De Cardona a Montserrat en bicicleta 1. De Cardona a Castellar

Photo ofDe Cardona a Montserrat en bicicleta 1. De Cardona a Castellar Photo ofDe Cardona a Montserrat en bicicleta 1. De Cardona a Castellar Photo ofDe Cardona a Montserrat en bicicleta 1. De Cardona a Castellar

April 28, 2014
June 2012

near Cardona, Catalunya (España)

[CA] De Cardona a Montserrat en bicicleta 1. De Cardona a Castellar

Primera de les dues etapes en què s'ha dividit la travessa amb bicicleta de Cardona a Montserrat. Aquest primer tram és un magnífic itinerari lineal per la franja occidental del Bages, al bell mig del Principat, que, travessant valls sinuoses i petites planes, franqueja la serra de Castelltallat fins al llogarret de Castellar (municipi d'Aguilar de Segarra), a la vall de Rajadell. La ruta discorre per pistes, camins i carreteres generalment en bon estat. En tractar-se d'un itinerari en travessa, caldrà comptar amb un vehicle de suport o bé amb les possibilitats que ofereix el transport públic, centrades en la línia d'autobusos Barcelona-Cardona-Andorra i les línies de ferrocarril R12 L'Hospitalet de Llobregat-Lleida per Manresa (estacions a Aguilar de Segarra i Monistrol de Montserrat) i Rodalies S4/R5/R50 Barcelona-Manresa (estació a Monistrol de Montserrat).
Ruta senyalitzada.

Cal situar-se a Cardona. La població s'aixeca sobre el riu Cardener a tocar de la carretera C-55 entre Manresa i Solsona.

0,00 km (497 m). Oficina d'informació de Cardona, a l'entrada de la vila i al peu del seu imponent castell. Segons el temps de què es disposi, cal visitar amb més o menys detall aquesta població, de regust històric i monumental, on destaquen el castell i la col·legiata de Sant Vicenç, el nucli antic i el paratge i museu de la Muntanya de Sal. Se surt de la vila per la carretera BV-3001 en direcció N, baixant directament o pel mig del raval de Sant Joan, cap a la carretera C-55, que cal seguir en direcció O/NO cap a Solsona (voral ample i segur).

2,95 km (418 m). Es deixa la carretera i es trenca a l'esquerra (SO) per la pista asfaltada de Bergús.

9,04 km (632 m). Trencall de Bergús. Es gira a la dreta (N) i es visita aquest veïnat presidit per l'església de Sant Joan i la magnífica masia fortificada de la Garriga. Es torna enrere fins a l'anterior desviació i ara es continua recte (S).

9,83 km (640 m). Se surt a la carretera BV-3001, que se segueix a l'esquerra (E) fins al collet de Sant Quintí (10,70 km, 681 m), just després del molló del km 7, on es pren una pista ampla de la dreta (S).

11,50 km (676 m). Cruïlla múltiple: se segueix recte (S) per la pista més marcada. Més enllà, a la Creu de les Llaceres (13,05 km), es travessa una altra cruïlla i es continua recte (S) deixant un desviament a l'esquerra que duu al poble de Salo.

14,54 km (593 m). Can Garriga. Davant mateix de la masia, es gira a la dreta (SO) seguint per la pista que davalla fins a una desviació situada 120 m més avall, on es gira a l'esquerra (S), en baixada. Ja a tocar de la riera de Matamargó, hi ha una desviació (15,25 km, 527 m): es tomba a la dreta, es travessa el pla de la riba i, més enllà, es creua la riera (15,88 km, 530 m). Se surt a una pista ampla, que se segueix a l'esquerra (S) per pujar al veïnat de Matamargó.

16,90 km (574 m). Pla de les Alzines. Bifurcació: es deixa un trencall a l'esquerra -per on després se seguirà- i es gira a la dreta (NO). Es passen les Cases de Matamargó i se surt a la carretera d'accés a Sant Pere de Matamargó, on s'arriba en pujada.

18,00 km (639 m). Església de Sant Pere de Matamargó, d'origen romànic, molt modificada, cap de la parròquia actualment pertanyent al municipi de Pinós. Bona panoràmica sobre l'entorn. Es torna enrere fins al pla de les Alzines, on ara es deixa a l'esquerra el trencall de pujada i es descendeix per la pista principal.

19,61 km (572 m). Se surt a la carretera de Matamargó, que es pren a l'esquerra (SE), primer en suau pujada, després en baixada.

