CUBA (6) Viñales-Pinar del Río

February 26, 2022
November 2021

near Viñales, Pinar del Río (Republic of Cuba)

//CATALÀ://
Travessa ciclística de 22 etapes per l’illa de Cuba realitzada durant els mesos de novembre i desembre del 2021, sumant gairebé 1.400 kms i pedalant per carreteres i pistes amb molt poc trànsit (els trams de color blau els vam fer en bus per evitar etapes monòtones sobre la bici i de pas guanyar alguns dies). El 15 de novembre Cuba obria les portes al turisme després de dos anys tancada per la pandèmia, i nosaltres vam arribar el mateix 15, així que ens vam trobar un país gairebé paralitzat que intentava arrancar amb totes les dificultats pròpies d’una economia totalment destrossada (per la manca de turisme i inversió, per l’embargament americà, per la corrupció, per una política desafortunada i, a més a més, per aquesta llarga i persistent pandèmia). Portàvem tenda però no la vam fer servir, doncs vam dormir en cases particulars, tret de dues nits que vam pernoctar en un hotel. A part de 3 o 4 dies de la primera setmana que el temps va ser força inestable i ens va ploure una mica, la resta van ser dies de sol i bon temps. Tot i això la calor no va ser tan forta com havíem previst (en altres països tropicals l’havíem sofert força més!) i ens va permetre pedalar sense patir més del compte. En general els desnivells foren suaus i de bon pedalar, fins i tot en les zones més muntanyoses, i l’estat de les carreteres va ser d’allò més variat, des de carreteres i pistes gairebé impracticables, fins a d’altres en molt bon estat. A destacar l’hospitalitat i amabilitat de la gent, que malgrat sortir d’un llarguíssim confinament per la covid i d’estar passant per un mal moment econòmic, sempre estaven disposats a donar un cop de ma i oferir lo millor d’ells mateixos.

ETAPA 6
En aquesta etapa tornem a pedalar per una tranquil•la carretera gairebé sense trànsit, que transcorre entre muntanyes de frondosa vegetació i petits poblets rurals, on la gent viu bàsicament de les plantacions d’arròs, tabac i cafè, que deixen assecar estès al terra sota el sol tropical. La carretera sempre és de bon pedalar i les rampes són força suaus, fins i tot la que puja al port que creua la Cordillera de Guaniguanico, a uns 280 metres d’alçada.
Pinar del Río és una ciutat ja força més gran, amb alguns edificis colonials ben conservats, però la majoria estan bastant decadents i en mal estat. Ens allotgem de nou en una casa particular, situat en un barri ben humil, a Casa Maricela i com que venim recomanats de Casa Edenia de Viñales, ens fa el mateix preu, 1.800 pesos cubanos, uns 20 €, dormir, sopar i esmorzar tots dos. La Maricela resulta ser una excel•lent cuinera i, malgrat la dificultat en l’abastiment de productes bàsics, ens fa un sopar i un esmorzar de primera.

//ESPAÑOL://
Travesía ciclística de 22 etapas por la isla de Cuba realizada durante los meses de noviembre y diciembre del 2021, sumando casi 1.400 kms y pedaleando por carreteras y pistas con muy poco tráfico (los tramos de color azul los hicimos en autobús para evitar etapas monótonas sobre la bici y de paso ganar algunos días). El 15 de noviembre Cuba abría sus puertas al turismo después de dos años cerrada por la pandemia, y nosotros llegamos el mismo 15, así que nos encontramos un país casi paralizado que intentaba arrancar con todas las dificultades propias de una economía totalmente destrozada (por la falta de turismo e inversión, por el embargo americano, por la corrupción, por una política desafortunada y, además, por esta larga y persistente pandemia). A pesar de llevar tienda no la utilizamos, pues dormimos en casas particulares, salvo dos noches que pernoctamos en un hotel. Aparte de 3 o 4 días de la primera semana que fueron bastante inestables y nos llovió un poco, el resto fueron días de sol y buen tiempo. Sin embargo el calor no fue tan fuerte como habíamos previsto (¡en otros países tropicales lo habíamos sufrido bastante más!) y nos permitió pedalear sin padecer más de la cuenta. En general, los desniveles fueron suaves y de buen pedaleo, incluso en las zonas más montañosas, y el estado de las carreteras fue de lo más variado, desde carreteras y pistas casi impracticables, hasta otras en muy buen estado. A destacar la hospitalidad y amabilidad de la gente, que a pesar de salir de un larguísimo confinamiento por la covid y de estar pasando por un mal momento económico, siempre estaban dispuestos a echar una mano y ofrecer lo mejor de ellos mismos.

