CUBA (15) Sendero el Cubano i Cascada Javira

Photo ofCUBA (15) Sendero el Cubano i Cascada Javira Photo ofCUBA (15) Sendero el Cubano i Cascada Javira Photo ofCUBA (15) Sendero el Cubano i Cascada Javira

March 16, 2022
December 2021

near Trinidad, Sancti Spíritus (Republic of Cuba)

//CATALÀ://
Travessa ciclística de 23 etapes per l’illa de Cuba realitzada durant els mesos de novembre i desembre del 2021, sumant gairebé 1.400 kms i pedalant per carreteres i pistes amb molt poc trànsit (els trams de color blau els vam fer en bus per evitar etapes monòtones sobre la bici i de pas guanyar alguns dies). El 15 de novembre Cuba obria les portes al turisme després de dos anys tancada per la pandèmia, i nosaltres vam arribar el mateix 15, així que ens vam trobar un país gairebé paralitzat que intentava arrancar amb totes les dificultats pròpies d’una economia totalment destrossada (per la manca de turisme i inversió, per l’embargament americà, per la corrupció, per una política desafortunada i, a més a més, per aquesta llarga i persistent pandèmia). Portàvem tenda però no la vam fer servir, doncs vam dormir en cases particulars, tret de dues nits que vam pernoctar en un hotel. A part de 3 o 4 dies de la primera setmana que el temps va ser força inestable i ens va ploure una mica, la resta van ser dies de sol i bon temps. Tot i això la calor no va ser tan forta com havíem previst (en altres països tropicals l’havíem sofert força més!) i ens va permetre pedalar sense patir més del compte. En general els desnivells foren suaus i de bon pedalar, fins i tot en les zones més muntanyoses, i l’estat de les carreteres va ser d’allò més variat, des de carreteres i pistes gairebé impracticables, fins a d’altres en molt bon estat. A destacar l’hospitalitat i amabilitat de la gent, que malgrat sortir d’un llarguíssim confinament per la covid i d’estar passant per un mal moment econòmic, sempre estaven disposats a donar un cop de ma i oferir lo millor d’ells mateixos.

ETAPA 15
A Trinidad ens hi vam trobar molt a gust, així que vam decidir quedar-nos-hi algns dies per descansar i gaudir al màxim d’aquesta pintoresca població, dels seus carrers costeruts i empedrats, de les seves cases colonials i de les alegres places plenes de vida. Tot i ser un indret molt turístic, la ciutat tot just estava arrancant dels gairebé 2 anys de confinament per la pandèmia i es respirava un ambient ben tranquil i relaxat. Durant els 20 dies que portàvem a Cuba havíem vist algun turista però pràcticament els podíem comptar amb els dits de les mans, i aquí fou on vam començar a veure una mica més d’ambient.
Després d’un dia de descans absolut, decidim realitzar una curta excursió en bicicleta fins al Parque del Cubano, un espai protegit a tocar del Parque Natural de Topes de Collantes. Pedalem uns 6 kms fins a l’entrada del parc, on ens guarden les bicis, per continuar després a peu durant uns 2,5 kms a través d’una frondosa selva tropical, resseguint un sender que remunta el riu Guarabo. Durant aquest bonic trajecte veiem una enorme colònia de vespes que fan els ruscs penjant de les roques, un llangardaix espectacular i l’au nacional de Cuba, el Tocororo, un exòtic ocell que llueix els 3 colors de la bandera cubana, el blau, el blanc i el vermell. En poca estona arribem fins a l’espectacular Salto de Javira, una cabalosa cascada que cau formant un gorg ben profund on banyar-s’hi és tot un plaer, més encara quan estem sols en aquest indret paradisíac! Nedant per aquest gorg d’aigües cristal•lines descobrim que a través de la cascada es pot accedir a una enorme cova que hi ha al darrera, amb estalactites i rats penats a l’interior. Tot un espectacle! Després retornem per on hem vingut fins arribar de nou a Trinidad, passant abans pel restaurant que hi ha a l’entrada del parc, on mengem molt bé per un preu ben econòmic. En definitiva: un matí de “descans” prou ben aprofitat!