22,00 km (480 m). Pont de les Dues Aigües, carretera BV-3002. Es gira a l'esquerra (S), es creua el pont i es deixa la carretera girant a la dreta (SO) per una pista en direcció a Castelltallat. Se segueix sempre per la pista asfaltada deixant desviaments secundaris a banda i banda i es travessen els suaus lloms de l'Ase Negre, primer en pujada i després baixant per creuar la riera d'Otgers.

28,40 km (718 m). Cal Prat Barrina. Es deixa la masia (i residència de pagès) a l'esquerra i, dos-cents metres després, es continua recte deixant a la dreta la pista que duu al veïnat de Prades. Es davalla fins a travessar la riera de Barrina (707 m) i comença la remuntada per l'obaga de la serra de Castelltallat, llarga i sostinguda.

31,97 km (891 m). La Creu Grossa, camí asfaltat de Castelltallat (senyals del sender GR 7). Es gira a la dreta (O) seguint per l'asfalt tot deixant, més endavant, els masos de can Genís a la dreta i cal Goberna, enlairat en un turó, a l'esquerra.

33,13 km (857 m). Collet de Picancel. Es deixa la pista asfaltada a l'esquerra i es continua per un camí de la dreta (SO). Es passa la masia de can Biosca (34,64 km, 845 m; residència de pagès), sota la qual el camí ja està asfaltat, i es descendeix.

37,31 km (643 m). Coll de Cal Pallarès. Es tomba a la dreta (O) per la carretera BV-3008. Cent-cinquanta metres més enllà, hi ha el trencall de can Serra. Hi ha dues possibilitats: remuntar durant 0,6 km per la pista de més a l'esquerra, seguir per la serra del Cementiri i baixar fins a la pista del veïnat de Sant Miquel i Fonollosa, o arribar a aquesta mateixa pista davallant per la carretera. Les dues opcions tenen la mateixa longitud.

40,53 km (525 m). Pista asfaltada al veïnat de Sant Miquel, a tocar de la carretera BV-3008. Es gira a l'esquerra (SE), es passa l'ermita de Sant Miquel i s'accedeix a la desviació d'Aguilar de Segarra (41,57 km, 496 m), que es pren a la dreta (S).

42,40 km (480 m). Aguilar de Segarra. Es gira a la dreta (O), es travessa el nucli de cases en direcció a l'estació de tren i, cinc-cents metres més endavant, es tomba a a l'esquerra per creuar la via de tren per sobre. Se surt a la carretera N-141g, que se segueix a l'esquerra (SE), es passa per sota l'Eix Transversal o C-25 i, deixant la carretera, s'entra al nucli de Castellar.

46,22 km (397 m). Castellar, punt final de l'itinerari (hi ha un bar restaurant).

[ES] De Cardona a Montserrat en bicicleta 1. De Cardona a Castellar

Primera de las dos etapas en que se ha dividido la travesía en bicicleta de Cardona a Montserrat. Este primer tramo es un magnífico recorrido lineal por la franja occidental del Bages, en medio del Principado, que, atravesando valles sinuosos y pequeñas llanuras, franquea la sierra de Castelltallat hasta la aldea de Castellar (municipio de Aguilar de Segarra), en el valle de Rajadell. La ruta discurre por pistas, caminos y carreteras generalmente en buen estado. Al tratarse de un itinerario en travesía, se tendrá que contar con un vehículo de apoyo o bien con las posibilidades que ofrece el transporte público, centradas en la línea de autobuses Barcelona-Cardona-Andorra y las líneas de ferrocarril R12 L'Hospitalet de Llobregat-Lleida por Manresa (estaciones en Aguilar de Segarra y Monistrol de Montserrat) y Rodalies S4/R5/R50 Barcelona-Manresa (estación en Monistrol de Montserrat).
Ruta señalizada.

Hay que situarse en Cardona. La población se levanta sobre el río Cardener junto a la carretera C-55 entre Manresa y Solsona.

0,00 km (497 m). Oficina de información de Cardona, en la entrada de la villa y al pie de su imponente castillo. Según el tiempo del que se disponga, hay que visitar con más o menos detalle esta población, de regusto histórico y monumental, donde destacan el castillo y la colegiata de Sant Vicenç, el casco antiguo y el paraje y museo de la Muntanya de Sal. Se sale de la villa por la carretera BV-3001 en dirección N, bajando directamente o por medio del arrabal de Sant Joan, hacia la carretera C-55, por donde hay que seguir en dirección O/NO hacia Solsona (arcén ancho y seguro).

2,95 km (418 m). Se deja la carretera y se gira a la izquierda (SO) por la pista asfaltada de Bergús.

9,04 km (632 m). Desvío de Bergús. Se gira a la derecha (N) y se visita este vecindario presidido por la iglesia de Sant Joan y la magnífica masía fortificada de la Garriga. Se vuelve atrás hasta la desviación anterior y ahora se sigue recto (S).

