CRETA (1) Analipsi (Heraklion)-Agios Nikolaos

Photo ofCRETA (1) Analipsi (Heraklion)-Agios Nikolaos Photo ofCRETA (1) Analipsi (Heraklion)-Agios Nikolaos Photo ofCRETA (1) Analipsi (Heraklion)-Agios Nikolaos

March 26, 2020
October 2018

near Svoúrou Metókhion, Crete (Greece)

En vermell la travessa en bicicleta, en blau en ferri i en verd una excursió a peu

Travessa ciclística de nou etapes per l'illa grega de Creta realitzada a principis d'octubre del 2018.
Varem sumar un total de 540 kms i gairebé 10.000 metres de desnivell positiu acumulat, pedalant per carreteres, pistes i camins de tot tipus, per un terreny ben variat, des d'altiplans interiors fins a eterns ports de muntanya, però sobretot per l'accidentada costa sud de l'illa, intercalant un dia de "descans" ciclístic entre les etapes 7 i 8 per a fer una ruta peu per la gorja de Samaria, la més llarga d'Europa.
La intenció inicial era donar la volta a l'illa en bicicleta però també volíem realitzar una atractiva excursió a peu i deixar-nos algun dia per a visitar indrets interessants o per a descansar en alguna de les paradisíaques platges de Creta, de manera que al final ens va faltar algun dia per a completar la volta sencera, encara que no ens va saber cap greu, doncs la costa nord de l'illa no tenia massa interès cilclístic.
En canvi la costa sud ens va semblar d'allò més salvatge i feréstega, un territori abrupte i poc poblat, amb paisatges solitaris de gran bellesa i amb relativament poques infraestructures turístiques (tret de certs llocs molt concrets), bona gastronomia a preus continguts... En definitiva, un indret ideal per a una travessa cicloturística.

Etapa 1- Abans de res comentar que el desnivell positiu acumulat són 1.350 metres i no els 1.729 metres que surten al resum. Es tracta d'una llarga etapa gairebé tota per carreteres secundàries sense cap dificultat tècnica, amb relativament poc trànsit i un paisatge no tant bonic i espectacular com alguns dels que vam trobar en etapes posteriors per la costa sud. Als pobles hi ha tavernes i restaurants i botigues on poder avituallar-se. Com es veu al track, a l'inici ens vam desviar a la dreta un moment per anar a esmorzar a un bar de carretera. Per a realitzar la travessa vam llogar un parell de bicis a Creta i els tràmits inicials a la botiga ens van fer començar tard, motiu pel qual vam acabar arribant de nit. La característica més destacable de l'etapa és la llarga pujada fins a assolir l'altiplà de Lassithi, una espectacular i fèrtil planícia situada per sobre dels 800 metres i totalment rodejada de muntanyes, donant-li un aspecte molt semblant al cràter d'un volcà. Agios Nikolaos, final d'etapa, és una ciutat força turística però que encara conserva força encant, construïda sobre l'antiga ciutat de Lato. Compta amb un bonic port i un animat passeig marítim ple de restaurants, però el que més crida l'atenció és un bonic llac interior, unit al mar per un canal.

Analipsi (Heraklion)

Vam començar la travessa des de la mateixa botiga on vam llogar les bicicletes, anomenada Lyttos Beach Bike Center (https://cyclingcreta.gr/)

Collada d'Ambelos

Al mateix coll hi ha una sèrie d'antics molins de vent alineats, ara en desús, que foren construïts en l'època de dominació bizantina i de l'illa i millorats durant la dominació veneciana. Actualment són un monument que es pot visitat. Aquesta collada és una de les entrades a l'altiplà de Lassithi.

PictographProvisioning Altitude 2,893 ft

Tzermiado

Tzerminadao és un poble d'uns 700 habitants situat a dins de l'altiplà de Lassithi, un llogarret tranquil i assossegat que disposa d'uns quants restaurants acollidors on vam aprofitat per dinar.

Altiplà de Lassithi

Vistes de l'altiplà de Lassithi, ja sortint cap a l'est. Es tracta d'un fèrtil altiplà situat per sobre dels 800 metres d'alçada i rodejat per imponents muntanyes. Per garantir bones collites, en ple apogeu del domini de l'illa per la república de Venècia, es varen fer moltes millores del sistema de reg que encara està en ús, i que omplia el paisatge de la plana amb molins de vent de veles blanques.

Mesa Potami

Mesa Potami és un dels petits pobles rurals que vam trobar baixant de l'altiplà de Lassithi cap a Agios Nikolaos

Ano Amygdali

Ano Amygdali és un petit poble rural entre l'altiplà de Lassithi i Agios Nikolaos

PictographWaypoint Altitude -32,805 ft

Agios Nikolaos

Agios Nikolaos és una ciutat força turística construïda sobre l'antiga ciutat de Lato. Compta amb un bonic port i un animat passeig marítim ple de restaurants, però el que més crida l'atenció és un bonic llac interior, unit al mar per un canal.

• Photo of robertomisjueves
    robertomisjueves May 30, 2021

Hola, estamos pensando ir a final de junio a creta con la bici, podrias darnos algun consejo (tienda, hornillo, etc, sitios de vivac, excursiones aparte de samaria), y si puedes pasarnos el track completo. Muchas gracias.

• Photo of Very
    Very May 30, 2021

Hola Roberto, Creta seguro que os va a gustar aunque a finales de junio pasareis bastante calor. Si entráis en el enlace del final del texto (donde pone ver mas) os enlaza con el blog de viajes en bici donde explicamos todo lo que me preguntas y muchas cosas más que seguro que os van a servir para preparar el viaje (https://biciaventurescreta.blogspot.com/). Verás que está en catalán, pero arriba a la derecha, si queréis, tenéis la opción de traducirlo a cualquier idioma. En cuanto al track completo de todas las etapas enlazadas no lo tengo, pero si entráis en mis rutas de Wikiloc encontrareis los tracks de todas las etapas correlativos ( https://www.wikiloc.com/wikiloc/spatialArtifacts.do ). Espero haberos ayudado y si os queda cualquier duda, no dudéis en preguntar. Suerte y buenas pedaladas!