مسیر و منطقه و فرهنگ بومی و لذت از مسیر برنامه ریزی شده.

اکثر جاذبه های توریستی منطقه در اون گنجانده شده . اما نکته مهم اینه که ترک به صورت کلی است و خیلی از جزیات را قبل از مراجعه باید دربیاورید.
ما سعی کردیم مسیر کلی برنامه را رسم کنیم.
و چون ترک رکورد شده در دسترس نبود جزیات و دیدنی های مسیر به صورت حدودی رسم شده

در این برنامه مهم برای ما این بود مسیر حد اکثری لب آب برنامه ریزی شود.

این برنامه از بندر گناوه نیز قابل اجراست.

در این برنامه شما در اواسط مسیر میتوانید به صورت اختیاری جزایر پین شده ی خلیج فارس را هم بازدید کنید.
هزینه ی هر نفر برای خشکی به جزیره معمولا آنقدر زیاد نیست.
در همه جزایر میتوانید کمی مبلغ بیشتر بدهید و دوچرخه را همراه خود ببرید.
جزیره لاوان کمی آسفالت و بیشتر خاکی است. جزیره مارو مسیر هاش خاکی پاکوب هست.
جزیره هندورابی خاکی
و جزیره کیش کلا آسفالت است و مسیر مجزتی دوچرخه با زیر سازی مخصوص هم دارد. (کشتی به جزیره کیش نیاز به کارت ملی دارد)
جزیره ی شیف هم که در ابتدای برنامه هست با جاده به خشکی وصله و آسفالته. (دو تا جزیره ی کنارش هم ورود ممنون هستن)

برای ورود به جزیره هندورابی نیاز به مجوز نیرو انتظامی است که همان جلو اسکله کانکس دارند و صادر می کنن.(این جزیره منطقه حفاظت شده است) نیاز به کارت ملی دارید.

جزیره های مورد نظر از لحاظ حیاط وحش دریایی و زلالی آب و حفاظت شده بهترین های ایران هستند.(به جز این جزایر شما باید جداگانه قشم و هرمز و هنگام را هم ببینید.) بقیه جزایر راه دسترسی روتینی ندارند.

کل مسیر حدود ۹۰۰ کیلومتره. (شهر های اصلی مسیر همان بوشهر و کنگان و عسلویه و کیش هستند) در هر روز به صورت متوسط 40 کیلومتر رکاب زنی وجود دارد. اگر بار زیاد و سنگینی ندارید یا توان بدنی بالایی دارید میتونید هر روز دو برابر این مقدار پیش برید. (بار ما شامل دوچرخه و لوازمش و بار ها و آب حدودا نفری 40 کیلوگرم بود)
البته لازم نیست حتما کل برنامه را اجرا کنید. میتوانید از عسلویه شروع کنید. مسیر نصف می شود.

مدت اجرای برنامه بسته به مقدار پیمایش روزانه شما متفاوت است. و زمانی که صرف حرکت با اتومبیل از شهر خودتون تا بوشهر صرف میشه به علاوه زمان برگشت از کیش تا شهرتون رو هم بهش اضافه کنید.

برای بردن دوچرخه ها به ابتدای مسیر میتونید یکی از راههای زیر رو انتخاب کنید :
1*اتوبوس :داشتن یک اتومبیل همراه و زدن دوچرخه ها روی باربند و پیاده کردن در جزیره شیف بوشهر.
(برگشت هم همینطور از چارک به شهر خودتون)

2*اتوبوس: بردن دوچرخه ها در صندوق اتوبوس از تهران به بوشهر (برای برگشت اول از کیش به چارک بعد با وانت یا تاکسی تا عسلویه بعد اتوبوس ) بابت دوچرخه ها هم که میزنن صندوق زودتر با راننده هماهنگ کنید یه مبلغی کمتر از بلیط مجدد میگیره معمولا.(safar724.com برای بررسی روز های موجود و رزرو بلیط)

3*هواپیما: پک کردن دوچرخه و بردنش با هواپیما به فرودگاه بوشهر (برای برگشت هم به همین صورت از فرودگاه کیش) در صورت علاقه به این مدل حمل میتوانید برنامه را از فرودگاه جزیره لاوان شروع کنید.
(برای روش پک و حمل دوچرخه با همواپیما بهم پیام بدید.)

سطح برنامه متوسط است و برای کسانی که تا اکنون تجربه ی حد اقل یک سفر 50 کیلومتری دوچرخه در جاده داشته اند میتواند مناسب باشد. اما باید استقامت رکاب زنی چند روزه داشته باشید.

تعداد پیشنهادی 2 الی 4 نفر

تقریبا در همه مسیر ها امکان ورود اتومبیل وجود دارد. بعضی قسمت های خاص خاکی است اما صعب العبور نیست.