9,83 km (640 m). Se sale a la carretera BV-3001, que se sigue a la izquierda (E) hasta el collado de Sant Quintí (10,70 km, 681 m), justo después del mojón del kilómetro 7, donde se toma una pista ancha a la derecha (S).

11,50 km (676 m). Cruce múltiple: se sigue recto (S) por la pista más marcada. Más allá, en la Creu de les Llaceres (13,05 km), se atraviesa otro cruce y se sigue recto (S) dejando un desvío a la izquierda que lleva al pueblo de Salo.

14,54 km (593 m). Can Garriga. Delante de la masía, se gira a la derecha (SO) siguiendo por la pista que desciende hasta una desviación situada 120 m más abajo, donde se gira a la izquierda (S), en bajada. Ya junto a la riera de Matamargó, hay una desviación (15,25 km, 527 m): se gira a la derecha, se atraviesa el llano de la orilla y, más allá, se cruza la riera (15,88 km, 530 m). Se sale a una pista ancha, que se sigue por la izquierda (S) para subir al vecindario de Matamargó.

16,90 km (574 m). Llano de Les Alzines. Bifurcación: se deja un desvío a la izquierda -por donde luego se seguirá- y se gira a la derecha (NO). Se pasan las Casas de Matamargó y se sale a la carretera de acceso a Sant Pere de Matamargó, donde se llega en subida.

18,00 km (639 m). Iglesia de Sant Pere de Matamargó, de origen románico, muy modificada, cabecera de la parroquia actualmente perteneciente al municipio de Pinós. Buena panorámica sobre el entorno. Se vuelve atrás hasta el llano de Les Alzines, se deja ahora a la izquierda el desvío de subida y se baja por la pista principal.

19,61 km (572 m). Se sale a la carretera de Matamargó, que se toma a la izquierda (SE), primero en suave subida, luego en bajada.

22,00 km (480 m). Puente de Les Dues Aigües, carretera BV-3002. Se gira a la izquierda (S), se cruza el puente y se deja la carretera girando por una pista de la derecha (SO) en dirección a Castelltallat. Se sigue siempre por la pista asfaltada dejando desvíos secundarios a ambos lados y se atraviesan los suaves lomos de L'Ase Negre, primero en subida y después descendiendo para cruzar el arroyo de Otgers.

28,40 km (718 m). Cal Prat Barrina. Se deja la masía (y residencia de campo) a la izquierda y, doscientos metros después, se sigue recto dejando a la derecha la pista que lleva al vecindario de Prades. Se baja hasta cruzar la riera de Barrina (707 m) y empieza la subida por la umbría de la sierra de Castelltallat, larga y sostenida.

31,97 km (891 m). La Creu Grossa, camino asfaltado de Castelltallat (señales del sendero GR 7). Se gira a la derecha (O) siguiendo por el asfalto y dejando, más adelante, las masías de Can Genís (a la derecha) y Cal Goberna, elevado en una colina, a la izquierda.

33,13 km (857 m). Collado de Picancel. Se deja a la izquierda la pista asfaltada y se continúa por el camino de la derecha (SO). Se pasa la masía de Can Biosca (34,64 km, 845 m; residencia de campo), bajo la cual el camino ya está asfaltado y desciende.

37,31 km (643 m). Collado de Cal Pallarès. Se gira a la derecha (O) por la carretera BV-3008. Ciento cincuenta metros más adelante, está el desvío de Can Serra. Hay dos posibilidades: remontar durante 0,6 km por la pista de más a la izquierda, seguir por la sierra del Cementiri y bajar hasta la pista del vecindario de Sant Miquel y Fonollosa, o llegar a esa misma pista descendiendo por la carretera. Las dos opciones tienen la misma longitud.

40,53 km (525 m). Pista asfaltada en el vecindario de Sant Miquel, junto a la carretera BV-3008. Se gira a la izquierda (SE), se pasa la ermita de Sant Miquel y se llega a la desviación de Aguilar de Segarra (41,57 km, 496 m), que se toma a la derecha (S).

42,40 km (480 m). Aguilar de Segarra. Se gira a la derecha (O), se cruza el núcleo de casas en dirección a la estación de tren y, quinientos metros más adelante, se gira a la izquierda para cruzar la vía del tren por encima. Se sale a la carretera N-141g, que se sigue a la izquierda (SE), se pasa por debajo de L'Eix Transversal o C-25 y, dejando la carretera, se entra en el núcleo de Castellar.

46,22 km (397 m). Castellar, punto final del itinerario (hay un bar restaurante).