CUBA (11) Jagüey Grande-Playa Larga

Photo ofCUBA (11) Jagüey Grande-Playa Larga Photo ofCUBA (11) Jagüey Grande-Playa Larga Photo ofCUBA (11) Jagüey Grande-Playa Larga

March 11, 2022
November 2021

near Jagüey Grande, Matanzas (Republic of Cuba)

//CATALÀ://
Travessa ciclística de 22 etapes per l’illa de Cuba realitzada durant els mesos de novembre i desembre del 2021, sumant gairebé 1.400 kms i pedalant per carreteres i pistes amb molt poc trànsit (els trams de color blau els vam fer en bus per evitar etapes monòtones sobre la bici i de pas guanyar alguns dies). El 15 de novembre Cuba obria les portes al turisme després de dos anys tancada per la pandèmia, i nosaltres vam arribar el mateix 15, així que ens vam trobar un país gairebé paralitzat que intentava arrancar amb totes les dificultats pròpies d’una economia totalment destrossada (per la manca de turisme i inversió, per l’embargament americà, per la corrupció, per una política desafortunada i, a més a més, per aquesta llarga i persistent pandèmia). Portàvem tenda però no la vam fer servir, doncs vam dormir en cases particulars, tret de dues nits que vam pernoctar en un hotel. A part de 3 o 4 dies de la primera setmana que el temps va ser força inestable i ens va ploure una mica, la resta van ser dies de sol i bon temps. Tot i això la calor no va ser tan forta com havíem previst (en altres països tropicals l’havíem sofert força més!) i ens va permetre pedalar sense patir més del compte. En general els desnivells foren suaus i de bon pedalar, fins i tot en les zones més muntanyoses, i l’estat de les carreteres va ser d’allò més variat, des de carreteres i pistes gairebé impracticables, fins a d’altres en molt bon estat. A destacar l’hospitalitat i amabilitat de la gent, que malgrat sortir d’un llarguíssim confinament per la covid i d’estar passant per un mal moment econòmic, sempre estaven disposats a donar un cop de ma i oferir lo millor d’ells mateixos.

ETAPA 11
Etapa absolutament plana que transcorre per una tranquil•la carretera amb eternes rectes gairebé sense cotxes. Deixem els terrenys agrícoles d’aquests últims dies i penetrem en terreny de boscos, selves i manglars, ja que ens apropem a la península de Zapata, on es troba l’ecosistema d’aiguamolls més gran de tot el Carib. A mig camí ens aturem a visitar un criador de cocodrils i, des de les mateixes instal•lacions, agafem una llanxa turística que per un preu mòdic ens porta d’excursió a través del sistema de canals naturals dels manglars, fins a la espectacular Laguna del Tesoro, on visitem la Villa Guamà, una recreació d’un poblat aborigen precolombí. Fa la impressió que déu ser un indret força turístic però tan sols coincidim amb una família cubana. Tot i l’artificialitat del poblat, l’indret mereix una visita per l’espectacular entorn natural, perdut enmig d’un intricat laberint de manglars on la pressió humana és mínima i la força de la natura pren tot el protagonisme. Després retornem al criador de cocodrils on fem una visita a peu per observar aquests animals en les seves diverses etapes de creixement, mentre un guia ens explica la funció de la granja per protegir les dues espècies de cocodril que s’hi crien i que anteriorment havien estat en perill d’extinció (tot aquest bucle en llanxa i a peu també està inclòs al track). Després prosseguim en nostre viatge en bicicleta fins arribar a Playa Larga, una població ubicada al llarg d’una platja situada al final de l’angosta Bahia de Cochinos, famosa perquè aquí l’abril del 1961 va tenir lloc l’intent fallit d’envair tot l’illa per part d’uns grup organitzat d’exiliats cubans, suposadament finançats i encoratjats pel govern d’Estats Units. Al llarg de tota la carretera que porta a Playa Larga hi ha constants referències triomfalistes a aquest fet històric.
Playa Larga ens va semblar un poblat endormiscat que encara conservava cert aire dels indrets perduts. Gairebé totes les cases del poble llogaven habitacions però érem els únics turistes, així que vam poder elegir la que més ens va agradar, una casa de fusta ben rústica i senzilla ubicada al davant mateix de la platja, on una humil família molt hospitalària ens va llogar una habitació i ens va cuinar un excel•lent i saborós peix fresc (Casa Buenavista 1.800 pesos cubanos, uns 20 €, dormir, sopar i esmorzar tots dos). Ens hi vam trobar tan a gust que ens hi vam quedar un parell de nits, aprofitant el dia següent per visitar amb un guia del parc la Ciénaga de Zapata. Les postes de sol des d’aquella solitària platja caribenya esquitxada de palmeres és un dels millors records que ens emportem de Cuba.

