CUBA (13) Playa Girón-Cienfuegos

March 12, 2022
December 2021

near Playa Girón, Matanzas (Republic of Cuba)

//CATALÀ://
Travessa ciclística de 22 etapes per l’illa de Cuba realitzada durant els mesos de novembre i desembre del 2021, sumant gairebé 1.400 kms i pedalant per carreteres i pistes amb molt poc trànsit (els trams de color blau els vam fer en bus per evitar etapes monòtones sobre la bici i de pas guanyar alguns dies). El 15 de novembre Cuba obria les portes al turisme després de dos anys tancada per la pandèmia, i nosaltres vam arribar el mateix 15, així que ens vam trobar un país gairebé paralitzat que intentava arrancar amb totes les dificultats pròpies d’una economia totalment destrossada (per la manca de turisme i inversió, per l’embargament americà, per la corrupció, per una política desafortunada i, a més a més, per aquesta llarga i persistent pandèmia). Portàvem tenda però no la vam fer servir, doncs vam dormir en cases particulars, tret de dues nits que vam pernoctar en un hotel. A part de 3 o 4 dies de la primera setmana que el temps va ser força inestable i ens va ploure una mica, la resta van ser dies de sol i bon temps. Tot i això la calor no va ser tan forta com havíem previst (en altres països tropicals l’havíem sofert força més!) i ens va permetre pedalar sense patir més del compte. En general els desnivells foren suaus i de bon pedalar, fins i tot en les zones més muntanyoses, i l’estat de les carreteres va ser d’allò més variat, des de carreteres i pistes gairebé impracticables, fins a d’altres en molt bon estat. A destacar l’hospitalitat i amabilitat de la gent, que malgrat sortir d’un llarguíssim confinament per la covid i d’estar passant per un mal moment econòmic, sempre estaven disposats a donar un cop de ma i oferir lo millor d’ells mateixos.

ETAPA 13
Després d’un parell de dies de descans a Playa Girón, on vam aprofitar per realitzar una excursió ornitològica a Bermejas i una altra a l’enigma de las Rocas, un altre cenote espectacular perdut enmig de la selva, vam iniciar aquesta 13ª etapa on també incloem al track els 10 kms finals que vam realitzar en ferri. Es tracta també d’una etapa ben plana on, a través d’una pista de terra, ens endinsarem en una extensa selva d’espessa vegetació, on predominen els mangles sobre terres pantanoses. Anirem resseguint una costa ben salvatge que de tant en tant ens regalarà boniques estampes de petites cales desèrtiques o penya-segats de roca calcària repleta de fòssils coral•lins i, fins i tot, alguns cenotes d’aigües profundes entre la densa vegetació. És una etapa llarga i solitària, on només passarem pel petit poblat de Guasasa i, per tant, haurem de mirar de ser autosuficients durant els kms de pista enmig de la jungla, on probablement no trobarem rastre de vida humana. També haurem de tenir present l’horari dels ferris de Castillo de Jaguar fins a Cienfuegos, nosaltres vam arribar justos per agafar l’últim del dia, que sortia a les 3 de la tarda.
Cienfuegos és la capital de la província homònima, situada en una enorme llacuna interior oberta al mar per un pas estret. La ciutat compta amb un centre històric d’arquitectura colonial ben conservat, motiu pel qual fou declarada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Malgrat que la ciutat és força gran ens va costar trobar algun local per prendre un refrigeri o menjar alguna cosa, ja que gairebé estava tot tancat i els pocs comerços que hi havia no tenien pràcticament de res. Els gairebé dos anys de confinament havien causat estralls a la ja malmesa economia cubana. Vam dormir en una bonica casa colonial regentada per un italià casat amb una cubana: Hostal Las Hermanas (2.300 pesos cubanos, uns 26€, dormir, sopar i esmorzar tots dos).

