Białośliwie - sady, cisy i wąskotorówka

Photo ofBiałośliwie - sady, cisy i wąskotorówka Photo ofBiałośliwie - sady, cisy i wąskotorówka Photo ofBiałośliwie - sady, cisy i wąskotorówka

October 28, 2020
October 2020

near Białośliwie, Województwo wielkopolskie (Polska)

Niegdyś ważny port na Noteci dzisiaj duża wieś gminna malowniczo położona na północnej skarpie Doliny Noteci. Dużą atrakcją jest stacja kolei wąskotorowej z budynkami i zastygłym w czasie przerdzewiałym taborem. Wzdłuż torów do Kocik-Młyna biegnie znakowana na zielono edukacyjna trasa rowerowa Kręta, wyznaczona przez Nadleśnictwo Kaczory. Szczególnie pięknie o tej porze roku, kiedy las mieni się jesiennymi kolorami. Z jednej strony mamy porośnięte lasem zbocza, z drugiej tory i za nimi rozlewiska Białośliwki. Opuszczając tory szlak nagle zanika, tabliczki na zmurszałych, ledwo stojących kołkach są nader nieliczne a świeży dywan liści zamazał kontury dróg. Duże wrażenie wywarła na mnie grupa sędziwych cisów w dawnym parku Raczyńskich, ich wiek to może nawet i 300 lat. Niewiele brakowało, by to tam, a nie w Rogalinie powstała siedziba rodu. Wyjazd z Białośliwia wśród bezkresnych sadów. Warto jeszcze zobaczyć pałac w Nieżychowie i kościół w Krostkowie. W tej ostatniej miejscowości piękne widoki na Dolinę Noteci. Przez gminę przebiega szlak R-1 oraz żółty, pieszy szlak nadnotecki (znakowanie słabe !). To jedyne udogodnienia dla turystyki. Z polnej drogi do Krostkowa ładny widok na masyw Dębowej Góry po lewej. Kierowałem się mapą Krajna Nad Notecią (Cartomedia, 1:75 000).

PictographPicnic Altitude 239 ft
Photo ofwiata biwakowa przy ścieżce edukacyjnej Photo ofwiata biwakowa przy ścieżce edukacyjnej Photo ofwiata biwakowa przy ścieżce edukacyjnej

wiata biwakowa przy ścieżce edukacyjnej

PictographTree Altitude 312 ft
Photo ofgrupa cisów w Parku Dworskim Raczyńskich Photo ofgrupa cisów w Parku Dworskim Raczyńskich Photo ofgrupa cisów w Parku Dworskim Raczyńskich