CUBA (2) Cabañas-Las Terrazas

February 23, 2022
November 2021

near Cabañas, Artemisa (Republic of Cuba)

//CATALÀ://
Travessa ciclística de 22 etapes per l’illa de Cuba realitzada durant els mesos de novembre i desembre del 2021, sumant gairebé 1.400 kms i pedalant per carreteres i pistes amb molt poc trànsit (els trams de color blau els vam fer en bus per evitar etapes monòtones sobre la bici i de pas guanyar alguns dies). El 15 de novembre Cuba obria les portes al turisme després de dos anys tancada per la pandèmia, i nosaltres vam arribar el mateix 15, així que ens vam trobar un país gairebé paralitzat que intentava arrancar amb totes les dificultats pròpies d’una economia totalment destrossada (per la manca de turisme i inversió, per l’embargament americà, per la corrupció, per una política desafortunada i, a més a més, per aquesta llarga i persistent pandèmia). Portàvem tenda però no la vam fer servir, doncs vam dormir en cases particulars, tret de dues nits que vam pernoctar en un hotel. A part de 3 o 4 dies de la primera setmana que el temps va ser força inestable i ens va ploure una mica, la resta van ser dies de sol i bon temps. Tot i això la calor no va ser tan forta com havíem previst (en altres països tropicals l’havíem sofert força més!) i ens va permetre pedalar sense patir més del compte. En general els desnivells foren suaus i de bon pedalar, fins i tot en les zones més muntanyoses, i l’estat de les carreteres va ser d’allò més variat, des de carreteres i pistes gairebé impracticables, fins a d’altres en molt bon estat. A destacar l’hospitalitat i amabilitat de la gent, que malgrat sortir d’un llarguíssim confinament per la covid i d’estar passant per un mal moment econòmic, sempre estaven disposats a donar un cop de ma i oferir lo millor d’ells mateixos.

ETAPA 2
En aquesta etapa ja ens endinsem per la Cuba més rural i profunda i el paisatge es torna més muntanyós i atractiu, amb el verd ja com a color dominant. Tot el recorregut transcorre per tranquil•les carreteres secundàries pràcticament sense trànsit i amb pendents molt suaus, és a dir: terreny perfecte per al cicloturisme! Arribem a la muntanyosa població de Las Terrazas, totalment rodejada de frondosos boscos i llacs, enclavada enmig de la Sierra del Rosario, catalogada per la UNESCO Reserva de la Biosfera. Hi ha alguns allotjaments particulars i un hotel que està tancat (porta 2 anys tancat per la pandèmia, com gairebé tota Cuba), però nosaltres encara busquem més tranquil•litat, així que ens hostatgem a Villa Noel, una bonica casa a les afores de Las Terrazas, totalment rodejada de selves i natura en estat pur. Com que portem només 30 kms i poc desnivell acumulat, deixem les alforges, agafem el banyador i tornem a agafar la bici per recórrer els 3 kms aproximadament que hi ha fins als baños de San Juan, una espectacular zona de basses naturals enclavades enmig de la jungla, on hi ha un xiringuito on menjar alguna cosa. No hi ha cap turista, fet al que ens haurem d’anar acostumant en aquests incipients temps post pandèmics.
El track és de tota l’etapa, incloent l’anada i tornada als banys. La parella que porten Villa Noel són molt agradables i ella cuina de meravella, oferint-nos un sopar i un esmorzar espectacular (1.800 pesos cubanos ,uns 20 €, dormir, sopar i esmorzar tots dos).

//ESPAÑOL://
Travesía ciclística de 22 etapas por la isla de Cuba realizada durante los meses de noviembre y diciembre del 2021, sumando casi 1.400 kms y pedaleando por carreteras y pistas con muy poco tráfico (los tramos de color azul los hicimos en autobús para evitar etapas monótonas sobre la bici y de paso ganar algunos días). El 15 de noviembre Cuba abría sus puertas al turismo después de dos años cerrada por la pandemia, y nosotros llegamos el mismo 15, así que nos encontramos un país casi paralizado que intentaba arrancar con todas las dificultades propias de una economía totalmente destrozada (por la falta de turismo e inversión, por el embargo americano, por la corrupción, por una política desafortunada y, además, por esta larga y persistente pandemia). A pesar de llevar tienda no la utilizamos, pues dormimos en casas particulares, salvo dos noches que pernoctamos en un hotel. Aparte de 3 o 4 días de la primera semana que fueron bastante inestables y nos llovió un poco, el resto fueron días de sol y buen tiempo. Sin embargo el calor no fue tan fuerte como habíamos previsto (¡en otros países tropicales lo habíamos sufrido bastante más!) y nos permitió pedalear sin padecer más de la cuenta. En general, los desniveles fueron suaves y de buen pedaleo, incluso en las zonas más montañosas, y el estado de las carreteras fue de lo más variado, desde carreteras y pistas casi impracticables, hasta otras en muy buen estado. A destacar la hospitalidad y amabilidad de la gente, que a pesar de salir de un larguísimo confinamiento por la covid y de estar pasando por un mal momento económico, siempre estaban dispuestos a echar una mano y ofrecer lo mejor de ellos mismos.

