CUBA (3) Las Terrazas-Palma Rubia ( Embarcadero Cayo Levisa)

Photo ofCUBA (3) Las Terrazas-Palma Rubia ( Embarcadero Cayo Levisa) Photo ofCUBA (3) Las Terrazas-Palma Rubia ( Embarcadero Cayo Levisa) Photo ofCUBA (3) Las Terrazas-Palma Rubia ( Embarcadero Cayo Levisa)

10 hours
February 24, 2022
November 2021

near Las Terrazas, Pinar del Río (Republic of Cuba)

//CATALÀ://
Travessa ciclística de 22 etapes per l’illa de Cuba realitzada durant els mesos de novembre i desembre del 2021, sumant gairebé 1.400 kms i pedalant per carreteres i pistes amb molt poc trànsit (els trams de color blau els vam fer en bus per evitar etapes monòtones sobre la bici i de pas guanyar alguns dies). El 15 de novembre Cuba obria les portes al turisme després de dos anys tancada per la pandèmia, i nosaltres vam arribar el mateix 15, així que ens vam trobar un país gairebé paralitzat que intentava arrancar amb totes les dificultats pròpies d’una economia totalment destrossada (per la manca de turisme i inversió, per l’embargament americà, per la corrupció, per una política desafortunada i, a més a més, per aquesta llarga i persistent pandèmia). Portàvem tenda però no la vam fer servir, doncs vam dormir en cases particulars, tret de dues nits que vam pernoctar en un hotel. A part de 3 o 4 dies de la primera setmana que el temps va ser força inestable i ens va ploure una mica, la resta van ser dies de sol i bon temps. Tot i això la calor no va ser tan forta com havíem previst (en altres països tropicals l’havíem sofert força més!) i ens va permetre pedalar sense patir més del compte. En general els desnivells foren suaus i de bon pedalar, fins i tot en les zones més muntanyoses, i l’estat de les carreteres va ser d’allò més variat, des de carreteres i pistes gairebé impracticables, fins a d’altres en molt bon estat. A destacar l’hospitalitat i amabilitat de la gent, que malgrat sortir d’un llarguíssim confinament per la covid i d’estar passant per un mal moment econòmic, sempre estaven disposats a donar un cop de ma i oferir lo millor d’ells mateixos.

ETAPA 3
Tot i les diverses i curtes regades amb que ens obsequia el dia i que ens deixen ben molls, aquesta és una bonica etapa que la podríem dividir en dues parts. La primera transcorre per carreteres pràcticament sense res de trànsit per una regió molt muntanyosa, esquitxada de petits poblats molt rurals situats enmig de frondoses selves tropicals que ens regala boniques estampes de la vida al camp, com ara camperols llaurant amb bous, fumejants carboneres sàviament construïdes o humils vivendes fetes amb troncs i palla. La segona part transcorre paral•lela a la costa on ja es veu més vida i més moviment i una mica més de trànsit, però segueix sent molt minso. El tram final de carretera, abans d’agafar el trencall cap a Cayo Levisa, empitjora molt, fins el punt que va ser el pitjor de tot el viatge i ens va fer avançar molt a poc a poc, esquivant forats que semblaven fets per bombes.
Passem per Palma Rubia gairebé de nit i ens arribem fins a l’embarcador d’on surten els ferris cap a Cayo Levisa, un illot de palmeres i platges espectaculars que ens hagués agradat visitar el dia següent, però portava dos anys sense funcionar a causa de la pandèmia i no sabien quan tornaria a arrancar, ja que de moment no hi havia turisme, així que ens allotgem en una de les moltes cases que hi ha a prop de l’embarcador, a Villa Montesinos (portava el mateix nom que on ens havíem allotjat feia dos nits perquè era de la mateixa família, per això ens fan el mateix preu, 1.800 pesos cubanos, uns 20 €, dormir, sopar i esmorzar tots dos) on ens deixem cuidar per una encantadora família que, malgrat l’escassetat de productes que viu el país, s’esforcen al màxim i ens fan un sopar excel•lent.

//ESPAÑOL://
Travesía ciclística de 22 etapas por la isla de Cuba realizada durante los meses de noviembre y diciembre del 2021, sumando casi 1.400 kms y pedaleando por carreteras y pistas con muy poco tráfico (los tramos de color azul los hicimos en autobús para evitar etapas monótonas sobre la bici y de paso ganar algunos días). El 15 de noviembre Cuba abría sus puertas al turismo después de dos años cerrada por la pandemia, y nosotros llegamos el mismo 15, así que nos encontramos un país casi paralizado que intentaba arrancar con todas las dificultades propias de una economía totalmente destrozada (por la falta de turismo e inversión, por el embargo americano, por la corrupción, por una política desafortunada y, además, por esta larga y persistente pandemia). A pesar de llevar tienda no la utilizamos, pues dormimos en casas particulares, salvo dos noches que pernoctamos en un hotel. Aparte de 3 o 4 días de la primera semana que fueron bastante inestables y nos llovió un poco, el resto fueron días de sol y buen tiempo. Sin embargo el calor no fue tan fuerte como habíamos previsto (¡en otros países tropicales lo habíamos sufrido bastante más!) y nos permitió pedalear sin padecer más de la cuenta. En general, los desniveles fueron suaves y de buen pedaleo, incluso en las zonas más montañosas, y el estado de las carreteras fue de lo más variado, desde carreteras y pistas casi impracticables, hasta otras en muy buen estado. A destacar la hospitalidad y amabilidad de la gente, que a pesar de salir de un larguísimo confinamiento por la covid y de estar pasando por un mal momento económico, siempre estaban dispuestos a echar una mano y ofrecer lo mejor de ellos mismos.

