CUBA (12) Playa Larga-Playa Girón

March 12, 2022
December 2021

near Buena Ventura, Matanzas (Republic of Cuba)

//CATALÀ://
Travessa ciclística de 22 etapes per l’illa de Cuba realitzada durant els mesos de novembre i desembre del 2021, sumant gairebé 1.400 kms i pedalant per carreteres i pistes amb molt poc trànsit (els trams de color blau els vam fer en bus per evitar etapes monòtones sobre la bici i de pas guanyar alguns dies). El 15 de novembre Cuba obria les portes al turisme després de dos anys tancada per la pandèmia, i nosaltres vam arribar el mateix 15, així que ens vam trobar un país gairebé paralitzat que intentava arrancar amb totes les dificultats pròpies d’una economia totalment destrossada (per la manca de turisme i inversió, per l’embargament americà, per la corrupció, per una política desafortunada i, a més a més, per aquesta llarga i persistent pandèmia). Portàvem tenda però no la vam fer servir, doncs vam dormir en cases particulars, tret de dues nits que vam pernoctar en un hotel. A part de 3 o 4 dies de la primera setmana que el temps va ser força inestable i ens va ploure una mica, la resta van ser dies de sol i bon temps. Tot i això la calor no va ser tan forta com havíem previst (en altres països tropicals l’havíem sofert força més!) i ens va permetre pedalar sense patir més del compte. En general els desnivells foren suaus i de bon pedalar, fins i tot en les zones més muntanyoses, i l’estat de les carreteres va ser d’allò més variat, des de carreteres i pistes gairebé impracticables, fins a d’altres en molt bon estat. A destacar l’hospitalitat i amabilitat de la gent, que malgrat sortir d’un llarguíssim confinament per la covid i d’estar passant per un mal moment econòmic, sempre estaven disposats a donar un cop de ma i oferir lo millor d’ells mateixos.

ETAPA 12
Després d’un dia de descans que vam aprofitar per visitar les Salines de la Ciénaga de Zapata (acompanyats d’un guia oficial del parc) vam iniciar amb energies renovades aquesta nova etapa, absolutament plana, que transcorre per una carretera encara més tranquil•la que l’etapa anterior, pràcticament sense trànsit i envoltats sempre de la frondosa vegetació pròpia d’aquestes planúries semi pantanoses properes a la península de Zapata. Pedalarem a tocar del mar, tot i que l’espessa selva no sempre ens el deixarà veure, sempre paral•lels a la riba oriental de la Bahía de Cochinos, famosa perquè aquí l’abril del 1961 va tenir lloc l’intent fallit d’envair tota l’illa per part d’uns grup organitzat d’exiliats cubans, suposadament finançats i encoratjats pel govern d’Estats Units. Al llarg de la carretera que porta a Playa Girón podrem veure constants referències triomfalistes a aquest fet històric. Aproximadament al km 20 fem una parada per visitar la Cueva de los Peces, un espectacular cenote natural enmig de la selva, amb aigües cristal•lines i peixos tropicals on ens vam aparcar les bicis per fer-nos un banyet. Ens fan pagar una entrada, doncs han habilitat un vestidor i un petit restaurant al costat, ja que es tracta d’un dels majors atractius turístics de la zona. Nosaltres vam coincidir només amb una família cubana i un grup de 4 o 5 russos, doncs Cuba tot just s’estava obrint al turisme després de la pandèmia i, de moment, encara estava tot molt parat.
Playa Giron és una petita població amb tot de cases particulars que lloguen habitacions però no hi vam trobar l’encant de Playa Larga, ja que hi han construït un gran hotel amb bungalows a primera línia que s’ha apoderat de la platja principal i només en permet l’ús als seus clients, de manera que el poble viu d’esquenes al mar. A Playa Larga, en canvi, no havíem vist cap gran hotel i al davant de la platja només hi havia cases de pescadors reconvertides per llogar habitacions. A Playa Giron no hi ha problemes per trobar habitacions, ja que gairebé totes les cases en lloguen, nosaltres vam estar a Casa Xirino i Maria, on ens van tractar molt bé i ens van fer un peix fresc boníssim per sopar (1200 pesos cubanos ,uns 13 €, dormir i esmorzar els dos, el sopar ens el van cobrar a part i no recordem el preu).