//ESPAÑOL://
Travesía ciclística de 22 etapas por la isla de Cuba realizada durante los meses de noviembre y diciembre del 2021, sumando casi 1.400 kms y pedaleando por carreteras y pistas con muy poco tráfico (los tramos de color azul los hicimos en autobús para evitar etapas monótonas sobre la bici y de paso ganar algunos días). El 15 de noviembre Cuba abría sus puertas al turismo después de dos años cerrada por la pandemia, y nosotros llegamos el mismo 15, así que nos encontramos un país casi paralizado que intentaba arrancar con todas las dificultades propias de una economía totalmente destrozada (por la falta de turismo e inversión, por el embargo americano, por la corrupción, por una política desafortunada y, además, por esta larga y persistente pandemia). A pesar de llevar tienda no la utilizamos, pues dormimos en casas particulares, salvo dos noches que pernoctamos en un hotel. Aparte de 3 o 4 días de la primera semana que fueron bastante inestables y nos llovió un poco, el resto fueron días de sol y buen tiempo. Sin embargo el calor no fue tan fuerte como habíamos previsto (¡en otros países tropicales lo habíamos sufrido bastante más!) y nos permitió pedalear sin padecer más de la cuenta. En general, los desniveles fueron suaves y de buen pedaleo, incluso en las zonas más montañosas, y el estado de las carreteras fue de lo más variado, desde carreteras y pistas casi impracticables, hasta otras en muy buen estado. A destacar la hospitalidad y amabilidad de la gente, que a pesar de salir de un larguísimo confinamiento por la covid y de estar pasando por un mal momento económico, siempre estaban dispuestos a echar una mano y ofrecer lo mejor de ellos mismos.

ETAPA 13
Después de un par de días de descanso en Playa Girón, donde aprovechamos para realizar una excursión ornitológica a Bermejas y otra al enigma de las Rocas, otro cenote espectacular perdido en medio de la selva, iniciamos esta 13ª etapa donde también incluimos en el track los 10 kms finales que realizamos en ferry. Se trata también de una etapa muy llana en la que, a través de una pista de tierra, nos adentraremos en una extensa selva de espesa vegetación, donde predominan los mangles sobre tierras pantanosas. Iremos siguiendo una costa muy salvaje que de vez en cuando nos regalará bonitas estampas de pequeñas calas desérticas o acantilados de roca caliza repleta de fósiles coralinos e, incluso, algunos cenotes de aguas profundas entre la densa vegetación. Es una etapa larga y solitaria, donde sólo pasaremos por el pequeño poblado de Guasasa y, por tanto, deberemos tratar de ser autosuficientes durante los kms de pista en medio de la jungla, donde probablemente no encontraremos rastro de vida humana. También deberemos tener presente el horario de los ferrys de Castillo de Jaguar hasta Cienfuegos, nosotros llegamos justos para tomar el último del día, que salía a las 3 de la tarde.
Cienfuegos es la capital de la provincia homónima, ubicada en una enorme laguna interior abierta al mar por un paso estrecho. La ciudad cuenta con un centro histórico de arquitectura colonial bien conservado, por lo que fue declarada Patrimonio de la Humanidad por la UNESCO. A pesar de que la ciudad es bastante grande nos costó encontrar algún local para tomar un refrigerio o comer algo, ya que estaba casi todo cerrado y los pocos comercios que había no tenían prácticamente de nada. Los casi dos años de confinamiento habían causado estragos a la ya dañada economía cubana. Dormimos en una bonita casa colonial regentada por un italiano casado con una cubana: Hostal Las Hermanas (2.300 pesos cubanos, unos 26€, dormir, cena y desayuno ambos).

