Cmentarze Wojenne - part 2 okolice Biecza

Photo ofCmentarze Wojenne - part 2 okolice Biecza Photo ofCmentarze Wojenne - part 2 okolice Biecza Photo ofCmentarze Wojenne - part 2 okolice Biecza

August 24, 2023
August 2023

near Rożnowice, Województwo małopolskie (Polska)

Film z Wycieczkipod linkiem:
Druga wycieczka rowerowa, której na celu jestzwiedzenie starych Cmentarzy Wojennych w okolicy Biecza. Zaczynam jazde z Rożnowic, gdzie w pobliżu kościoła zawze znajdzie się miejsce do zaparkowania.Jadę w kierunku Binarowej. Po okolo 2 km docieram do Szwedzkiej Mogiły w Racławicach w pobliżu szkoły. Kolejnym punktem jest Cmentarz Wojenny nr 111 ciągle w Racławicach na około 4,5 km. Tutaj też pokonuje pierwszą polną drogę , w pewnym miejscu nawet dość stromą, żę muszę maszerować. Sam cmentarz jest schowany w małym lasku. Nieco dalej jadę już dobrym asfaltem. Przy punkcie węzłowym nr 20 trzeba lekko skręcić w prawo. Nieco po 11 km zjeżdżm znów w łąki.Po Cmentarzu Wojennym nr. 35 w Olpinach nie znalazłem śladu. Za to kawłek dalej na trasie na 13 km docieram do dużego Cmentarza Wojennego nr. 34. Ten cmentarz położony na niewielkim wzgórzu jest najbardziej okazałym jaki mi siętego dnia przytrafił. Zjeżdżam w dół do Ołpin gdzie znów jade asfaltem do Olszyn. W Ołpinach znajduje się jeszcze na trasie murowany kościół NMP Wniebowziętej. W Oszynach zawcześnie skręciłem i minąłem jednego cmentarza i kościółka. Zorientowałem się o tym gdy już pokonałem dość ciężki podjazd i niemiałem już ochoty go już powtarzać. Następne punkty na trasie todwa kościółki drewniane do których trzeba nieco zjechać wz trasy: pierwszy to św.Małgorzaty w Żurowej, drugi NMP Królowej Polski w Swoszowej. Na 29 km docieram do Cmentarza Wojennego nr. 33 ciągle w Swoszowej. Nastepny cmentarz nr. 32 w Szerzynach na 31,5 km. W centrum Szerzyn oczywiście kościól Matki Boskiej Szkaplerznej. Opuszczajac Szerzyny mamy jeszcze kolejny Cmentarz Wojenny nr. 31.Trzeba do niegozjechać w pobliski lasek drogą niezbyt wyraźną. Kolej na Swięcany. Tutaj tradycyjnie nieco na boku w lasku, Cmentarz Wojenny nr.30. Musiałem się do niegowrócić bo przeoczyłem zjazd. No i kościółek drewniany św. Anny. Były prace remontowe, ruch jednokierunkowy i minąlem go nieco dołem. Jednak warto tam zajżeć. Ja już tam byłem podczas innej jazdy. Orginalnie gdzieś w pół drogi miedzy Święcanami a Siepietnicą znajduje się jeszcze jeden Wojenny Cmentarz ale nie mogłem natrafić na jakiś dojazd do niego.Kolejny ostatni etap to Binarowa. Trasa miala wyglądać nieco inaczej. Jednak jako że nieodnalazłem ostatniego cmentarza dodatkowo robiło się już późno wybralem wariant najprostszy DK 28 do Biecza a następnie główną do Binarowej. Tam na koniec kolejna perełka czyli drewniany kościól pw. św. Michala Archanioła. Jest cudowny zwłaszcza wnętrze. Jest też wpisany do UNESCO. Nieopodal ostatni na trasie Cmentarz Wojenny nr. 11o umiejscowiony pośrodku cmentarza parafialnego. Ja tutajzakończyłem trase gdyż powróciłem do domku. Jednak kontynułując głowną drogą dotrzemy do Rożnowić gdzie znajduje się początek trasy.

Rożnowice, drewniany Kosciół św. Andrzeja Apostoła dobre miejsce na start. W pobliżu też duzy parking przy nowym kościele nieco wyżej.Kościół św. Andrzeja i Św. Anny w Rożnowicach – rzymskokatolicki kościół parafialny, położony w centrum Rożnowic, należący do dekanatu bieckiego w diecezji rzeszowskiej. Kościół zbudowany został w XVIII wieku, należy do cenniejszych drewnianych obiektów sakralnych w Małopolsce i obok kościoła św. Wikipedia

PictographMonument Altitude 0 ft

Szwedzka mogiła – kurhan w Racławicach, w gminie Biecz, położony w pobliżu szkoły. Brak jest historycznych informacji na temat tego kiedy i jak powstał kopiec, a także kiedy postawiono na nim figurę Najświętszego Serca Pana Jezusa (najprawdopodobniej powstała ona w roku 1811 z fundacji księdza Chalińskiego). Według podań ludowych jest miejscem pochówku 30 okolicznych chłopów, którzy zginęli w walce ze Szwedami (z oddziałem Patryka Gordona) podczas potopu szwedzkiego. Po stronie szwedzkiej zginęło kilkunastu żołnierzy[1]. Istnieje hipoteza, że jest on pozostałością miejscu kultu pogańskiego, sprzed przyjęcia chrztu świętego przez ludność zamieszkującą te ziemie. wg wikipedia

Cmentarz Wojenny nr. 111 Racławice

Cmentarz wojenny nr 111 – Racławice – zabytkowy cmentarz z I wojny światowej położony na terenie wsi Racławice w gminie Biecz w powiecie gorlickim w województwie małopolskim, zaprojektowany przez Hansa Mayra. Jeden z ponad 400 zachodniogalicyjskich cmentarzy wojennych zbudowanych przez Oddział Grobów Wojennych C. i K. Wikipedia