//ESPAÑOL://
Travesía ciclística de 22 etapas por la isla de Cuba realizada durante los meses de noviembre y diciembre del 2021, sumando casi 1.400 kms y pedaleando por carreteras y pistas con muy poco tráfico (los tramos de color azul los hicimos en autobús para evitar etapas monótonas sobre la bici y de paso ganar algunos días). El 15 de noviembre Cuba abría sus puertas al turismo después de dos años cerrada por la pandemia, y nosotros llegamos el mismo 15, así que nos encontramos un país casi paralizado que intentaba arrancar con todas las dificultades propias de una economía totalmente destrozada (por la falta de turismo e inversión, por el embargo americano, por la corrupción, por una política desafortunada y, además, por esta larga y persistente pandemia). A pesar de llevar tienda no la utilizamos, pues dormimos en casas particulares, salvo dos noches que pernoctamos en un hotel. Aparte de 3 o 4 días de la primera semana que fueron bastante inestables y nos llovió un poco, el resto fueron días de sol y buen tiempo. Sin embargo el calor no fue tan fuerte como habíamos previsto (¡en otros países tropicales lo habíamos sufrido bastante más!) y nos permitió pedalear sin padecer más de la cuenta. En general, los desniveles fueron suaves y de buen pedaleo, incluso en las zonas más montañosas, y el estado de las carreteras fue de lo más variado, desde carreteras y pistas casi impracticables, hasta otras en muy buen estado. A destacar la hospitalidad y amabilidad de la gente, que a pesar de salir de un larguísimo confinamiento por la covid y de estar pasando por un mal momento económico, siempre estaban dispuestos a echar una mano y ofrecer lo mejor de ellos mismos.

ETAPA 12
Después de un día de descanso que aprovechamos para visitar las Salinas de la Ciénaga de Zapata (acompañados de un guía oficial del parque) iniciamos con energías renovadas esta nueva etapa, absolutamente llana, que transcurre por una carretera aún más tranquila la que la de la etapa anterior, prácticamente sin tráfico y rodeados siempre de la frondosa vegetación propia de estas llanuras semi-pantanosas cercanas a la península de Zapata. Pedalearemos junto al mar, aunque la tupida selva no siempre nos lo dejará ver, siempre paralelos a la orilla oriental de la Bahía de Cochinos, famosa porque en abril de 1961 tuvo lugar el intento fallido de invadir toda la isla por parte de un grupo organizado de exiliados cubanos, supuestamente financiados y alentados por el gobierno de Estados Unidos. A lo largo de la carretera que lleva a Playa Girón podremos ver constantes referencias triunfalistas a este hecho histórico. Aproximadamente en el km 20 hacemos una parada para visitar la Cueva de los Peces, un espectacular cenote natural en medio de la selva, con aguas cristalinas y peces tropicales donde aparcamos las bicis para bañarnos. Nos hacen pagar una entrada, pues han habilitado un vestuario y un pequeño restaurante al lado, ya que se trata de uno de los mayores atractivos turísticos de la zona. Nosotros coincidimos sólo con una familia cubana y un grupo de 4 o 5 rusos, pues Cuba apenas se estaba abriendo al turismo después de la pandemia y, de momento, todavía estaba todo muy parado.
Playa Giron es una pequeña población con muchas casas particulares que alquilan habitaciones pero no encontramos el encanto de Playa Larga, ya que han construido un gran hotel con bungalows en primera línea que se ha apoderado de la playa principal y sólo permite su uso a sus clientes, por lo que el pueblo vive de espaldas al mar. En Playa Larga, en cambio, no habíamos visto ningún gran hotel y frente a la playa sólo había casas de pescadores reconvertidas para alquilar habitaciones. En Playa Giron no hay problemas para encontrar habitaciones, ya que casi todas las casas alquilan, nosotros estuvimos en Casa Xirino y Maria, donde nos trataron muy bien y nos hicieron un pescado fresco buenísimo para cenar (1200 pesos cubanos, unos 13 €, dormir y almorzar los dos, la cena nos la cobraron aparte y no recordamos el precio).

