Canal del Midi. Toulouse-Marseillan

August 1, 2010
August 2010

near Les Minimes, Midi-Pyrénées (France)

Canal del Midi:

Etapa 1: Toulouse – Avignonet-Lauragais 50,9 quilòmetres
Etapa 2: Avignonet-Lauragais – Castelnaudary 22,8 quilòmetres
Etapa 3: Castelnaudary – Carcassonne 34,8 quilòmetres
Etapa 4: Carcassonne – Argens-Minervois 51,7 quilòmetres
Etapa 5: Argens-Minervois – Colombiers 45,3 quilòmetres
Etapa 6: Colombiers – Marseillan 39,3 quilòmetres

*En l'etapa 2 només vam fer 22,8 quilòmetres per culpa de la pluja, per això es va allargar en 6 dies.
*Només comptabilitzo els quilòmetres fets seguint el canal.
*Aquestes etapes són tal i com ho vam fer nosaltres.

La ruta del Canal del Midi en bicicleta és apta per a tothom. Nosaltres ho vam fer en 6 dies, es pot fer en 2 o 3 dies tranquil.lament, si s'està acostumat a anar en bicicleta, però no deixarem gaire temps per visitar res.
Parades obligades o recomanades: Obelisc dedicat a Pierre-Paul Riquet, Carcassonne, Trèbes, Bèziers, Castelnaudary (sobretot el port, que bé de pas), i ens va quedar pendent veure Montesquieu, que per culpa d'una averia en el meu fre vam haver de deixar d'anar-hi).

L'ideal és fer uns 50 quilòmetres al dia, així tindrem temps de tot, visitar, buscar lloc per dormir, menjar i descansar, però si decidiu visitar pobles, caldrà guardar forces.
Nosaltres seguint el curs del canal vàrem fer uns 245 quilòmetres més o menys segons el GPS, però al visitar pobles i buscar lloc per dormir, vam acabar fent uns 298 quilòmetres, això cal tenir-ho en compte.

La ruta transcorre gairebé tota l'estona pel costat del Canal, només se n'allunya lleugerament en algun moment.
Tot el curs del canal està ple de plataners, zona molt ombrívola, no haurem de patir gaire pel sol, i al final de cada etapa trobarem allotjament sense problemes.

L'etapa 4 és la més dura, per falta de serveis i d'ombra, cal avituallar-se el dia abans.

En el Canal està prohibit banyar-se, per això val la pena agafar càmpings que tinguin piscina, s'agraeix.
En l'etapa 4, a l'arribar al poble d'Homps, només a 1,5 quilòmetres trobarem el llac de Jourres, on sí que ens podrem banyar.

La mitjana és d'uns 15-22€ per càmping, i si és municipal uns 8 o 9€.
Val a dir que al Canal és permès fer acampada lliure. De fet, nosaltres vam dormir una nit al costat del canal i va ser una bona experiència. Recomano, però, un bon cadenat per a la bici. Dormireu més tranquils.

Val la pena només arribar a Toulouse parar a la plaça del Capitole, hi trobarem una llibreria molt grossa (que des de fora no ho sembla, té 3 plantes. Hi tenen molt estoc) i comprar els mapes de l'IGN escala 1:100000, el número 168 i 169.

Parar al primer punt d'informació i demanar per una guia gratuïta que ens ajudarà en el transcurs del viatge, hi surten mapes, llocs on dormir i menjar, llocs per visitar i està actualitzada del 2010. ( L'officiel du Canal de Midi et du Canal du Rhôde à Sète. Plan Guide de Toulouse au Canal du Rhône)

Cal esmentar que la ruta es pot fer íntegrament de principi a fi sense problemes, en la guia Canal del Midi, en barco, en bicicleta y a pie, de l'editorial Laertes i escrita per Montserrat Rius, hi ha algunes dades desfasades, ella va fer el recorregut en bici al 2007, l'edició del llibre és del 2008. No és cap crítica, la guia ens servirà en molts moments del viatge, però en moments difícils a l'hora de triar cap un costat o l'altre, els mapes no són gaire aclaridors, i sobretot al final, ens vam trobar molta gent en aquest viatge que feia servir aquesta guia, que està molt bé. Però molts desistien d'arribar al final a Marseillan, paraules textuals del llibre:

“ Al cabo de 2km el camino se va estrechando, de tal suerte que acaba desapareciendo poco después de pasar la esclusa de Bagnas. Reaparece justo antes de entrar en la laguna de Thau, pero para entonces ya nos hemos dejado la piel en el intento de llegar. Hay que subirse a los campos situados algo por encima de la rasante del canal y seguir a través de ellos. Hay que tener cuidado con los campos cerrados por alambradas, si se abre una puerta hay que cerrarla.