ETAPA 6
En esta etapa volvemos a pedalear por una tranquila carretera sin apenas tráfico, que transcurre entre montañas de frondosa vegetación y pequeños pueblecitos rurales, donde la gente vive básicamente de las plantaciones de arroz, tabaco y café, que dejan secar tendido en el suelo bajo el sol tropical. La carretera siempre es de buen pedaleo y las rampas son bastante suaves, incluso la que sube al puerto que cruza la Cordillera de Guaniguanico, a unos 280 metros de altura.
Pinar del Río es una ciudad ya mayor, con algunos edificios coloniales bien conservados, pero la mayoría están bastante decadentes y en mal estado. Nos alojamos de nuevo en una casa particular, situado en un barrio muy humilde, en Casa Maricela y como venimos recomendados de Casa Edenia de Viñales, nos hace el mismo precio, 1.800 pesos cubanos, unos 20 €, dormir, cena y desayuno los dos. Maricela resulta ser una excelente cocinera y, pese a la dificultad en el abastecimiento de productos básicos, nos hace una cena y un desayuno de primera.

//ENGLISH://
22-stage cycling journey through the island of Cuba carried out during the months of November and December 2021, cycling almost 1,400 km over roads and tracks with very little traffic (we did the blue sections by bus to avoid monotonous stages on the bike and win a few days). On November 15, Cuba opened its doors to tourism after two years closed by the pandemic, and we arrived on the 15th, so we found ourselves in a country almost paralyzed trying to start with all the difficulties of a totally shattered economy (because of lack of tourism and investment, american embargo, corruption, an unfortunate policy and, moreover, because of this long and persistent pandemic). Despite having a tent, we did not use it, since we slept in private houses, except for two nights that we spent the in a hotel. Apart from 3 or 4 days of the first week that were quite unstable and it rained a little, the rest were sunny days and good weather. However, the heat was not as strong as we had anticipated (in other tropical countries we had suffered much more!) and it allowed us to pedal without suffering more than necessary. In general, the slopes were smooth and easy to cycle, even in the most mountainous areas, and the state of the roads was very varied, from almost impassable roads and tracks, to others in very good condition. To highlight the hospitality and kindness of the people, who despite coming out of a very long confinement due to covid and having a bad economic time, were always willing to lend a hand and offer the best of themselves.

STAGE 6
At this stage we pedal again along a quiet road with hardly any traffic, which runs between mountains of lush vegetation and small rural villages, where people basically live off the rice, tobacco and coffee plantations, which are left to dry lying on the ground under the tropical sun. The road is always easy to pedal and the ramps are quite smooth, including the one that goes up to the port that crosses the Cordillera de Guaniguanico, about 280 meters high.
Pinar del Río is a bigger city, with some well-preserved colonial buildings, but most of them are quite decadent and in poor condition. We stayed again in a private house, located in a very humble neighborhood, in Casa Maricela and as we have been recommended by Casa Edenia de Viñales, we get the same price, 1,800 Cuban pesos, about €20, to sleep, dinner and breakfast for both. Maricela turns out to be an excellent cook and, despite the difficulty in supplying basic products, she makes very exquisite dinner and breakfast.

PictographPhoto Altitude 601 ft

Paisatges rurals

Aquesta etapa transcorre entre muntanyes de frondosa vegetació i petits poblets rurals, on la gent viu bàsicament de les plantacions d’arròs, tabac i cafè, que deixen assecar estès al terra sota el sol tropical