//ESPAÑOL://
Travesía ciclística de 23 etapas por la isla de Cuba realizada durante los meses de noviembre y diciembre del 2021, sumando casi 1.400 kms y pedaleando por carreteras y pistas con muy poco tráfico (los tramos de color azul los hicimos en autobús para evitar etapas monótonas sobre la bici y de paso ganar algunos días). El 15 de noviembre Cuba abría sus puertas al turismo después de dos años cerrada por la pandemia, y nosotros llegamos el mismo 15, así que nos encontramos un país casi paralizado que intentaba arrancar con todas las dificultades propias de una economía totalmente destrozada (por la falta de turismo e inversión, por el embargo americano, por la corrupción, por una política desafortunada y, además, por esta larga y persistente pandemia). A pesar de llevar tienda no la utilizamos, pues dormimos en casas particulares, salvo dos noches que pernoctamos en un hotel. Aparte de 3 o 4 días de la primera semana que fueron bastante inestables y nos llovió un poco, el resto fueron días de sol y buen tiempo. Sin embargo el calor no fue tan fuerte como habíamos previsto (¡en otros países tropicales lo habíamos sufrido bastante más!) y nos permitió pedalear sin padecer más de la cuenta. En general, los desniveles fueron suaves y de buen pedaleo, incluso en las zonas más montañosas, y el estado de las carreteras fue de lo más variado, desde carreteras y pistas casi impracticables, hasta otras en muy buen estado. A destacar la hospitalidad y amabilidad de la gente, que a pesar de salir de un larguísimo confinamiento por la covid y de estar pasando por un mal momento económico, siempre estaban dispuestos a echar una mano y ofrecer lo mejor de ellos mismos.

ETAPA 15
En Trinidad nos encontramos muy a gusto, así que decidimos quedarnos algunos días para descansar y disfrutar al máximo de esta pintoresca población, de sus calles empinadas y asoquinadas, de sus casas coloniales y de las alegres plazas llenas de vida. A pesar de ser un lugar muy turístico, la ciudad apenas estaba arrancando de los casi 2 años de confinamiento por la pandemia y se respiraba un ambiente tranquilo y relajado. Durante los 20 días que llevábamos a Cuba habíamos visto algún turista pero prácticamente los podíamos contar con los dedos de las manos, y aquí fue donde empezamos a ver un poco más de ambiente.
Después de un día de descanso absoluto, decidimos realizar una corta excursión en bicicleta hasta el Parque del Cubano, un espacio protegido junto al Parque Natural de Topes de Collantes. Pedaleamos unos 6 kms hasta la entrada del parque, donde nos guardan las bicis, para continuar después a pie durante unos 2,5 kms a través de una frondosa selva tropical, siguiendo un sendero que remonta el río Guarabo. Durante este bonito trayecto vemos una enorme colonia de avispas que construyen las colmenas colgando de las rocas, vemos también un lagarto espectacular y el ave nacional de Cuba, el Tocororo, un exótico pájaro que luce los 3 colores de la bandera cubana, el azul, el blanco y el rojo. En poco rato llegamos hasta el espectacular Salto de Javira, una caudalosa cascada que cae formando una poza bien profunda donde bañarse es todo un placer, más aún cuando estamos solos en este lugar paradisíaco. Nadando por esta poza de aguas cristalinas descubrimos que a través de la cascada se puede acceder a una enorme cueva que hay detrás, con estalactitas y murciélagos en el interior. ¡Todo un espectáculo! Después regresamos por donde hemos venido hasta llegar de nuevo a Trinidad, pasando antes por el restaurante que hay a la entrada del parque, donde comemos muy bien por un precio económico. En definitiva: ¡una mañana de “descanso” bastante bien aprovechada!

