CUBA (4) Palma Rubia (embarcadero Cayo Levisa)-Viñales

Photo ofCUBA (4) Palma Rubia (embarcadero Cayo Levisa)-Viñales Photo ofCUBA (4) Palma Rubia (embarcadero Cayo Levisa)-Viñales Photo ofCUBA (4) Palma Rubia (embarcadero Cayo Levisa)-Viñales

February 25, 2022
November 2021

near Margajitas, Pinar del Río (Republic of Cuba)

//CATALÀ://
Travessa ciclística de 22 etapes per l’illa de Cuba realitzada durant els mesos de novembre i desembre del 2021, sumant gairebé 1.400 kms i pedalant per carreteres i pistes amb molt poc trànsit (els trams de color blau els vam fer en bus per evitar etapes monòtones sobre la bici i de pas guanyar alguns dies). El 15 de novembre Cuba obria les portes al turisme després de dos anys tancada per la pandèmia, i nosaltres vam arribar el mateix 15, així que ens vam trobar un país gairebé paralitzat que intentava arrancar amb totes les dificultats pròpies d’una economia totalment destrossada (per la manca de turisme i inversió, per l’embargament americà, per la corrupció, per una política desafortunada i, a més a més, per aquesta llarga i persistent pandèmia). Portàvem tenda però no la vam fer servir, doncs vam dormir en cases particulars, tret de dues nits que vam pernoctar en un hotel. A part de 3 o 4 dies de la primera setmana que el temps va ser força inestable i ens va ploure una mica, la resta van ser dies de sol i bon temps. Tot i això la calor no va ser tan forta com havíem previst (en altres països tropicals l’havíem sofert força més!) i ens va permetre pedalar sense patir més del compte. En general els desnivells foren suaus i de bon pedalar, fins i tot en les zones més muntanyoses, i l’estat de les carreteres va ser d’allò més variat, des de carreteres i pistes gairebé impracticables, fins a d’altres en molt bon estat. A destacar l’hospitalitat i amabilitat de la gent, que malgrat sortir d’un llarguíssim confinament per la covid i d’estar passant per un mal moment econòmic, sempre estaven disposats a donar un cop de ma i oferir lo millor d’ells mateixos.

ETAPA 4
Bonica etapa que transcorre també per carreteres tranquil•les entre bucòlics paisatges rurals. Després de ploure intermitentment durant la nit i matinada, sortim amb una mica de ressol i finalment s’acaba arreglant el dia. A l’apropar-nos a Viñales ja comencen a aparèixer les increïbles formacions càrstiques que conformen l’espectacular relleu d’aquesta regió i que l’han convertit en una de les destinacions més turístiques de Cuba, o si més no abans de la pandèmia, perquè continuem sense veure cap turista. Probablement per això al travessar alguns pobles havíem sentit com la gent al veure’ns passar aixecava les mans i cridava: “ya llegan los yumas”, un crit d’esperança que els feia somiar amb el retorn del tan necessitat turisme.
Viñales no és un poble massa gran, però compta amb bastants serveis turístics (encara que la majoria ens els trobem tancats). L’encant però no està en el poble, sinó en el fantàstic paisatge càrstic on està enclavat, que ens recorda algunes regions del sud-est asiàtic per on havíem pedalat. Ens allotgem a Villa Edenia, la casa d’una hospitalària i simpàtica família que s’esforcen per fer-nos sentir com a casa. Com que fa dos anys que no reben turistes i a més a més a Cuba feia ben poc que els hi havia canviat la moneda (l’antic CUC) estan una mica desorientats i ens pregunten quant ens estaven cobrant als altres llocs, així que aquí també acabem pagant 1.800 pesos cubanos, uns 20 €, dormir, sopar i esmorzar tots dos.

//ESPAÑOL://
Travesía ciclística de 22 etapas por la isla de Cuba realizada durante los meses de noviembre y diciembre del 2021, sumando casi 1.400 kms y pedaleando por carreteras y pistas con muy poco tráfico (los tramos de color azul los hicimos en autobús para evitar etapas monótonas sobre la bici y de paso ganar algunos días). El 15 de noviembre Cuba abría sus puertas al turismo después de dos años cerrada por la pandemia, y nosotros llegamos el mismo 15, así que nos encontramos un país casi paralizado que intentaba arrancar con todas las dificultades propias de una economía totalmente destrozada (por la falta de turismo e inversión, por el embargo americano, por la corrupción, por una política desafortunada y, además, por esta larga y persistente pandemia). A pesar de llevar tienda no la utilizamos, pues dormimos en casas particulares, salvo dos noches que pernoctamos en un hotel. Aparte de 3 o 4 días de la primera semana que fueron bastante inestables y nos llovió un poco, el resto fueron días de sol y buen tiempo. Sin embargo el calor no fue tan fuerte como habíamos previsto (¡en otros países tropicales lo habíamos sufrido bastante más!) y nos permitió pedalear sin padecer más de la cuenta. En general, los desniveles fueron suaves y de buen pedaleo, incluso en las zonas más montañosas, y el estado de las carreteras fue de lo más variado, desde carreteras y pistas casi impracticables, hasta otras en muy buen estado. A destacar la hospitalidad y amabilidad de la gente, que a pesar de salir de un larguísimo confinamiento por la covid y de estar pasando por un mal momento económico, siempre estaban dispuestos a echar una mano y ofrecer lo mejor de ellos mismos.