Y si se encuentran de morros con unos caballos ansiosos por “sociabilizarse”, que vienen directos a ustedes y al trote, hagan lo que buenamente puedan, corran, salten la alambrada, !sálvese quien pueda!
Nosotros pasamos por la experiencia, en las alambradas quedaron parte de nuestros pantalones, …........( i segueix parlant).

Lo más recomendable es seguir por la carretera, con bastantes curvas, aunque tiene a su favor que no es excesivamente transitada (depende, por supuesto del día y la temporada).
O saltarse Marseillan y acabar la ruta en Agde. Quizá sería lo más juicioso”.

Nosaltres hi vàrem anar a finals de juliol i aquesta carretera era plena de cotxes, les tanques que esmenta estaven completament obertes, de cavalls ni un, el camí es va tancant, però en cap cas desapareix, es veu clarament que sempre hi ha estat.
És una recomanació personal, val molt la pena arribar fins al far, el final del Canal que desemboca al mar. Un final molt especial i bonic, i a més no trobareu gaire gent per allà, podreu gaudir plenament del moment.

Animo a tothom a fer aquesta ruta, a gaudir de l'entorn, de l'obra d'enginyeria, de la gent, sobretot de la gent que ens anem trobant en el camí. No és una ruta competitiva, ni molt menys, és una ruta cicloturista, una manera diferent de viatjar. Per a mi és la primera vegada que ho faig i he quedat enganxat!!! Amb ganes de fer-ne una altra.

+ Informació i fotos a:

190 m

Camping Municipal de la Giraille

Road

Dormir al ras(bona zona i tranquil.la)

Unpaved Road

eqüaducte mòbil de Libron

30-JUL-10 14:37:27

Far

30-JUL-10 18:14:38

Girem dreta(direcció campnig municipal)

Unpaved Road

Girem esquerra

Road and Unpaved Road

Girem esquerra direcció Avignonet-Lauragais,parc eòlic i camping

D43

Hem d'agafar la carretera. (Canal es talla)

29-JUL-10 9:15:36

• Photo of drikisalbert
    drikisalbert Apr 11, 2011

Hola Jordi,

Pinta molt i molt bé aquesta ruta.
    El meu dubte és com t'ho fas amb el cotxe o com t'ho fas per arribar el punt d'inici i com vau tornar.
    Tema trens....

Gràcies per la informació si la tens.

Una abraçada.

albert

jordiexpo Apr 11, 2011

Nosaltres som de girona, i vam agafar el tren cap a Toulose. Un cop al final de la ruta, a Marseillan vam retrocedir fins Agde, tren Agde a Narbonne, que val la pena fer una visita ràpida, però val la pena, i després cap a girona. És una mica pal que si tren, bici i tal, però estalvies pensar en cotxe. Però, en bona part de la ruta passa el tren en ciutats com ara, Toulouse,Carcassonne,Beziers, Agde. O sigui que podries deixar el cotxe a la primera ciutat on comences la ruta, i al final el vas a buscar. Bona connexió.

• Photo of drikisalbert
    drikisalbert Apr 12, 2011

Gràcies Jordi!!! Aviam si la faig un dia...

jordiexpo Apr 12, 2011

Si t'animes a fer-la algun dia i necessites informació no dubtis a preguntar-m'ho.

• Photo of RogerTm81
    RogerTm81 May 7, 2011

Fa molt bona pinta, a veure si també ens animem amb la parella!
    Llavors jordi, recomanes deixar el cotxe a Toulouse,no?
    salut!!