این ترک برای موتور هم قابل اجراست. فقط قوانین ورود موتور به جزایر با دوچرخه متفاوت است و باید موتور را در خشکی(روستا) بسپارید و پیاده به بازدید جزایر بروید.

از نظر آنتن دهی تلفن همراه تقریبا در اکثر مناطق وجود دارد. همراه اول و برای بکاپ ایرانسل. اما اینترنت معمولا نزدیک شهر ها هست و روستا ها اکثرا اینترنت قابل استفاده ای ندارن. پس ترک ها و مسیر هاتون رو یکی دو روز زودتر لود کنید.

کل برنامه شیب قابل توجهی نداره و شیب ها بعضی اوقات خیلی ملایم و کوتاه و متنوع هستند و قابل چشم پوشی هستن. در مناطق کنگان و سیراف و عسلویه کمی شیب ها جدی تر میشوند. (با اپلیکیشن suunto آیکن مشکی میتوانید شیب ها را از قبل دقیق بررسی کنید. )
برنامه به صورت معکوس هم قابل اجراست اما در کل جهت باد موافق فاکتور مهمی است. (اپ windy آیکن قرمز برای بررسی دقیق باد بسیار مفید است)

مسیر هایی که کنار شن های ساحل هستند را میتوانید به جای جاده از روی شن ها بروید.نکته: در عصر ها که جزر است و آب پایین آمده خیلی بهتر و راحت تر و لذت بخش تر هستند. (قبلش از روی ستلایت ببینید که مسیر ساحل موانعی مثل صخره یا رود یا هور نداشته باشد)

آب شیرین تقریبا در اکثر مناطق به صورت شیر آب سخت پیدا می شود. اما مغازه ها معمولا آب معدنی بطری دارند. آب غیر آشامیدنی در بعضی مناطق به صورت مخزن پیدا میشود. خیلی از این آب ها کمی طعم دارند اما آشامیدنی هستند و تنها راه شناختش پرسش از بومی ها هست.
دلتون رو به مراکز آب شیرین کن خوش نکنید.

در مورد امنیت مردم بوشهر خوش قلب و گرم و مهربان هستند.

معمولا مساجد که در نقشه گوگل مشخص هستند جای خوبی برای تجدید قوا و آب و سرویس و نماز و تبادل فرهنگی هستند. میتوانید در مجاورت مساجد کمپ برنید.

اکثر جاده های این ترک دو طرفه هستند. (آینه داشته باشید)

در مسیر ها ممکن است شوتی های باربر را ببینید که آن ها نیز کاری با شما ندارند اما به خاطر سرعت خیلی بالاشان باید مراقبت بیشتری داشته باشد. مخصوصا در تاریکی. ( به هر حال احتیاط کنید.)

لوازم مورد نیاز برای دوچرخه سواری سایکل توریست خیلی زیاد هستند و اینجا جا برای گفتنشون نیست(خواستید پیام بدید بگم) اما لوازم ویژه ی این منطقه :
*کلاه دور دار که بتونید زیر کلاه دوچرخه سواریتون بذارید.
*عینک دودی
*پماد سوختگی اکسید دوزنگ (معجزه گر)
*پیرهن نخی نازک آستین بلند یقه دار (بهتره یه کش نوک آستین بدوزید که بیافته توی انگشت شصت)

در ضمن برنامه با دوچرخه کوهستان معمولی به همراه باربند و خورجین اجرا شده و لزوما نیازی به دوچرخه مخصوص سایکل توریستی نیست.

دمای هوا برای اجرای این برنامه در ماه های زمستان عالی است. بهترین تایم بهمن است. باددر منطقه خیلی جدی است حتما چک کنید.(در تعطیلات عید هم قابل اجراست اما کمی مایل به گرمی میزند و ظهر ها نمیشود رکاب زد. خودرو های مسافران هم کمی خطرساز میشوند.)
(دمای مطبوع برای سایکل توریست بین 15-12 درجه شب و حدود 22-25 درجه روز است. احساس واقعی یا real feel) عدد نرمال 20 درجه است. (برای ما بین 23 تا 34 بود و گرم بود)

آفتاب در این منطقه یو وی بالایی دارد (اگر با آفتاب سوختگی مشکلی ندارید باز هم کلاه بگذارید.) بومی ها را نگاه نکنید، آن ها رنگدانه های پوستی مخصوصی در ژنشان دارند که آسیب پوستی نمیبینند. (از weather.com چک کنید UV Index هرچی به 10 نزدیک تر بشه خطرناک تره)

باد به خاطر تاثیر اقیانوسی منطقه مساله ی جدی ای هست. هم به خاطر بررسی موافق بودن باد با مسیر شما. هم اینکه باد بیشتر از 30کیلومتر نباشد.
برای بررسی دقیق مسیر باد از اپلیکیشن Windy (آیکن قرمز رنگ) استفاده کنید.

