CUBA (16) Trinidad-Playa Ancón-Trinidad

Photo ofCUBA (16) Trinidad-Playa Ancón-Trinidad Photo ofCUBA (16) Trinidad-Playa Ancón-Trinidad Photo ofCUBA (16) Trinidad-Playa Ancón-Trinidad

March 16, 2022
December 2021

near Trinidad, Sancti Spíritus (Republic of Cuba)

//CATALÀ://
Travessa ciclística de 23 etapes per l’illa de Cuba realitzada durant els mesos de novembre i desembre del 2021, sumant gairebé 1.400 kms i pedalant per carreteres i pistes amb molt poc trànsit (els trams de color blau els vam fer en bus per evitar etapes monòtones sobre la bici i de pas guanyar alguns dies). El 15 de novembre Cuba obria les portes al turisme després de dos anys tancada per la pandèmia, i nosaltres vam arribar el mateix 15, així que ens vam trobar un país gairebé paralitzat que intentava arrancar amb totes les dificultats pròpies d’una economia totalment destrossada (per la manca de turisme i inversió, per l’embargament americà, per la corrupció, per una política desafortunada i, a més a més, per aquesta llarga i persistent pandèmia). Portàvem tenda però no la vam fer servir, doncs vam dormir en cases particulars, tret de dues nits que vam pernoctar en un hotel. A part de 3 o 4 dies de la primera setmana que el temps va ser força inestable i ens va ploure una mica, la resta van ser dies de sol i bon temps. Tot i això la calor no va ser tan forta com havíem previst (en altres països tropicals l’havíem sofert força més!) i ens va permetre pedalar sense patir més del compte. En general els desnivells foren suaus i de bon pedalar, fins i tot en les zones més muntanyoses, i l’estat de les carreteres va ser d’allò més variat, des de carreteres i pistes gairebé impracticables, fins a d’altres en molt bon estat. A destacar l’hospitalitat i amabilitat de la gent, que malgrat sortir d’un llarguíssim confinament per la covid i d’estar passant per un mal moment econòmic, sempre estaven disposats a donar un cop de ma i oferir lo millor d’ells mateixos.

ETAPA 16
La nit abans, en un restaurant de Trinidad, vam conèixer una parella d’alemanys que també estaven viatjant en bicicleta, però en direcció contrària a la nostra. Després de compartir algunes cerveses vam decidir d’anar tots junts el dia següent a Playa Ancon, una bonica platja situada en una allargassada península a uns 15 kms de Trinidad. Així doncs aquí pengem el track d’aquesta petita excursió, sense cap mena de dificultat i molt adequada per realitzar des de Trinidad en un dels dies de descans.
Pedalar pels carrers adoquinats de Trinidad és força dificultós, però sense alforges resulta tota una experiència, gaudint de l’autenticitat dels seus carrers i del seu ambient relaxat. De tan en tan trobem alguna llarga cua de cubans per abastir-se dels aliments més bàsics que el govern els hi proporciona mensualment, a través de la serva targeta de racionament. Una autèntica misèria segons ens van explicar ells mateixos, però millor que res, especialment en aquests temps difícils que corren per l’illa caribenya. Abans d’arribar a Playa Ancón passem per La Boca, un poble ben tranquil davant d’una bonica platja formada a la desembocadura del riu Guaurabo, amb algunes palmeres i petites barques de pescadors. La veritat és que sense cap turista té una estampa ben bucòlica. Després seguim pedalant paral•lels a la costa fins arribar a Playa Ancón, una llarguíssima platja de sorra blanca i palmeres on ens fem un banyet a les transparents aigües caribenyes. Mengem en un xiringuito juntament amb unes quantes famílies cubanes que també han vingut a passar el dia a la platja. Després retornem per on vingut i parem uns 3 kms abans d’arribar a La Boca, a un indret conegut com La Batea, per a fer una mica de snorkel i gaudir de l’acolorida fauna marina tropical (allí mateix uns cubans ens lloguen ulleres i tub per 1 €).

//ESPAÑOL://
Travesía ciclística de 23 etapas por la isla de Cuba realizada durante los meses de noviembre y diciembre del 2021, sumando casi 1.400 kms y pedaleando por carreteras y pistas con muy poco tráfico (los tramos de color azul los hicimos en autobús para evitar etapas monótonas sobre la bici y de paso ganar algunos días). El 15 de noviembre Cuba abría sus puertas al turismo después de dos años cerrada por la pandemia, y nosotros llegamos el mismo 15, así que nos encontramos un país casi paralizado que intentaba arrancar con todas las dificultades propias de una economía totalmente destrozada (por la falta de turismo e inversión, por el embargo americano, por la corrupción, por una política desafortunada y, además, por esta larga y persistente pandemia). A pesar de llevar tienda no la utilizamos, pues dormimos en casas particulares, salvo dos noches que pernoctamos en un hotel. Aparte de 3 o 4 días de la primera semana que fueron bastante inestables y nos llovió un poco, el resto fueron días de sol y buen tiempo. Sin embargo el calor no fue tan fuerte como habíamos previsto (¡en otros países tropicales lo habíamos sufrido bastante más!) y nos permitió pedalear sin padecer más de la cuenta. En general, los desniveles fueron suaves y de buen pedaleo, incluso en las zonas más montañosas, y el estado de las carreteras fue de lo más variado, desde carreteras y pistas casi impracticables, hasta otras en muy buen estado. A destacar la hospitalidad y amabilidad de la gente, que a pesar de salir de un larguísimo confinamiento por la covid y de estar pasando por un mal momento económico, siempre estaban dispuestos a echar una mano y ofrecer lo mejor de ellos mismos.