ETAPA 3
A pesar de las diversas y cortas regadas con que nos obsequia el día y que nos dejan bastante mojados, ésta es una hermosa etapa que la podríamos dividir en dos partes. La primera transcurre por carreteras prácticamente sin nada de tráfico por una región muy montañosa, salpicada de pequeños poblados rurales situados en medio de frondosas selvas tropicales que nos regala bonitas estampas de la vida en el campo, como campesinos labrando con bueyes, humeantes carboneras sabiamente construidas o humildes viviendas hechas con troncos y paja. La segunda parte transcurre paralela a la costa, donde ya se ve más vida y más movimiento y algo más de tráfico, pero sigue siendo muy escaso. El tramo final de carretera, antes de tomar el desvío hacia Cayo Levisa, empeora mucho, hasta el punto de que fue el peor de todo el viaje y nos hizo avanzar muy despacio, sorteando agujeros que parecían hechos por bombas.
Pasamos por Palma Rubia casi de noche y nos llegamos hasta el embarcadero de donde salen los ferrys hacia Cayo Levisa, un islote de palmeras y playas espectaculares que nos hubiera gustado visitar al día siguiente, pero llevaba dos años sin funcionar a causa de la pandemia y no sabían cuándo volvería a arrancar, puesto que de momento no había turismo, así que nos alojamos en una de las muchas casas que hay cerca del embarcadero, en Villa Montesinos (llevaba el mismo nombre que donde nos habíamos alojado hacía dos noches porque era de la misma familia, por eso nos hacen el mismo precio, 1.800 pesos cubanos, unos 20 €, dormir, cena y desayuno ambos) donde nos dejamos cuidar por una encantadora familia que, a pesar de escasez de productos que vive el país, se esfuerzan al máximo y nos hacen una excelente cena.

//ENGLISH://
22-stage cycling journey through the island of Cuba carried out during the months of November and December 2021, cycling almost 1,400 km over roads and tracks with very little traffic (we did the blue sections by bus to avoid monotonous stages on the bike and win a few days). On November 15, Cuba opened its doors to tourism after two years closed by the pandemic, and we arrived on the 15th, so we found ourselves in a country almost paralyzed trying to start with all the difficulties of a totally shattered economy (because of lack of tourism and investment, american embargo, corruption, an unfortunate policy and, moreover, because of this long and persistent pandemic). Despite having a tent, we did not use it, since we slept in private houses, except for two nights that we spent the in a hotel. Apart from 3 or 4 days of the first week that were quite unstable and it rained a little, the rest were sunny days and good weather. However, the heat was not as strong as we had anticipated (in other tropical countries we had suffered much more!) and it allowed us to pedal without suffering more than necessary. In general, the slopes were smooth and easy to cycle, even in the most mountainous areas, and the state of the roads was very varied, from almost impassable roads and tracks, to others in very good condition. To highlight the hospitality and kindness of the people, who despite coming out of a very long confinement due to covid and having a bad economic time, were always willing to lend a hand and offer the best of themselves.

STAGE 3
Despite the various short showers that the day gives us and that leave us quite wet, this is a beautiful stage that could be divided into two parts. The first runs along roads with practically no traffic through a very mountainous region, dotted with small rural towns located in the middle of leafy tropical forests that give us beautiful pictures of life in the countryside, like peasants working with oxen, smoky charcoal kilns cleverly built or humble dwellings made of logs and straw. The second part runs parallel to the coast, where there is already more life and more movement and a little more traffic, but it is still very scarce. The final stretch of road, before taking the detour to Cayo Levisa, got much worse, to the point that it was the worst of the entire trip and made us move very slowly, dodging holes that seemed to have been made by bombs.
We passed through Palma Rubia almost at night and reached the pier where the ferries depart to Cayo Levisa, an islet of palm trees and spectacular beaches that we would have liked to visit the next day, but had not been operating for two years due to the pandemic and they didn't know when it would start up again, since at the moment there was no tourism, so we stayed in one of the many houses near the pier, in Villa Montesinos (it had the same name as where we had stayed two nights before because it was from the same family, that's why they give us the same price, 1,800 Cuban pesos, about €20, to sleep, dinner and breakfast both) where we allow ourselves to be cared for by a charming family that, despite the scarcity of products in the country, they make an effort to the maximum and they make us an excellent dinner.

PictographPhoto Altitude 625 ft

Paisatges rurals

PictographPhoto Altitude 390 ft

Paisatges rurals 2

PictographPhoto Altitude 33 ft

Paral·lels a la costa

El segon tram de l'etapa transcorre més o menys paral·lel a la costa