//ESPAÑOL://
Travesía ciclística de 22 etapas por la isla de Cuba realizada durante los meses de noviembre y diciembre del 2021, sumando casi 1.400 kms y pedaleando por carreteras y pistas con muy poco tráfico (los tramos de color azul los hicimos en autobús para evitar etapas monótonas sobre la bici y de paso ganar algunos días). El 15 de noviembre Cuba abría sus puertas al turismo después de dos años cerrada por la pandemia, y nosotros llegamos el mismo 15, así que nos encontramos un país casi paralizado que intentaba arrancar con todas las dificultades propias de una economía totalmente destrozada (por la falta de turismo e inversión, por el embargo americano, por la corrupción, por una política desafortunada y, además, por esta larga y persistente pandemia). A pesar de llevar tienda no la utilizamos, pues dormimos en casas particulares, salvo dos noches que pernoctamos en un hotel. Aparte de 3 o 4 días de la primera semana que fueron bastante inestables y nos llovió un poco, el resto fueron días de sol y buen tiempo. Sin embargo el calor no fue tan fuerte como habíamos previsto (¡en otros países tropicales lo habíamos sufrido bastante más!) y nos permitió pedalear sin padecer más de la cuenta. En general, los desniveles fueron suaves y de buen pedaleo, incluso en las zonas más montañosas, y el estado de las carreteras fue de lo más variado, desde carreteras y pistas casi impracticables, hasta otras en muy buen estado. A destacar la hospitalidad y amabilidad de la gente, que a pesar de salir de un larguísimo confinamiento por la covid y de estar pasando por un mal momento económico, siempre estaban dispuestos a echar una mano y ofrecer lo mejor de ellos mismos.

ETAPA 11
Etapa absolutamente llana que transcurre por una tranquila carretera con eternas rectas sin apenas coches. Dejamos los terrenos agrícolas de estos últimos días y penetramos en terreno de bosques, selvas y manglares, ya que nos acercamos a la península de Zapata, donde se encuentra el mayor ecosistema de humedales de todo el Caribe. A medio camino nos detenemos a visitar un criadero de cocodrilos y, desde las mismas instalaciones, tomamos una lancha turística que por un precio módico nos lleva de excursión a través del sistema de canales naturales de los manglares, hasta la espectacular Laguna del Tesoro, donde visitamos la Villa Guamá, una recreación de un poblado aborigen precolombino. Da la impresión de que debe ser un lugar bastante turístico pero sólo coincidimos con una familia cubana. A pesar de la artificialidad del poblado, el sitio merece una visita por el espectacular entorno natural, perdido en medio de un intrincado laberinto de manglares donde la presión humana es mínima y la fuerza de la naturaleza toma todo el protagonismo. Después volvemos al criadero de cocodrilos donde hacemos una visita a pie para observar a estos animales en sus diversas etapas de crecimiento, mientras un guía nos explica la función de la granja para proteger las dos especies de cocodrilo que se crían y que anteriormente habían estado en peligro de extinción (todo este bucle en lancha y a pie también está incluido en el track). Después proseguimos nuestro viaje en bicicleta hasta llegar a Playa Larga, una población ubicada a lo largo de una playa situada al final de la angosta Bahia de Cochinos, famosa porque aquí en abril de 1961 tuvo lugar el intento fallido de invadir toda la isla por parte de un grupo organizado de exiliados cubanos, supuestamente financiados y alentados por el gobierno de Estados Unidos. A lo largo de toda la carretera que lleva a Playa Larga existen constantes referencias triunfalistas a este hecho histórico.
Playa Larga nos pareció un pueblo adormecido que todavía conservaba cierto encanto de los lugares perdidos. Casi todas las casas del pueblo alquilaban habitaciones pero éramos los únicos turistas, así que pudimos elegir la que más nos gustó, una casa de madera rústica y sencilla ubicada en frente mismo de la playa, donde una humilde familia muy hospitalaria nos alquiló una habitación y nos cocinó un excelente y sabroso pescado fresco (Casa Buenavista 1.800 pesos cubanos, unos 20€, dormir, cena y desayuno ambos). Nos encontramos tan a gusto que nos quedamos un par de noches, aprovechando el día siguiente para visitar con un guía del parque la Ciénaga de Zapata. Las puestas de sol desde esa solitaria playa caribeña salpicada de palmeras es uno de los mejores recuerdos que nos llevamos de Cuba.