ETAPA 16
La noche antes, en un restaurante de Trinidad, conocimos a una pareja de alemanes que también estaban viajando en bicicleta, pero en dirección contraria a la nuestra. Después de compartir algunas cervezas decidimos ir todos juntos el día siguiente a Playa Ancon, una hermosa playa situada en una alargada península a unos 15 km de Trinidad. Así pues aquí colgamos el track de esta pequeña excursión, sin ninguna dificultad y muy adecuada para realizar desde Trinidad en uno de los días de descanso.
Pedalear por las calles adoquinadas de Trinidad es bastante dificultoso, pero sin alforjas resulta toda una experiencia, disfrutando de la autenticidad de sus calles y de su ambiente relajado. De vez en cuando encontramos alguna larga cola de cubanos para abastecerse de los alimentos más básicos que el gobierno les proporciona mensualmente, a través de su tarjeta de racionamiento. Una auténtica miseria según nos explicaron ellos mismos, pero mejor que nada, especialmente en estos tiempos difíciles que corren por la isla caribeña. Antes de llegar a Playa Ancón pasamos por La Boca, un pueblo tranquilo frente a una hermosa playa formada en la desembocadura del río Guaurabo, con algunas palmeras y pequeñas barcas de pescadores. Lo cierto es que sin ningún turista tiene una estampa bien bucólica. Después seguimos pedaleando paralelos a la costa hasta llegar a Playa Ancón, una larguísima playa de arena blanca y palmeras donde nos hacemos un bañito en las transparentes aguas caribeñas. Comemos en un chiringuito junto a unas cuantas familias cubanas que también han venido a pasar el día a la playa. Después volvemos por donde venido y paramos unos 3 kms antes de llegar a La Boca, en un lugar conocido como La Batea, para hacer un poco de snorkel y disfrutar de la colorida fauna marina tropical (allá mismo unos cubanos nos alquilan gafas y tubo por 1 €).

//ENGLISH://
23-stage cycling journey through the island of Cuba carried out during the months of November and December 2021, cycling almost 1,400 km over roads and tracks with very little traffic (we did the blue sections by bus to avoid monotonous stages on the bike and win a few days). On November 15, Cuba opened its doors to tourism after two years closed by the pandemic, and we arrived on the 15th, so we found ourselves in a country almost paralyzed trying to start with all the difficulties of a totally shattered economy (because of lack of tourism and investment, american embargo, corruption, an unfortunate policy and, moreover, because of this long and persistent pandemic). Despite having a tent, we did not use it, since we slept in private houses, except for two nights that we spent the in a hotel. Apart from 3 or 4 days of the first week that were quite unstable and it rained a little, the rest were sunny days and good weather. However, the heat was not as strong as we had anticipated (in other tropical countries we had suffered much more!) and it allowed us to pedal without suffering more than necessary. In general, the slopes were smooth and easy to cycle, even in the most mountainous areas, and the state of the roads was very varied, from almost impassable roads and tracks, to others in very good condition. To highlight the hospitality and kindness of the people, who despite coming out of a very long confinement due to covid and having a bad economic time, were always willing to lend a hand and offer the best of themselves.

STAGE 16
The night before, in a restaurant of Trinidad, we met a German couple who were also travelling by bicycle, but in the opposite direction to us. After sharing some beers we all decided to go together the next day to Playa Ancon, a beautiful beach located on a long peninsula about 15 km from Trinidad. So here we post the track of this small tour, without any difficulty and very suitable to do from Trinidad on one of the rest days.
Cycling through the cobbled streets of Trinidad is quite difficult, but without panniers it is quite an experience, enjoying the authenticity of its streets and its relaxed atmosphere. From time to time we find a long line of Cubans to stock up on the most basic food that the government provides them monthly, through their ration card. A misery as they explained to us, but better than nothing, especially in these difficult times that run through the Caribbean island. Before reaching Playa Ancón we pass through La Boca, a quiet village in front of a beautiful beach formed at the mouth of the Guaurabo River, with some palm trees and small fishing boats. The truth is that without any tourist it has a very bucolic image. Then we continue pedaling parallel to the coast until we reach Playa Ancón, a very long beach of white sand and palm trees where we take a swim in the transparent Caribbean waters. We eat in a beach bar with a few Cuban families who have also come to spend the day at the beach. Then we go back the way we came and stop about 3 km before reaching La Boca, in a place known as La Batea, to do a little snorkeling and enjoy the colorful tropical marine fauna (right there, some Cubans rent us goggles and snorkels for €1).

Trinidad és una bonica població amb un passat colonial molt ben conservat, com demostren els seus carrers empedrats i les seves cases senyorials. Fou fundada l'any 1514 per Diego Velàzquez i declarada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO el 1988. Es pot considerar com un museu a l'aire lliure, amb un gran patrimoni arquitectònic dels segles XVIII i XIX, destacant els carrers adoquinats i els edificis colonials.

PictographBeach Altitude 13 ft

Playa Ancón

Playa Ancón és una llarguíssima platja de sorra blanca i palmeres situada en una península al sud de Trinidad