CUBA (1) La Habana-Cabañas

February 22, 2022
November 2021

•   4.7 1 review

near Centro Habana, La Habana (Republic of Cuba)

//CATALÀ://
Travessa ciclística de 22 etapes per l’illa de Cuba realitzada durant els mesos de novembre i desembre del 2021, sumant gairebé 1.400 kms i pedalant per carreteres i pistes amb molt poc trànsit (els trams de color blau els vam fer en bus per evitar etapes monòtones sobre la bici i de pas guanyar alguns dies). El 15 de novembre Cuba obria les portes al turisme després de dos anys tancada per la pandèmia, i nosaltres vam arribar el mateix 15, així que ens vam trobar un país gairebé paralitzat que intentava arrancar amb totes les dificultats pròpies d’una economia totalment destrossada (per la manca de turisme i inversió, per l’embargament americà, per la corrupció, per una política desafortunada i, a més a més, per aquesta llarga i persistent pandèmia). Portàvem tenda però no la vam fer servir, doncs vam dormir en cases particulars, tret de dues nits que vam pernoctar en un hotel. A part de 3 o 4 dies de la primera setmana que el temps va ser força inestable i ens va ploure una mica, la resta van ser dies de sol i bon temps. Tot i això la calor no va ser tan forta com havíem previst (en altres països tropicals l’havíem sofert força més!) i ens va permetre pedalar sense patir més del compte. En general els desnivells foren suaus i de bon pedalar, fins i tot en les zones més muntanyoses, i l’estat de les carreteres va ser d’allò més variat, des de carreteres i pistes gairebé impracticables, fins a d’altres en molt bon estat. A destacar l’hospitalitat i amabilitat de la gent, que malgrat sortir d’un llarguíssim confinament per la covid i d’estar passant per un mal moment econòmic, sempre estaven disposats a donar un cop de ma i oferir lo millor d’ells mateixos.

ETAPA 1
Aquesta primera etapa és tota per carretera i no destaca especialment pels seus paisatges, ja que és de transició entre la gran metròpoli de La Havana, capital de Cuba, i la zona muntanyosa del nord-oest, passant per la gris i mercantil població de Mariel, amb el seu port industrial i una gran fàbrica de ciment que ho tenyeix tot encara més de gris. Abans d’arrancar amb la ruta vam voltar una mica pel centre de la Havana (no inclòs al track) i vam poder observar amb un cert sabor agredolç, la decadència d’una ciutat colonial que havia estat esplendorosa i que s’està desmoronant poc a poc, tret del centre més turístic on està tot molt cuidat i restaurat, però tan sols un carrer més enllà podem veure la gent vivint en antics edificis que havien estat sumptuosos i que ara estan ja en ruïnes i rodejats de brutícia. Malgrat tot, hi ha molta vida al carrer i els soferts cubans, que ja les han vist de tots colors, traspuen alegria i sempre troben una excusa per riure i passar una bona estona, si pot ser amb l’ajuda d’una mica d’Havana Club.
Fem nit a la única casa particular del poble de Cabañas que tenia permís per llogar habitacions, a Casa Titi Montesinos (1.800 pesos cubanos ,uns 20 €, dormir, sopar i esmorzar tots dos), on ens diuen que som els primers “yumas” (turistes) en dos anys de confinament per la pandèmia.

//ESPAÑOL://
Travesía ciclística de 22 etapas por la isla de Cuba realizada durante los meses de noviembre y diciembre del 2021, sumando casi 1.400 kms y pedaleando por carreteras y pistas con muy poco tráfico (los tramos de color azul los hicimos en autobús para evitar etapas monótonas sobre la bici y de paso ganar algunos días). El 15 de noviembre Cuba abría sus puertas al turismo después de dos años cerrada por la pandemia, y nosotros llegamos el mismo 15, así que nos encontramos un país casi paralizado que intentaba arrancar con todas las dificultades propias de una economía totalmente destrozada (por la falta de turismo e inversión, por el embargo americano, por la corrupción, por una política desafortunada y, además, por esta larga y persistente pandemia). A pesar de llevar tienda no la utilizamos, pues dormimos en casas particulares, salvo dos noches que pernoctamos en un hotel. Aparte de 3 o 4 días de la primera semana que fueron bastante inestables y nos llovió un poco, el resto fueron días de sol y buen tiempo. Sin embargo el calor no fue tan fuerte como habíamos previsto (¡en otros países tropicales lo habíamos sufrido bastante más!) y nos permitió pedalear sin padecer más de la cuenta. En general, los desniveles fueron suaves y de buen pedaleo, incluso en las zonas más montañosas, y el estado de las carreteras fue de lo más variado, desde carreteras y pistas casi impracticables, hasta otras en muy buen estado. A destacar la hospitalidad y amabilidad de la gente, que a pesar de salir de un larguísimo confinamiento por la covid y de estar pasando por un mal momento económico, siempre estaban dispuestos a echar una mano y ofrecer lo mejor de ellos mismos.