//ENGLISH://
22-stage cycling journey through the island of Cuba carried out during the months of November and December 2021, cycling almost 1,400 km over roads and tracks with very little traffic (we did the blue sections by bus to avoid monotonous stages on the bike and win a few days). On November 15, Cuba opened its doors to tourism after two years closed by the pandemic, and we arrived on the 15th, so we found ourselves in a country almost paralyzed trying to start with all the difficulties of a totally shattered economy (because of lack of tourism and investment, american embargo, corruption, an unfortunate policy and, moreover, because of this long and persistent pandemic). Despite having a tent, we did not use it, since we slept in private houses, except for two nights that we spent the in a hotel. Apart from 3 or 4 days of the first week that were quite unstable and it rained a little, the rest were sunny days and good weather. However, the heat was not as strong as we had anticipated (in other tropical countries we had suffered much more!) and it allowed us to pedal without suffering more than necessary. In general, the slopes were smooth and easy to cycle, even in the most mountainous areas, and the state of the roads was very varied, from almost impassable roads and tracks, to others in very good condition. To highlight the hospitality and kindness of the people, who despite coming out of a very long confinement due to covid and having a bad economic time, were always willing to lend a hand and offer the best of themselves.

STAGE 11
Absolutely flat stage that runs along a quiet road with endless straights and hardly any cars. We leave the agricultural lands of the last days and into the forests, jungles and mangroves, as we approach the Zapata Peninsula, where the largest wetland ecosystem in the entire Caribbean is located. Halfway we stop to visit a crocodile farm and, from the same facilities, we take a tourist boat that for a small fee takes us on an excursion through the system of natural channels of the mangroves, to the spectacular Laguna del Tesoro, where We visit Villa Guamá, a recreation of a pre-Columbian aboriginal village. It gives the impression that it must be quite a tourist place, but we only met a cuban family. Despite the artificiality of the village, the site deserves a visit for the spectacular natural environment, lost in the middle of an intricate labyrinth of mangroves where human pressure is minimal and the force of nature takes center stage. Then we return to the crocodile farm where we make a walking tour to observe these animals in their various stages of growth, while a guide explains the function of the farm to protect the two species of crocodile that are raised and that had previously been in danger of extinction (all this loop by boat and on foot is also included in the track). Then we continue our trip by bicycle until we reach Playa Larga, a village located along a beach at the end of the narrow Bay of Pigs, famous because here in April 1961 the failed attempt to invade the entire island by of an organized group of Cuban exiles, supposedly financed and encouraged by the United States government. Along the entire road that leads to Playa Larga there are constant triumphalist references to this historical event.
Playa Larga seemed like a sleepy village that still retained a certain charm of lost places. Almost all the houses in the town rented rooms, but we were the only tourists, so we were able to choose the one we liked the most, a rustic and simple wooden house located right in front of the beach, where a humble, very hospitable family rented us a room and She cooked us an excellent and tasty fresh fish (Casa Buenavista 1,800 Cuban pesos, about €20, sleep, dinner and breakfast both). We felt so comfortable that we stayed a couple of nights, taking advantage of the next day to visit Ciénaga de Zapata with a guide from the park. The sunsets from that lonely Caribbean beach dotted with palm trees is one of the best memories we take with us from Cuba.

Poblat aborigen

Una llanxa turística ens porta d’excursió a través del sistema de canals naturals dels manglars, fins a la espectacular Laguna del Tesoro, on visitem la Villa Guamà, una recreació d’un poblat aborigen precolombí. Fa la impressió que déu ser un indret força turístic però tan sols coincidim amb una família cubana. Tot i l’artificialitat del poblat, l’indret mereix una visita per l’espectacular entorn natural, perdut enmig d’un intricat laberint de manglars on la pressió humana és mínima i la força de la natura pren tot el protagonisme

PictographFauna Altitude 21 ft

Granja de cocodrils

Al criador de cocodrils on fem una visita a peu per observar aquests animals en les seves diverses etapes de creixement, mentre un guia ens explica la funció de la granja per protegir les dues espècies de cocodril que s’hi crien i que anteriorment havien estat en perill d’extinció

PictographFauna Altitude 35 ft

A la granja de cocodrils a més a més d'aquests rèptils també hi crien altres animals amenaçats del territori

PictographPhoto Altitude 17 ft

Playa Larga

Playa Larga és una població ubicada al llarg d’una platja situada al final de l’angosta Bahia de Cochinos, famosa perquè aquí l’abril del 1961 va tenir lloc l’intent fallit d’envair tot l’illa per part d’uns grup organitzat d’exiliats cubans, suposadament finançats i encoratjats pel govern d’Estats Units.