Dolina Bukówki

August 23, 2019
August 2019

near Wieleń, Województwo wielkopolskie (Rzeczpospolita Polska)

Po dłuższej przerwie wracam do największej gminy w Wielkopolsce - gminy Wieleń. Tym razem postanowiłem pojeździć po jej północnej części. Nim jednak wyjechałem z miasta odnalazłem w lesie jedną z 17 zachowanych w Polsce wież Bismarcka, zobaczyłem zabytkową śluzę nr 20 na Noteci oraz próbowałem raz jeszcze przybliżyć się do pałacu Sapiehów.
Trasa bardzo atrakcyjna w większości po drogach leśnych. Dolina Bukówki to zarówno użytek ekologiczny (Bagienna Dolina Bukówki) jak i obszar chroniony Natura 2000. Trochę wyżej na północ znajduje się równie malownicza Dolina 12 Źródeł obejmująca kilka śródleśnych stawów. Zabytki na trasie to głównie poewangelickie kościoły: drewniany w Herburtowie i trzy szachulcowe: w Kocieniu Wielkim, w Dzierżążnie Wielkim i Małym. Fragmentami uniemożliwia jazdę piasek (np. droga do Mniszka). Generalnie im bardziej na północ tym go mniej więc traktem Dzierżążno Małe - Gieczynek jedzie się z dużą przyjemnością.
Można powiedzieć, że gmina postawiła na kijkarzy. Stworzono gęstą sieć szlaków Nordic Walking połączonych łącznikami. Pogrupowane w kolory oznaczone są w terenie przykręcanymi do drzew metalowymi tabliczkami z numerem i kierunkiem. Znakowanie nie daje jednak pewności w poruszaniu się. Dużo tabliczek z upływem czasu odpadło od drzew i leży na ziemi. Jest to też teren maratonu rowerowego MTB Michałki stąd mnóstwo drzew wzdłuż dróg jest obmalowanych rzucającymi się w oczy a mało estetycznymi znakami (litera M na białym bądź żółtym polu). Trudno sobie wyobrazić co będzie za kilka lat gdy co roku trasy będą się zmieniać.
Podczas swoich wędrówek po Wielkopolsce spotykam czasem miejscowości, gdzie można poczuć się jakby czas stanął w miejscu. Dzierżążno Małe zapamiętam jako jedną z nich.
Opisywany teren obejmują swym zasięgiem dwie dobre mapy: Nadleśnictwo Krzyż (1:40 000, Lasy Państwowe) oraz Wieleń miasto i gmina (1:50 000, Eko-Map) ujmujące również szlaki konne i Nordic Walking.