• Photo of Mount.Everest
    Mount.Everest Aug 10, 2011

Hola, Jordi!!
    Moltes gràcies per la ruta i per les infos.
    Acabem de tornar de fer el Canal amb el teu track, i ha estat un plaer.
    Salut!!

jordiexpo Aug 15, 2011

M'alegro que us hagi servit, d'aixó es tracta!!!

• Bagheeraisla Aug 30, 2011

Hola Jordi,
    Nosaltres ens hem inspirat en el teu track per preparar una aventureta familiar. Tot amb tren i bici, els nostres fills tenen 13 i 9 anys. Estem molt il.lusionats. A la tornada reportarem les sensacions. Gràcies per les teves explicacions.
    Salut!!!

• Photo of MuRaMaTSu
    MuRaMaTSu Mar 23, 2012

Hola Jordi, enhorabona per la ruta!
    Nosaltres volem fer-la ara per setmana santa. Anar amb cotxe fins a Agde i agafar el tren de Agde fins a Toulouse, on hi ha un canvi de tren a Beziers on enllaça amb tgv fins a Toulouse. Saps si hi ha algun problema per ficar les bicis als trens? he vist al web que demanen que es posin sense rodes i dins de bosses etc.. vaja un rollo.. Em podries dir com ho vàreu fer vosaltres? Moltes gràcies.

• Bagheeraisla Mar 23, 2012

Hola muramatsu.
    Nosaltres vàrem fer la ruta de toulouse a Carcasonne. Vam anar en tren i no vam haver de fer res amb les bicis. Quan busquis un tren mira que tingui la icona d'una bici perquè llavors tenen un espai habilitat per portar-les. No vàrem agafar el TGV sinó el TER pertany a la companyia SNFC.
    Bon viatge!!!

jordiexpo Mar 23, 2012

Com diu en Bagheeraisa, mira el tren que porti la icona d'una bici, nosaltres d'Agde a Narbonne vàrem agafar el Snfc, que té algun vagó preparat per dur las bicis, sense desmontar-les ni res de tot aixó, ara si, si en algun vols moment has d'agafar el TGV, que no cal, aquí si que no pots pots pujar la bici, hauràs de fer el que comentaves abans, treure rodes..... Mira aixó http://www.directoaltgv.com/equipajes.htm.

Bià Apr 4, 2012

hola Jordi som de tarragona i aquest juliol volem fer en set dies el canal sortin en tren hi ha algun tren en especial aqui a catalunya per anar hasta toulouse .em quasevol tren pots portar las bicis o fiquem algun inconvenient.
    despres sobre la ruta hi ha prous campings per poder fer nit i si s`han de reservar

Bià Apr 4, 2012

salutacions
    Bià

• Photo of MuRaMaTSu
    MuRaMaTSu Apr 8, 2012

Moltes gràcies a tots, ja hem fet la ruta. Cap problema amb els trens, no hem agafat tgv degut a que no era possible portar les bicis muntades.

Salutts.

Pilar Samitier Jul 18, 2018

Hola a tots, som el Manu i la Pilar de Tarragona, ho volem fer amb el nostre tandem al mes de setembre segona quinzena. Sugeriments i ajuda per poder fer-la. No saben si començar per baix i acaba a Toulusse. Després tornar em tren, pero he llegit que no es poden portar las bicis. M ajudo??

Bià Jul 19, 2018

Hola Pilar.
    Nosaltres varem fer de toulose a Cette.
    Els trens estan preparats per portar bicis.
    Cette-Narbone-Toulose.
    Els meus tracks hi ha les etapas i on varem pernoctar.

Pilar Samitier Jul 19, 2018

Moltes gràcies guapísima. Tenim un dubte. Nosaltres portem un tàndem. A veure que pasará. Gràcies

jordiexpo Jul 20, 2018

Segur que va bé! També podeu anar a fer el garone. Tot és molt més planer i asfaltat.

Pilar Samitier Jul 21, 2018

Gràcies guapos

Bià Jul 22, 2018

Hola Pilar.
    Et vaig ficar agafar el tren a sete no es correcte , es desde Agde -Narbone i despres un altre tren a Toulose.