پین ها و تگ های زیادی در این ترک ذخیره کرده بودیم اما ویکیلاک محدودیت 25تایی داره و مجبور شدیم اکثرشون رو پاک کنیم.

برای پیمایش ترک میتونید از اپلیکیشن پروفشنال Backcountry Navigator pro استفاده کنید. (این اپ در نت پیدا نمیشود اگر خواستید پیام بدید تقدیمتون کنم) یا GPS Essential

برنامه به صورت 3 نفره به همراهی دوستان عزیزم که در ترک تگ شده اند اجرا شد.

بعضی قسمت های ترک ها به خاطر نداشتن سیگنال به صورت دستی و حدودی رسم شده.

اگر این ترک رو اجرا کردید حتما پایینش کامنت بذارید و نکات تکمیلی رو برای دیگران بگید.

پیمایش دیگر جایگزین این پیمایش "دوچرخه سواری خط ساحلی سیستان بلوچستان چابهار" هست که همین رو در ویکیلاک سرچ کنید.

میتوانید برای توضیحات دقیق و لوازم مورد نیاز به
پیام بدهید.
انشا الله وقت کنم جزیات بیشتر رو همینجا مینویسم.

برای آشنایی با دوچرخه سواری توریستی یا همان سایکل توریست میتوانید اپیزود دوم و سوم از پادکست ادونچرپاد رو از اپ castbox گوش کنید: (کلمه ی ادونچرپاد رو توی گوگل بنویسید)

ترمینال اتوبوس بوشهر شروع حرکت به سمت جزیره شیف

مسیر جزیره شیف

منطقه مسکونی جزیره شیف

مسیر غربی: جزیره نگین

نگین ممنوع الورود است

بوشهر گردی

ادامه پیمایش پارک ساحلی

این پارک ساحلی بوشهر چندین کیلومتر طول دارد و مسیر ترک روی آن است. خیلی متنوع و زیباست

مسیر خاکی هلیله

پارک زیبا قابل کمپ

ساحل صخره ای نایبند

ساحل صخره ای بنود

لوکیشن فیلم محمد رسول الله

بندر مقام برای لاوان

اسکله قایق به سمت بندر لاوان

ورود به جزیره لاوان

لاوان یک جزیره نفتی است. زیبایی اش در سمت غربی آن است. فرودگاه هم دارد برای دیدن جزیره مارو یا همان شیدور اول لاوان رو ببینید بعد از لاوان یک قایق هماهنگ کنید که شما رو به مارو ببره. شماره اش را نگه دارید که فردایش بیاد و برتون گردونه لاوان. از لاوان هم قایق به بندر مقام

ورود به جزیره مارو (شیدور)

اینجا مالدیو ایران است ماسه هاش سفیده خیلی کوچیکه و نیم ساعته میشه دورشو قدم زد. خالی از سکنه هست خیلی خیلی ناب و دیدنیه آبش هم زلالی خاصی داره. (در جزایر ایران بعد از هنگام این جزیره زیباترینه به نظرم)

جزیره مارو (مالدیو ایران)

مسیر خاکی

ایستگاه جزیره خاص هندورابی

جزیات ورود به هندورابی رو توی متن نوشتم در هندورابی گونه هایی هستن که هیچ جای دیگه نیست.

گردش در جزیره هندورابی

بندر چیروئیه

برای رفتن به جزیره هندورابی از این بندر باید قایق سوار شید

بندر چارک :کشتی به کیش

شناور های کیش از این بندر میرن اما یه بندر دیگه به اسم بندر آفتاب هم هست که برای حمل خودرو به کیش هست. با اون هم در بعضی مواقع میتونید با دوچرخه برید کیش. باید بپرسید

مسیر دوچرخه دور کیش

کاملا دور کیش مسیر مخصوص دوچرخه درست کردن که خیلی زیر سازی عالی داره و خیلی هم متنوع و با صفاست مسیرش. شاید یک صبح تا شب بتونید دورش رو رکاب بزنید. البته اکثر مناطق دیدنی کیش همون دور کیش و توی این مسیر هست.

فرودگاه کیش پایان برنامه

• Photo of amirhasan hosseini
    amirhasan hosseini Jul 27, 2022

اگر تمایل دارید ما یک گروه ورزشکاران در واتس آپ درست کردیم که از همه جای دنیا هستند و شما را هم عضو کنیم. اگر تمایل دارید شماره واتس آپ خودتان را برای من بفرستید