//ENGLISH://
22-stage cycling journey through the island of Cuba carried out during the months of November and December 2021, cycling almost 1,400 km over roads and tracks with very little traffic (we did the blue sections by bus to avoid monotonous stages on the bike and win a few days). On November 15, Cuba opened its doors to tourism after two years closed by the pandemic, and we arrived on the 15th, so we found ourselves in a country almost paralyzed trying to start with all the difficulties of a totally shattered economy (because of lack of tourism and investment, american embargo, corruption, an unfortunate policy and, moreover, because of this long and persistent pandemic). Despite having a tent, we did not use it, since we slept in private houses, except for two nights that we spent the in a hotel. Apart from 3 or 4 days of the first week that were quite unstable and it rained a little, the rest were sunny days and good weather. However, the heat was not as strong as we had anticipated (in other tropical countries we had suffered much more!) and it allowed us to pedal without suffering more than necessary. In general, the slopes were smooth and easy to cycle, even in the most mountainous areas, and the state of the roads was very varied, from almost impassable roads and tracks, to others in very good condition. To highlight the hospitality and kindness of the people, who despite coming out of a very long confinement due to covid and having a bad economic time, were always willing to lend a hand and offer the best of themselves.

STAGE 12
After a day of rest in which we visited the Ciénaga of Zapata Salt Flats (accompanied by an official guide from the park) we began this new stage with renewed energy, absolutely flat, which runs along a road that is even quieter than the previous stage, practically without traffic and always surrounded by the lush vegetation typical of these semi-marshy plains near the Zapata peninsula. We will pedal along the sea, although the dense jungle will not always let us see it, always parallel to the eastern shore of the Bay of Pigs, famous for the failed attempt, in April 1961, to invade the entire island by an organized group of Cuban exiles, supposedly financed and encouraged by the United States government. Along the road that leads to Playa Girón we can see constant triumphalist references to this historical event. Approximately at km 20 we make a stop to visit the Cueva de los Peces, a spectacular natural cenote in the middle of the jungle, with crystal clear waters and tropical fish where we park the bikes and take a swim. They make us pay a ticket, because they have set up a changing room and a small restaurant next door, since it is one of the biggest tourist attractions in the area. We only coincided with a Cuban family and a group of 4 or 5 Russians, since Cuba was just opening up to tourism after the pandemic and, at the moment, everything was still very stagnant.
Playa Giron is a small village with many private houses that rent rooms but we do not find the charm of Playa Larga, since they have built a large hotel with bungalows on the front line that has taken over the main beach and only allows its clients to use it, so the village lives with its back to the sea. In Playa Larga, on the other hand, we had not seen any large hotel and in front of the beach there were only fishermen's houses converted to rent rooms. In Playa Giron there are no problems to find rooms, since almost all the houses rent, we were in Casa Xirino and Maria, where they treated us very well and cooked us a very good fresh fish for dinner (1200 Cuban pesos, about 13 €, to sleep and have lunch for both of us, dinner was charged separately and we don't remember the price).

PictographBeach Altitude 26 ft

Playa Larga sector occidental

El sector més occidental de Playa Larga, on ens vam allotjar nosaltres, era una estreta i allargassada platja, sense cap hotel, només amb cases particulars que llogaven habitacions. Devia ser a causa de que acabaven d'obrir el país al turisme després de la pandèmia, però durant els dos dies que vam estar-hi no vam veure cap turista.

PictographBeach Altitude 20 ft

Playa Larga sector oriental

Sortint del poble cap a l'est, direcció Playa Girón, vam passar una altra bonica platja també pertanyent a Playa Larga

PictographBeach Altitude 19 ft

Playa Máquina

Al cap de poc de sortir de Playa Larga, vam passar per Playa Máquina, una bellíssima platja amb unes quantes cabanes destartalades al costat. Ens van comentar amb pena que el govern les volia desmantellar.

PictographBeach Altitude 18 ft

PictographLake Altitude 41 ft

Cueva de los Peces

La Cueva de los Peces és un espectacular cenote natural enmig de la selva, amb aigües cristal•lines i peixos tropicals on ens vam aparcar les bicis per fer-nos un banyet.