CUBA (7) Pinar del Río-San Diego de los Baños

Photo ofCUBA (7) Pinar del Río-San Diego de los Baños Photo ofCUBA (7) Pinar del Río-San Diego de los Baños Photo ofCUBA (7) Pinar del Río-San Diego de los Baños

February 26, 2022
November 2021

near Pinar del Río, Pinar del Río (Republic of Cuba)

//CATALÀ://
Travessa ciclística de 22 etapes per l’illa de Cuba realitzada durant els mesos de novembre i desembre del 2021, sumant gairebé 1.400 kms i pedalant per carreteres i pistes amb molt poc trànsit (els trams de color blau els vam fer en bus per evitar etapes monòtones sobre la bici i de pas guanyar alguns dies). El 15 de novembre Cuba obria les portes al turisme després de dos anys tancada per la pandèmia, i nosaltres vam arribar el mateix 15, així que ens vam trobar un país gairebé paralitzat que intentava arrancar amb totes les dificultats pròpies d’una economia totalment destrossada (per la manca de turisme i inversió, per l’embargament americà, per la corrupció, per una política desafortunada i, a més a més, per aquesta llarga i persistent pandèmia). Portàvem tenda però no la vam fer servir, doncs vam dormir en cases particulars, tret de dues nits que vam pernoctar en un hotel. A part de 3 o 4 dies de la primera setmana que el temps va ser força inestable i ens va ploure una mica, la resta van ser dies de sol i bon temps. Tot i això la calor no va ser tan forta com havíem previst (en altres països tropicals l’havíem sofert força més!) i ens va permetre pedalar sense patir més del compte. En general els desnivells foren suaus i de bon pedalar, fins i tot en les zones més muntanyoses, i l’estat de les carreteres va ser d’allò més variat, des de carreteres i pistes gairebé impracticables, fins a d’altres en molt bon estat. A destacar l’hospitalitat i amabilitat de la gent, que malgrat sortir d’un llarguíssim confinament per la covid i d’estar passant per un mal moment econòmic, sempre estaven disposats a donar un cop de ma i oferir lo millor d’ells mateixos.

ETAPA 7
Aquesta etapa pedalarem per indrets no tan muntanyosos i remots com les etapes anteriors, passant per pobles més grans i amb més vida que els que havíem trobat per les serres properes a Viñales. El trànsit, tot i ser superior als dies anteriors, segueix sent força tranquil i gens angoixant, definitivament les carreteres de Cuba estan resultant ideals per al cicloturisme. A la part final de l’etapa ens tornem a internar per territoris més rurals on el paisatge torna a ser més atractiu.
San Diego de los Baños és un petit poble situat a la falda de la Sierra del Rosario des d’on es poden fer moltes excursions a peu, i que és conegut per tenir unes surgències d’aigües termals on han construït un balneari. Per variar també el trobem tancat a causa de la pandèmia, però ens banyem en una surgència natural d’aigua calenta que hi ha al riu San Diego, al costat mateix del balneari. Ens allotgem a casa de la Nalúa, una noia basca que, malgrat ser molt crítica amb el sistema polític cubà, porta alguns anys vivint al país (2.900 pesos cubanos, uns 32 €, dormir, sopar i esmorzar tots dos).

//ESPAÑOL://
Travesía ciclística de 22 etapas por la isla de Cuba realizada durante los meses de noviembre y diciembre del 2021, sumando casi 1.400 kms y pedaleando por carreteras y pistas con muy poco tráfico (los tramos de color azul los hicimos en autobús para evitar etapas monótonas sobre la bici y de paso ganar algunos días). El 15 de noviembre Cuba abría sus puertas al turismo después de dos años cerrada por la pandemia, y nosotros llegamos el mismo 15, así que nos encontramos un país casi paralizado que intentaba arrancar con todas las dificultades propias de una economía totalmente destrozada (por la falta de turismo e inversión, por el embargo americano, por la corrupción, por una política desafortunada y, además, por esta larga y persistente pandemia). A pesar de llevar tienda no la utilizamos, pues dormimos en casas particulares, salvo dos noches que pernoctamos en un hotel. Aparte de 3 o 4 días de la primera semana que fueron bastante inestables y nos llovió un poco, el resto fueron días de sol y buen tiempo. Sin embargo el calor no fue tan fuerte como habíamos previsto (¡en otros países tropicales lo habíamos sufrido bastante más!) y nos permitió pedalear sin padecer más de la cuenta. En general, los desniveles fueron suaves y de buen pedaleo, incluso en las zonas más montañosas, y el estado de las carreteras fue de lo más variado, desde carreteras y pistas casi impracticables, hasta otras en muy buen estado. A destacar la hospitalidad y amabilidad de la gente, que a pesar de salir de un larguísimo confinamiento por la covid y de estar pasando por un mal momento económico, siempre estaban dispuestos a echar una mano y ofrecer lo mejor de ellos mismos.