//ENGLISH://
23-stage cycling journey through the island of Cuba carried out during the months of November and December 2021, cycling almost 1,400 km over roads and tracks with very little traffic (we did the blue sections by bus to avoid monotonous stages on the bike and win a few days). On November 15, Cuba opened its doors to tourism after two years closed by the pandemic, and we arrived on the 15th, so we found ourselves in a country almost paralyzed trying to start with all the difficulties of a totally shattered economy (because of lack of tourism and investment, american embargo, corruption, an unfortunate policy and, moreover, because of this long and persistent pandemic). Despite having a tent, we did not use it, since we slept in private houses, except for two nights that we spent the in a hotel. Apart from 3 or 4 days of the first week that were quite unstable and it rained a little, the rest were sunny days and good weather. However, the heat was not as strong as we had anticipated (in other tropical countries we had suffered much more!) and it allowed us to pedal without suffering more than necessary. In general, the slopes were smooth and easy to cycle, even in the most mountainous areas, and the state of the roads was very varied, from almost impassable roads and tracks, to others in very good condition. To highlight the hospitality and kindness of the people, who despite coming out of a very long confinement due to covid and having a bad economic time, were always willing to lend a hand and offer the best of themselves.

STAGE 15
In Trinidad we feel very comfortable, so we decided to stay for a few days to rest and fully enjoy this picturesque town, its steep and crowded streets, its colonial houses and its cheerful squares full of life. Despite being a very touristic place, the city was just starting from the almost 2 years of confinement due to the pandemic and there was a calm and relaxed atmosphere. During the 20 days that we had been in Cuba we had seen some tourists but we could practically count them on the fingers of our hands, and this was where we began to see a little more of them.
After a day of absolute rest, we decided to take a short bike ride to the Parque del Cubano, a protected area next to the Topes de Collantes Natural Park. We pedal about 6 km to the entrance of the park, where the bikes are kept, to then continue on foot for about 2.5 km through a lush tropical forest, following a path that goes up the Guarabo River. During this beautiful journey we see a huge colony of wasps that build hives hanging from the rocks, we also see a spectacular lizard and the national bird of Cuba, the Tocororo, an exotic bird that sports the 3 colors of the Cuban flag, blue, white and red. In a short time we reach the spectacular Salto de Javira, a mighty waterfall that falls forming a very deep pool where bathing is a pleasure, even more so when we are alone in this paradisiacal place. Swimming through this pool of crystal clear waters we discover that through the waterfall you can access a huge cave behind it, with stalactites and bats inside. Quite a show! Then we return the way we came until we reach Trinidad again, passing by the restaurant at the entrance of the park, where we eat very well for a cheap price. In short: a morning of "rest" quite well spent!

Trinidad és una bonica població amb un passat colonial molt ben conservat, com demostren els seus carrers empedrats i les seves cases senyorials. Fou fundada l'any 1514 per Diego Velàzquez i declarada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO el 1988. Es pot considerar com un museu a l'aire lliure, amb un gran patrimoni arquitectònic dels segles XVIII i XIX, destacant els carrers adoquinats i els edificis colonials.

PictographPhoto Altitude 116 ft

Bicicleta

Des de Trinidad pedalem uns 6 kms fins a l’entrada del parc

Excursió a peu

Aparquem les bicis a l'entrada del parc i continuem després a peu durant uns 2,5 kms a través d’una frondosa selva tropical, resseguint un sender que remunta el riu Guarabo.

PictographFauna Altitude 239 ft

Fauna cubana

PictographWaterfall Altitude 369 ft

Salto de Javira

El Salto de Javira és una cabalosa cascada que cau formant un gorg ben profund, on banyar-s’hi és tot un plaer, més encara quan estem sols en aquest indret paradisíac! Nedant per aquest gorg d’aigües cristal·lines descobrim que a través de la cascada es pot accedir a una enorme cova que hi ha al darrera, amb estalactites i rats penats a l’interior

• Chris Cornelis 1 Jun 13, 2022

Hi, this route looks very interesting. Were you charged some entrance fee at any point?

• Photo of Very
    Very Jun 20, 2022

Thanks Chris. Yes, we paid a tax to enter the park, although now I don't remember how much. I think we paid €10 each