PictographIntersection Altitude 0 ft

Uwaga skręt

Cmentarz wojenny nr 35 – Ołpiny – austriacki cmentarz z I wojny światowej. Jest to kwatera, rząd mogił, na kirkucie w południowo-wschodniej części miejscowości Ołpiny. Pochowano tu dwóch żołnierzy austro-węgierskich i czterech rosyjskich wyznania mojżeszowego. Projektował cmentarz prawdopodobnie Johann Jäger. Wikipedia

Cmentarz Wojenny nr 34 Ołpiny

Cmentarz wojenny nr 34 – Ołpiny – austriacki cmentarz z I wojny światowej znajdujący się w Ołpinach w województwie małopolskim, w powiecie tarnowskim, w gminie Szerzyny. Jeden z ponad 400 zachodniogalicyjskich cmentarzy wojennych zbudowanych przez Oddział Grobów Wojennych C. i K. Komendantury Wojskowej w Krakowie. Wikipedia

Photo ofKościół pw. Najświętszej Maryji Panny Wniebowziętej w Ołpinach Photo ofKościół pw. Najświętszej Maryji Panny Wniebowziętej w Ołpinach Photo ofKościół pw. Najświętszej Maryji Panny Wniebowziętej w Ołpinach

Kościół pw. Najświętszej Maryji Panny Wniebowziętej w Ołpinach

Kościół Najświętszej Maryi Panny Wniebowziętej – rzymskokatolicki kościół parafialny w Ołpinach, należący do dekanatu Ołpiny diecezji tarnowskiej. Obecna świątynia została wzniesiona w latach 1925-31 według projektu architekta Stanisława Majerskiego z Przemyśla pod nadzorem budowniczego Franciszka Boratyńskiego. Wikipedia

Kościół pw. św.Małgorzaty PM w Żurowej

Kościół św. Małgorzaty w Żurowej – rzymskokatolicki kościół parafialny pw. św. Małgorzaty, wzniesiony w latach 1595-1602, znajdujący się w Żurowej. Wikipedi

Photo ofKościół NMP Królowej Polski w Swoszowej Photo ofKościół NMP Królowej Polski w Swoszowej Photo ofKościół NMP Królowej Polski w Swoszowej

Kościół NMP Królowej Polski w Swoszowej

Parafia Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Swoszowej – parafia rzymskokatolicka, znajdująca się w diecezji tarnowskiej, w dekanacie Ołpiny. Wikipedia

PictographMonument Altitude 0 ft

Cmentarz wojenny nr 33 – Swoszowa – cmentarz z I wojny światowej, zaprojektowany przez Johanna Jagera znajdujący się w północno-zachodniej części wsi Szerzyny w powiecie tarnowskim, w gminie Szerzyny. Jeden z ponad 400 zachodniogalicyjskich cmentarzy wojennych zbudowanych przez Oddział Grobów Wojennych C. i K. Wikipedia

Cmentarz wojenny nr 32 Szerzyny

Cmentarz wojenny nr 32 – Szerzyny – cmentarz z I wojny światowej, zaprojektowany przez Johanna Jagera znajdujący się w okolicach wsi Szerzyny w powiecie tarnowskim, w gminie Szerzyny. Jeden z ponad 400 zachodniogalicyjskich cmentarzy wojennych zbudowanych przez Oddział Grobów Wojennych C. i K. Wikipedia

Kościół murowany z cegły i kamienia piaskowego, w stylu neogotyckim, pochodzi z lat 1927 - 1928. Ołtarz, ambona, rzeźby i obrazy pochodzą ze starego kościoła.

PictographMonument Altitude 0 ft

Cmentarz wojenny nr 31 w Szerzynach – austriacki cmentarz z I wojny światowej. Zaprojektowany przez Johanna Jägera. W centrum znajduje się kamienny krzyż na takimże postumencie. Na tablicy wyryto napis: "Leśne pochodnie, szumy lasu, grajcie o naszym wczesnym grobie. Wikipedia

Cmentarz wojenny nr 30 – Święcany – austriacki cmentarz z I wojny światowej znajdujący się w Święcanach, w województwie podkarpackim, w powiecie jasielskim, w gminie Skołyszyn. Jeden z ponad 400 zachodniogalicyjskich cmentarzy wojennych zbudowanych przez Oddział Grobów Wojennych C. i K. Wikipedia

Kościół św. Anny w Święcanach – rzymskokatolicki kościół parafialny pw. św. Anny znajdujący się w Święcanach wzniesiony 1520. Późnogotycka Grupa Pasyjna na belce tęczowej z 1540 należy do najcenniejszych zabytków świątyni. Kościół znajduje się na szlaku architektury drewnianej województwa podkarpackiego. Wikipedia

Parafia św. Michała Archanioła w Binarowej – parafia znajdująca się w diecezji rzeszowskiej w dekanacie bieckim, erygowana przed 1415 rokiem Kościół parafialny św. Michała Archanioła, drewniany, zbudowany w 1500 roku, wewnątrz cenna polichromia i wyposażenie. Wikipedia

Cmentarz wojenny nr 110 Binarowa

Cmentarz wojenny nr 110 – Binarowa – austriacki cmentarz wojenny z okresu I wojny światowej. Znajduje się we wsi Binarowa. Jest to kwatera w starej części cmentarza parafialnego. Spoczywa na nim 224 Austriaków i 326 Rosjan poległych w 1915. Cmentarz został zaprojektowany na planie litery T przez Hansa Mayra. Wikipedia