CUBA (10) Surgidero de Batabanó-Güines

Photo ofCUBA (10) Surgidero de Batabanó-Güines Photo ofCUBA (10) Surgidero de Batabanó-Güines Photo ofCUBA (10) Surgidero de Batabanó-Güines

March 2, 2022
November 2021

near Surgidero de Batabanó, Mayabeque (Republic of Cuba)

//CATALÀ://
Travessa ciclística de 22 etapes per l’illa de Cuba realitzada durant els mesos de novembre i desembre del 2021, sumant gairebé 1.400 kms i pedalant per carreteres i pistes amb molt poc trànsit (els trams de color blau els vam fer en bus per evitar etapes monòtones sobre la bici i de pas guanyar alguns dies). El 15 de novembre Cuba obria les portes al turisme després de dos anys tancada per la pandèmia, i nosaltres vam arribar el mateix 15, així que ens vam trobar un país gairebé paralitzat que intentava arrancar amb totes les dificultats pròpies d’una economia totalment destrossada (per la manca de turisme i inversió, per l’embargament americà, per la corrupció, per una política desafortunada i, a més a més, per aquesta llarga i persistent pandèmia). Portàvem tenda però no la vam fer servir, doncs vam dormir en cases particulars, tret de dues nits que vam pernoctar en un hotel. A part de 3 o 4 dies de la primera setmana que el temps va ser força inestable i ens va ploure una mica, la resta van ser dies de sol i bon temps. Tot i això la calor no va ser tan forta com havíem previst (en altres països tropicals l’havíem sofert força més!) i ens va permetre pedalar sense patir més del compte. En general els desnivells foren suaus i de bon pedalar, fins i tot en les zones més muntanyoses, i l’estat de les carreteres va ser d’allò més variat, des de carreteres i pistes gairebé impracticables, fins a d’altres en molt bon estat. A destacar l’hospitalitat i amabilitat de la gent, que malgrat sortir d’un llarguíssim confinament per la covid i d’estar passant per un mal moment econòmic, sempre estaven disposats a donar un cop de ma i oferir lo millor d’ells mateixos.
ETAPA 10
Ens aixequem aviat per escapar ràpid del “cuchitril” on vam dormir i iniciem aquesta còmoda etapa, gairebé plana, que transcorre per carreteres amb poc trànsit travessant extenses i fèrtils planures agrícoles. Com que és una etapa bastant monòtona, a l’arribar a Güines decidim agafar un bus que ens porti fins a la població de Jagüey Grande i estalviar-nos uns 100 kms de carreteres rectes i planes travessant monocultius. Malgrat que Güines és una població gran ens diuen que no hi ha busos, sembla ser que a causa del confinament que hi ha hagut durant la pandèmia, el transport públic ha estat aturat durant dos anys i encara no ha arrancat. Els taxis, la majoria dels quals també són de l’estat, ens diuen que només poden fer trajectes urbans, així que ens veiem obligats a negociar amb la gent fins que trobem un cotxe particular que per 40 € ens porta amb les bicis i tot fins a Jagüey Grande (al track només surten els kms que vam fer amb bici).
Jagüey Grande tal com el seu nom indica és una població bastant gran, però tot i així ens costa molt trobar allotjament perquè els que llogaven habitacions, a causa també de la llarga pandèmia, no havien renovat els permisos turístics. Finalment en trobem un: Casa Mabel (las Banderas), on ens tracten molt bé i ens ofereixen una habitació molt neta i confortable per 1.500 pesos cubanos, uns 17 € al canvi. Els agafem d’imprevist i no tenen menjar per oferir-nos, però sopem prou bé a l’únic restaurant del poble que trobem obert.