ETAPA 4
Bonita etapa que transcurre también por carreteras tranquilas entre bucólicos paisajes rurales. Después de llover intermitentemente durante la noche y madrugada, salimos con un poco de sol y finalmente se acaba arreglando el día. Al acercarnos a Viñales ya comienzan a aparecer las increíbles formaciones kársticas que conforman el espectacular relieve de esta región y que la han convertido en uno de los destinos más turísticos de Cuba, o al menos antes de la pandemia, porque seguimos sin ver a ningún turista. Probablemente, por eso, al atravesar algunos pueblos habíamos oído cómo la gente, al vernos pasar, levantaba las manos y gritaba: “ya llegan los yumas”, un grito de esperanza que les hacía soñar con el regreso del tan necesitado turismo.
Viñales no es un pueblo demasiado grande pero cuenta con bastantes servicios turísticos (aunque la mayoría nos los encontramos cerrados). Pero el encanto no está en el pueblo, sino en el fantástico paisaje kárstico donde está enclavado, que nos recuerda algunas regiones del sudeste asiático por donde habíamos pedaleado. Nos alojamos en Villa Edenia, la casa de una hospitalaria y simpática familia que se esfuerzan por hacernos sentir como en casa. Como hace dos años que no reciben turistas y además en Cuba hacía poco que les había cambiado la moneda (el antiguo CUC) están un poco desorientados y nos preguntan cuánto nos estaban cobrando en los otros lugares, así que aquí también acabamos pagando 1.800 pesos cubanos, unos 20 €, dormir, cena y desayuno ambos.

//ENGLISH://
22-stage cycling journey through the island of Cuba carried out during the months of November and December 2021, cycling almost 1,400 km over roads and tracks with very little traffic (we did the blue sections by bus to avoid monotonous stages on the bike and win a few days). On November 15, Cuba opened its doors to tourism after two years closed by the pandemic, and we arrived on the 15th, so we found ourselves in a country almost paralyzed trying to start with all the difficulties of a totally shattered economy (because of lack of tourism and investment, american embargo, corruption, an unfortunate policy and, moreover, because of this long and persistent pandemic). Despite having a tent, we did not use it, since we slept in private houses, except for two nights that we spent the in a hotel. Apart from 3 or 4 days of the first week that were quite unstable and it rained a little, the rest were sunny days and good weather. However, the heat was not as strong as we had anticipated (in other tropical countries we had suffered much more!) and it allowed us to pedal without suffering more than necessary. In general, the slopes were smooth and easy to cycle, even in the most mountainous areas, and the state of the roads was very varied, from almost impassable roads and tracks, to others in very good condition. To highlight the hospitality and kindness of the people, who despite coming out of a very long confinement due to covid and having a bad economic time, were always willing to lend a hand and offer the best of themselves.

STAGE 4
Nice stage that also passes through calm roads between wonderful rural landscapes. After raining intermittently overnight and early morning, we left with a little sun and finally ends up arranging the day. As we approaching Viñales, the incredible kárstic formations that make up the spectacular relief of this region and which have become one of the most tourist destinations in Cuba, or at least before the pandemic, because we continue without seeing any tourists . Probably, because of that, by crossing some villages we had heard how people, seeing us passing, raised their hands and shouted: "The yumas have already arrived," a cry of hope that made them dream about the return of so needy tourism.
Viñales is not a village too big but has enough tourist services (although most of us find them closed). But the charm is not in the village, but in the fantastic karst landscape where it is nestled, which reminds us some regions of Southeast Asia where we had cycled. We stayed at Villa Edenia, the house of a hospitable and friendly family that strive to make us feel at home. As two years ago they do not receive tourists and also in Cuba it had recently changed the currency (the old CUC) they are a bit disoriented and ask us how much they were charging us in the other places, so here we also end up paying 1,800 Cuban pesos, about € 20, sleep, dinner and breakfast both.

PictographPhoto Altitude 261 ft

Arribant a Viñales

PictographPhoto Altitude 367 ft

Arribant a Viñales 2

PictographPhoto Altitude 437 ft

Entorns de Viñales

Viñales està enclavat en un lloc eminentment rural, on abans de l'arribada del turisme l'agricultura i la ramaderia de subsistència eren la base de l'economia