//ENGLISH://
22-stage cycling journey through the island of Cuba carried out during the months of November and December 2021, cycling almost 1,400 km over roads and tracks with very little traffic (we did the blue sections by bus to avoid monotonous stages on the bike and win a few days). On November 15, Cuba opened its doors to tourism after two years closed by the pandemic, and we arrived on the 15th, so we found ourselves in a country almost paralyzed trying to start with all the difficulties of a totally shattered economy (because of lack of tourism and investment, american embargo, corruption, an unfortunate policy and, moreover, because of this long and persistent pandemic). Despite having a tent, we did not use it, since we slept in private houses, except for two nights that we spent the in a hotel. Apart from 3 or 4 days of the first week that were quite unstable and it rained a little, the rest were sunny days and good weather. However, the heat was not as strong as we had anticipated (in other tropical countries we had suffered much more!) and it allowed us to pedal without suffering more than necessary. In general, the slopes were smooth and easy to cycle, even in the most mountainous areas, and the state of the roads was very varied, from almost impassable roads and tracks, to others in very good condition. To highlight the hospitality and kindness of the people, who despite coming out of a very long confinement due to covid and having a bad economic time, were always willing to lend a hand and offer the best of themselves.

STAGE 13
After a couple of days of rest in Playa Girón, where we took the opportunity to make an ornithological tour to Bermejas and another to the enigma de las Rocas, another spectacular cenote lost in the middle of the jungle, we began this 13th stage where we also included in the track the final 10 kms that we did by ferry. It is also a very flat stage in which, through a dirt track, we will enter an extensive jungle of lush vegetation, where mangroves predominate on swampy lands. We will follow a very wild coast that give us beautiful pictures of small desert coves or limestone cliffs full of coral fossils and even some deep-water cenotes among the dense vegetation. It is a long and lonely stage, where we will only pass through the small village of Guasasa and, therefore, we will have to try to be self-sufficient during the kms of track in the middle of the jungle, where we will probably not find a trace of human life. We must also keep in mind the schedule of the ferries from Castillo de Jaguar to Cienfuegos, we arrived just to take the last one of the day, which left at 3 in the afternoon.
Cienfuegos is the capital of the homonymous province, located in a huge interior lagoon open to the sea through a narrow passage. The city has a well-preserved historic center with colonial architecture, for which it was declared a World Heritage Site by UNESCO. Despite the fact that the city is quite large, it was difficult for us to find a place to have a snack or eat something, since almost everything was closed and the few shops that there were had practically nothing. The almost two years of confinement had wreaked havoc on the already damaged Cuban economy. We slept in a beautiful colonial house run by an Italian married to a Cuban: Hostal Las Hermanas (2,300 Cuban pesos, about €26, sleep, dinner and breakfast both).

PictographBeach Altitude 26 ft

Caleta Buena

Caleta Buena és una bonica platja que es troba a uns 10 kms de Playa Girón direcció Guasasa. És un indret turístic on s'ha de pagar per accedir-hi i amb l'entrada hi entra un buffet lliure per dinar i barra lliure de begudes. Hi ha hamaques, para-sols i algun cenote d'aigües cristal·lines al costat del mar.

Guasasa

Guasasa és un poble de pescadors ben autèntic, perdut a cavall de la selva i del mar caribeny. Hi havia un petit restaurant però a causa de la pandèmia estava tancat.

PictographFauna Altitude 39 ft

Termiter

Els termiters de grans dimensions són bastant corrents per les selves caribenyes

PictographPhoto Altitude 35 ft

Selves i Cenotes

De tant en tant anàvem trobant cenotes, petites llacunes d'aigua salobre normalment comunicats subterràniament amb el mar.

PictographLake Altitude 30 ft

Piscina Natural

Piscina natural comunicada per un punt al mar obert. Tota la costa i el substrat de la selva estava formada per antics esculls coral·lins, actualment fossilitzats

PictographBeach Altitude 27 ft

Tram de sorra

PictographFerry Altitude 13 ft

Ferri

Per estalviar-nos un tram de carretera sense interès vam optar per realitzar l'últim tram fins a Cienfuegos en un ferri que feia les funcions de transport públic diari

Cienfuegos

• Photo of angual
    angual Nov 11, 2022

El ferri ya no funciona nov-22

• Photo of Very
    Very Nov 17, 2022

Lástima porque era una buena manera de finalizar la etapa y evitar un gran rodeo. Muchas gracias por actualizar la informacion