ETAPA 2
En esta etapa nos adentramos por la Cuba más rural y profunda y el paisaje se vuelve más montañoso y atractivo, con el verde ya como color dominante. Todo el recorrido transcurre por tranquilas carreteras secundarias prácticamente sin tráfico y con pendientes muy suaves, es decir: ¡terreno perfecto para el cicloturismo! Llegamos a la montañosa población de Las Terrazas, totalmente rodeada de frondosos bosques y lagos, enclavada en medio de la Sierra del Rosario, catalogada por la UNESCO como Reserva de la Biosfera. Hay algunos alojamientos particulares y un hotel que está cerrado (lleva 2 años cerrado por la pandemia, como casi toda Cuba), pero nosotros todavía buscamos más tranquilidad, así que nos hospedamos en Villa Noel, una hermosa casa a las afueras de Las Terrazas, totalmente rodeada de selvas y naturaleza en estado puro. Puesto que llevamos sólo 30 kms y poco desnivel acumulado, dejamos las alforjas, cogemos el bañador y volvemos a coger la bici para recorrer los 3 kms aproximadamente que hay hasta los baños de San Juan, una espectacular zona de balsas naturales enclavadas en medio de la jungla, donde hay un chiringuito en el que comer algo. No hay ningún turista, a lo que nos tendremos que ir acostumbrando en estos incipientes tiempos post pandémicos.
El track es de toda la etapa, incluyendo la ida y vuelta a los baños. La pareja que llevan Villa Noel son muy agradables y ella cocina de maravilla, ofreciéndonos una cena y un desayuno espectacular (1.800 pesos cubanos, unos 20€, dormir, cena y desayuno ambos).

//ENGLISH://
22-stage cycling journey through the island of Cuba carried out during the months of November and December 2021, cycling almost 1,400 km over roads and tracks with very little traffic (we did the blue sections by bus to avoid monotonous stages on the bike and win a few days). On November 15, Cuba opened its doors to tourism after two years closed by the pandemic, and we arrived on the 15th, so we found ourselves in a country almost paralyzed trying to start with all the difficulties of a totally shattered economy (because of lack of tourism and investment, american embargo, corruption, an unfortunate policy and, moreover, because of this long and persistent pandemic). Despite having a tent, we did not use it, since we slept in private houses, except for two nights that we spent the in a hotel. Apart from 3 or 4 days of the first week that were quite unstable and it rained a little, the rest were sunny days and good weather. However, the heat was not as strong as we had anticipated (in other tropical countries we had suffered much more!) and it allowed us to pedal without suffering more than necessary. In general, the slopes were smooth and easy to cycle, even in the most mountainous areas, and the state of the roads was very varied, from almost impassable roads and tracks, to others in very good condition. To highlight the hospitality and kindness of the people, who despite coming out of a very long confinement due to covid and having a bad economic time, were always willing to lend a hand and offer the best of themselves.

STAGE 2
At this stage we enter the most rural and deep Cuba and the landscape become more mountainous and attractive, with green as the dominant colour. The entire route runs along quiet secondary roads with practically no traffic and very gentle slopes, in other words: perfect terrain for cycling! We arrive at the mountainous village of Las Terrazas, completely surrounded by lush forests and lakes, nestled in the middle of the Sierra del Rosario, listed by UNESCO as a Biosphere Reserve. There are some private accommodations and a hotel that is closed (it has been closed for 2 years due to the pandemic, like almost all of Cuba), but we are still looking for more tranquility, so we stayed at Villa Noel, a beautiful house on the outskirts of Las Terrazas, totally surrounded by jungles and nature in its purest form. Since we have only traveled 30 km and little accumulated difference in altitude, we leave the saddlebags, take our swimsuit and get back on the bike to travel the approximately 3 km to the San Juan baths, a spectacular area of natural pools nestled in the middle of the jungle, where there is a little bar where you can eat something. There are no tourists, which we will have to get used to in these incipient post-pandemic times.
The track is of the entire stage, including the round trip to the bathrooms. The couple who run Villa Noel are very nice and she cooks wonderfully, offering us a spectacular dinner and breakfast (1,800 Cuban pesos, about €20, to sleep, dinner and breakfast both).

PictographPhoto Altitude 112 ft

Paisatges rurals

PictographPhoto Altitude 523 ft

Las Terrazas

PictographPhoto Altitude 454 ft

Camí dels banys

PictographRiver Altitude 401 ft

Baños de San Juan

Espectaculars basses naturals enclavades enmig de la jungla, amb un xiringuito i algunes cabanes per llogar (tancades des de feia 2 anys). A l'entrada cobren un preu ben econòmic i ens fan deixar les bicis (les vigilen). Després seguint per un camí enmig de la selva arribem als banys en 5 minuts.

Villa Noel

Villa Noel fou l'allotjament on vam pernoctar, a les afores de Las Terrazas. La parella que porten Villa Noel són molt agradables i ella cuina de meravella, oferint-nos un sopar i un esmorzar espectacular