Charleroi-Dinant - dag 2

July 4, 2023
July 2023

near Couillet, Wallonia (Belgique)

Deze route is onderdeel van een 3 daagse fietstocht van Brussel naar Charleroi-Dinant-Namur.

Dit deel van de route is gebaseerd op de Unesco-route deel 5. Dit is de gelogde route dus met wat kleine afwijkingen zoals een rondje door Mettet en in Maredret een bezoek aan de 2 grote abdijen Maredsous en Maredret. Dat was overigens zeer de moeite waard.

Deze dagtocht was een prachtige route waarbij het eerste deel vooral indrukwekkend was omdat we langs de Sambre dwars door de industrie fietsten. We keken onze ogen uit. Voor de tweede helft staken we bij Tamines de rivier over en door Falisolle. Daar fietsten we een stukje langs de weg en bij de steengroeve sloegen we linksaf. Vandaar liep de route langs de Ravel via Mettet naar Dinant. Dat was heel mooi om te fietsen. Eerst een stukje omhoog tot Mettet en daarna alleen nog maar dalen. Dat voelde heel ontspannen. Onderaan ligt de Maas en van hieruit fietsten we aan de oevers van de Maas naar Dinant.
In Dinant sliepen we in een voormalig klooster La Merveilleuse. Prima plek voor een overnachting en restaurants op loopafstand aan de Maas. Ik vergat mijn wikiloc-logging uit te zetten dus je kunt gelijk zien waar in Dinant de restaurants zijn! :-)