ETAPA 1
Esta primera etapa es toda por carretera y no destaca especialmente por sus paisajes, siendo de transición entre la gran metrópoli de La Habana, capital de Cuba, y la zona montañosa del noroeste, pasando por la gris y mercantil población de Mariel, con su puerto industrial y una gran fábrica de cemento que lo tiñe todo aún más de gris. Antes de arrancar con la ruta rodamos un poco por el centro de La Habana (no incluido en el track) y pudimos observar con cierto sabor agridulce, la decadencia de una ciudad colonial que había sido esplendorosa y que se está desmoronando poco a poco, salvo el centro más turístico donde está todo muy cuidado y restaurado, pero tan sólo una calle más allá, podemos ver a la gente viviendo en antiguos edificios que habían sido suntuosos y que ahora están ya en ruinas y rodeados de suciedad. A pesar de todo, hay mucha vida en la calle y los sufridos cubanos, que ya las han visto de todos los colores, rezuman alegría y siempre encuentran una excusa para reír y pasar un buen rato, a ser posible con la ayuda de un poco de Havana Club.
Pasamos la noche en la única casa particular del pueblo de Cabañas que tenía permiso para alquilar habitaciones, en Casa Titi Montesinos (1.800 pesos cubanos, unos 20 €, dormir, cenar y desayunar ambos), donde nos dicen que somos los primeros “yumas” (turistas) en dos años de confinamiento por la pandemia.

//ENGLISH://
22-stage cycling journey through the island of Cuba carried out during the months of November and December 2021, cycling almost 1,400 km over roads and tracks with very little traffic (we did the blue sections by bus to avoid monotonous stages on the bike and win a few days). On November 15, Cuba opened its doors to tourism after two years closed by the pandemic, and we arrived on the 15th, so we found ourselves in a country almost paralyzed trying to start with all the difficulties of a totally shattered economy (because of lack of tourism and investment, american embargo, corruption, an unfortunate policy and, moreover, because of this long and persistent pandemic). Despite having a tent, we did not use it, since we slept in private houses, except for two nights that we spent the in a hotel. Apart from 3 or 4 days of the first week that were quite unstable and it rained a little, the rest were sunny days and good weather. However, the heat was not as strong as we had anticipated (in other tropical countries we had suffered much more!) and it allowed us to pedal without suffering more than necessary. In general, the slopes were smooth and easy to cycle, even in the most mountainous areas, and the state of the roads was very varied, from almost impassable roads and tracks, to others in very good condition. To highlight the hospitality and kindness of the people, who despite coming out of a very long confinement due to covid and having a bad economic time, were always willing to lend a hand and offer the best of themselves.

STAGE 1
This first stage is all by road and does not stand out especially for its landscapes, being a transition between the great metropolis of Havana, capital of Cuba, and the mountainous area of the northwest, passing through the gray and mercantile town of Mariel, with its industrial port and a large cement factory that dyes everything even more gray. Before starting the route, we rode a bit through the center of Havana (not included in the track) and we were able to observe, with a certain bittersweet taste, the decline of a colonial city that had been splendid and that is crumbling little by little, except for the most touristic center where everything is very well cared for and restored, but just one street further, we can see people living in old buildings that had been sumptuous and that are now in ruins and surrounded by dirt. In spite of everything, there is a lot of life on the streets and the long-suffering cubans, who has seen it all, exude joy and always find an excuse to laugh and have a good time, if possible with the help of a little of Havana Club.
We spent the night in the only private house in the town of Cabañas that had permission to rent rooms, at Casa Titi Montesinos (1,800 Cuban pesos, about €20, to sleep, have dinner and have breakfast both), where they tell us that we are the first “yumas” (tourists) in two years of confinement due to the pandemic.

Habana Vieja

La Habana Vieja és la part més coneguda i turística de la ciutat i el seu centre neuràlgic i les seves places més populars estan ben restaurades i cuidades.

PictographPhoto Altitude 29 ft

La Habana

PictographPhoto Altitude 31 ft

Carrers de l'Havana

PictographWaypoint Altitude -32,805 ft

Malecón

Conegut passeig marítim flanquejat amb un mur que s'estén uns 8 kms per la façana costera de l'Havana

PictographPhoto Altitude 23 ft

Cementera de Mariel

Mariel és una població gris i mercantil amb el un port industrial i una gran fàbrica de ciment que ho tenyeix tot encara més de gris

• Photo of Rubencxjo
    Rubencxjo Nov 9, 2022

Excelente el relato de las 23 etapas. Muy ilustrativo y muy motivante.
    Pronto seguirnos la estrella dejada por ustedes. ¡Muchas gracias!

• Photo of Very
    Very Nov 14, 2022

Muchas gracias Rubén, nos alegra saber que nuestro relato les haya ayudado a preparar su viaje. ¡Mucha suerte y buenas pedaladas!

• Photo of escullos950
    escullos950 Jan 3, 2023

La cosa ya se puso más cara... Habitación 25€,. Cena 8€por persona y desayuno 5€... La crisis!!!!🤗

• Photo of joanmperalta
    joanmperalta Jan 6, 2023

Ostres, disculpa ara i vist desde la primera 😄

• Photo of Very
    Very Jan 8, 2023

¡Pues vaya como ha cambiado! 25 16 10 son 51 euros y tan sólo 1 año antes nos costó 20 euros. ¡Realmente parece que la crisis ha disparado los precios!
    También es cierto que cuando pasamos nosotros no tenían casi de nada y cenamos lo poco que nos pudieron ofrecer

• Photo of Manel_San
    Manel_San Apr 24, 2023

Bones Very,
    En anem a reseguir part del teu estel el proper mes de Juny.
    Una pregunta, a la Habana vàreu dormir a casa particular ?
    En cas afirmatiu, pots fer-nos quatre ratlles de com vàreu estar, preus etc.