ETAPA 7
Esta etapa pedalearemos por lugares no tan montañosos y remotos como las etapas anteriores, pasando por pueblos más grandes y con más vida que los que habíamos encontrado por las sierras cercanas a Viñales. El tráfico, aunque superior a los días anteriores, sigue siendo bastante tranquilo y nada agobiante, definitivamente las carreteras de Cuba están resultando ideales para el cicloturismo. En la parte final de la etapa volvemos a internarnos por territorios más rurales donde el paisaje vuelve a ser más atractivo.
San Diego de los Baños es un pequeño pueblo situado en la falda de la Sierra del Rosario desde donde se pueden realizar muchas excursiones a pie, y que es conocido por tener unas surgencias de aguas termales donde han construido un balneario. Para variar también lo encontramos cerrado a causa de la pandemia, pero nos bañamos en una surgencia natural de agua caliente que existe en el río San Diego, justo al lado del balneario. Nos alojamos en casa de Nalúa, una chica vasca que, pese a ser muy crítica con el sistema político cubano, lleva algunos años viviendo en el país (2.900 pesos cubanos, unos 32 €, dormir, cena y almuerzo ambos).

//ENGLISH://
22-stage cycling journey through the island of Cuba carried out during the months of November and December 2021, cycling almost 1,400 km over roads and tracks with very little traffic (we did the blue sections by bus to avoid monotonous stages on the bike and win a few days). On November 15, Cuba opened its doors to tourism after two years closed by the pandemic, and we arrived on the 15th, so we found ourselves in a country almost paralyzed trying to start with all the difficulties of a totally shattered economy (because of lack of tourism and investment, american embargo, corruption, an unfortunate policy and, moreover, because of this long and persistent pandemic). Despite having a tent, we did not use it, since we slept in private houses, except for two nights that we spent the in a hotel. Apart from 3 or 4 days of the first week that were quite unstable and it rained a little, the rest were sunny days and good weather. However, the heat was not as strong as we had anticipated (in other tropical countries we had suffered much more!) and it allowed us to pedal without suffering more than necessary. In general, the slopes were smooth and easy to cycle, even in the most mountainous areas, and the state of the roads was very varied, from almost impassable roads and tracks, to others in very good condition. To highlight the hospitality and kindness of the people, who despite coming out of a very long confinement due to covid and having a bad economic time, were always willing to lend a hand and offer the best of themselves.

STAGE 7
This stage we will pedal through places that are not as mountainous and remote as the previous stages, passing through larger towns with more life than those we had found in the mountains near Viñales. The traffic, although higher than the previous days, is still quite calm; Cuba's roads are definitely proving to be ideal for cycling tourism. In the final part of the stage we go back into more rural areas where the landscape is more attractive.
San Diego de los Baños is a small town located in the foothills of the Sierra del Rosario from where many excursions can be made on foot, and it is known for having springs of thermal waters where they have built a spa. We also found it closed due to the pandemic, but we bathed in a natural spring of hot water that exists in the San Diego River, right next to the spa. We stayed at the house of Nalúa, a Basque girl who, despite being very critical of the Cuban political system, has been living in the country for a few years (2,900 Cuban pesos, about €32, to sleep, dinner and lunch both).

PictographPhoto Altitude 163 ft

Pinar del Río

PictographPhoto Altitude 154 ft

Carreteres amb poc trànsit

PictographPhoto Altitude 230 ft

Consolación del Sur

Consolación del Sur és un poble on intentem aconseguir alguna cosa per menjar. La veritat és que a Cuba ens està costant bastant trobar locals on ofereixin menjar, sort que a les nits a les cases particulars ens cuiden tant com poden