bociania stolica nad Notecią

1935
July 19, 2020
July 2020

near Białla, Województwo wielkopolskie (Polska)

Ługi Ujskie - wieś w gminie Ujście, blisko Noteci, znana z dwóch powodów. Po pierwsze to pierwsza osada olęderska w Wielkopolsce, założona już w końcu XVI w. Po drugie miejscowość o największej ilości bocianich gniazd w Wielkopolsce, gdzie według różnych źródeł jest ich 12 lub 13. Sam przejeżdżając naliczyłem ich coś koło 8.
Ciekawa wędrówka po nadnoteckich łąkach i lasach na północy gminy Trzcianka. Okazja by zobaczyć śluzę nr 13 Nowe, gdzie unikalnym elementem jest bunkier po dawnej niemieckiej stronie granicy. Wcześniej w miejscowości Wrząca warto za wsią zboczyć sto metrów od drogi by nad wartkim strumieniem (Wrzącka Toń) napotkać dwa pomnikowe dęby. Dojście oznaczone drogowskazem.
Od Ługów Ujskich spory odcinek szlakiem czerwonym rowerowym, dalej przy szosie jezioro Leśne o czystej wodzie. Tam przy brzegu napotkamy żółty szlak pieszy, który zaprowadzi nas do stacji kolejowej Stobno. Chciałem podążać nim dalej do Łomnicy ale zgubiłem ślad za stacją. Jego przebieg na mapach wygląda rozmaicie ale najbliższy rzeczywistości jest ten z mapy Nadleśnictwo Trzcianka (Lasy Państwowe, 1:50 000). Wygląda na to, że droga wzdłuż torów po ich prawej stronie nie istnieje. Kłopotliwy fragment ominąłem drogą asfaltową Stobno-Pokrzywno, prawie bez ruchu i dość malowniczą. Drugi raz pobłądziłem w okolicy Łomnicy Młyna. Po przekroczeniu rzeczki trzeba podążać w kierunku widocznego z dala gospodarstwa rybackiego. Tak więc od stacji Stobno szlak żółty jest dość zawodny. Drogi leśne całkiem przyjemne, prawie bez piasku.