//ESPAÑOL://
Travesía ciclística de 22 etapas por la isla de Cuba realizada durante los meses de noviembre y diciembre del 2021, sumando casi 1.400 kms y pedaleando por carreteras y pistas con muy poco tráfico (los tramos de color azul los hicimos en autobús para evitar etapas monótonas sobre la bici y de paso ganar algunos días). El 15 de noviembre Cuba abría sus puertas al turismo después de dos años cerrada por la pandemia, y nosotros llegamos el mismo 15, así que nos encontramos un país casi paralizado que intentaba arrancar con todas las dificultades propias de una economía totalmente destrozada (por la falta de turismo e inversión, por el embargo americano, por la corrupción, por una política desafortunada y, además, por esta larga y persistente pandemia). A pesar de llevar tienda no la utilizamos, pues dormimos en casas particulares, salvo dos noches que pernoctamos en un hotel. Aparte de 3 o 4 días de la primera semana que fueron bastante inestables y nos llovió un poco, el resto fueron días de sol y buen tiempo. Sin embargo el calor no fue tan fuerte como habíamos previsto (¡en otros países tropicales lo habíamos sufrido bastante más!) y nos permitió pedalear sin padecer más de la cuenta. En general, los desniveles fueron suaves y de buen pedaleo, incluso en las zonas más montañosas, y el estado de las carreteras fue de lo más variado, desde carreteras y pistas casi impracticables, hasta otras en muy buen estado. A destacar la hospitalidad y amabilidad de la gente, que a pesar de salir de un larguísimo confinamiento por la covid y de estar pasando por un mal momento económico, siempre estaban dispuestos a echar una mano y ofrecer lo mejor de ellos mismos.
ETAPA 10
Nos levantamos pronto para escapar rápido del cuchitril donde pasamos la noche e iniciamos esta cómoda etapa, casi plana, que transcurre por carreteras con poco tráfico atravesando extensas y fértiles llanuras agrícolas. Al ser una etapa bastante monótona, al llegar a Güines decidimos tomar un bus que nos lleve hasta la población de Jagüey Grande y ahorrarnos unos 100 kms de carreteras rectas y extensas llanuras con monocultivos. A pesar de que Güines es una población grande nos dicen que no hay buses, parece que debido al confinamiento que ha habido durante la pandemia, el transporte público ha estado parado durante dos años y todavía no ha arrancado. Los taxis, la mayoría de los cuales también son del estado, nos dicen que sólo pueden realizar trayectos urbanos, así que nos vemos obligados a negociar con la gente hasta encontrar un coche particular que por 40 € nos lleva hasta Jagüey Grande (en el track sólo salen los kms que hicimos en bici hasta Güines).
Jagüey Grande, tal y como su nombre indica, es una población considerable, pero aún así nos cuesta mucho encontrar alojamiento porque debido también a la larga pandemia, las casa que alquilan habitaciones no habían renovado los permisos turísticos. Finalmente encontramos una: Casa Mabel (las Banderas), donde nos tratan muy bien y nos ofrecen una habitación muy limpia y confortable por 1.500 pesos cubanos, unos 17€ al cambio. Los cogemos de imprevisto y no tienen comida para ofrecernos, pero cenamos bien en el único restaurante del pueblo que encontramos abierto.
//ENGLISH://
22-stage cycling journey through the island of Cuba carried out during the months of November and December 2021, cycling almost 1,400 km over roads and tracks with very little traffic (we did the blue sections by bus to avoid monotonous stages on the bike and win a few days). On November 15, Cuba opened its doors to tourism after two years closed by the pandemic, and we arrived on the 15th, so we found ourselves in a country almost paralyzed trying to start with all the difficulties of a totally shattered economy (because of lack of tourism and investment, american embargo, corruption, an unfortunate policy and, moreover, because of this long and persistent pandemic). Despite having a tent, we did not use it, since we slept in private houses, except for two nights that we spent the in a hotel. Apart from 3 or 4 days of the first week that were quite unstable and it rained a little, the rest were sunny days and good weather. However, the heat was not as strong as we had anticipated (in other tropical countries we had suffered much more!) and it allowed us to pedal without suffering more than necessary. In general, the slopes were smooth and easy to cycle, even in the most mountainous areas, and the state of the roads was very varied, from almost impassable roads and tracks, to others in very good condition. To highlight the hospitality and kindness of the people, who despite coming out of a very long confinement due to covid and having a bad economic time, were always willing to lend a hand and offer the best of themselves.
STAGE 10
We get up early to escape from the hovel where we spend the night and begin this comfortable stage, almost flat, which runs along roads with little traffic through extensive and fertile agricultural plains. Being a fairly monotonous stage, when we arrive in Güines we decide to take a bus that take us to the town of Jagüey Grande and save us about 100 km of straight roads and extensive plains with monocultures. Despite the fact that Güines is a large town, we are told that there are no buses, it seems that due to the confinement that has taken place during the pandemic, public transport has been stopped for two years and has not yet started. The taxis, most of which are also from the state, tell us that they can only make urban journeys, so we are forced to negotiate with people until we find a private car that for €40 takes us to Jagüey Grande (on the track only the kms we did by bike to Güines come out).
Jagüey Grande, as its name suggests, has a considerable population, but even so, it is very difficult for us to find accommodation because, also due to the long pandemic, the houses that rent rooms had not renewed their tourist permits. We finally found one: Casa Mabel (las Banderas), where they treat us very well and offer us a very clean and comfortable room for 1,500 Cuban pesos, about €17 in exchange. We catch them unannounced and they have no food to offer us, but we had a good dinner at the only restaurant in town that we found open.

PictographPhoto Altitude 20 ft

Surgidero de Batabanó

PictographPhoto Altitude 33 ft

Batabanó

Petit poble amb una mica més de moviment i ambient que Surgidero de Batabanó

PictographPhoto Altitude 35 ft

Planures agrícoles

L'etapa transcorre per carreteres amb poc trànsit travessant extenses i fèrtils planures agrícoles

PictographPhoto Altitude 98 ft

Trànsit escàs i pintoresc

Vam trobar poc trànsit per les carreteres i el que vam trobar era prou pintoresc