Travessa dels sis refugis - Andorra - Skimo6 - Granvalira

March 8, 2016
March 2016

near Juberri, Sant Julià de Loria (Andorra)

La travessa hivernal Andorrana per excel·lència. Recorregut llarg, sense grans dificultats tècniques, amb desnivells assequibles. La travessa es desenvolupa per un recorregut d’alta muntanya, en un entorn espectacular dintre de la Vall del Madriu-Perafita-Claror.
S'ha de tenir en compte la logística dels trasllats, ja que en ser una ruta lineal, els punts d'inici i final, estan prou allunyats per el transport.
Els desnivells reals son de 2000 mts. tant de pujada com de baixada.
Coses de la tecnologia...
Sortirem a primera hora de l'estació de la Rabassa, Naturlandia, a la cota 2000, direcció al primer dels sis refugis que trobarem en el recorregut, Refugi Roca de Pimes, no guardat, situat entre la zona de Conangle i la zona de la Solana de Caborreu a 2.170m d’alçada. Pertany a la parròquia de Sant Julià de Lòria.
Anirem guanyant alçada tranquil·lament en direcció al coll de Piners i poc després el coll de Finestres, per acabar al cim del Pic Negre als 2.659m
Una rapida davallada ens deixarà prop del segon refugi, Refugi de Claror, no guardat, situat a la Vall de Claror, entre la collada de Prat primer i Perafita a 2.280m d’alçada. Pertany a la parròquia d’Escaldes-Engordany.
D'aquest punt anirem a buscar l'estany de La Nou Situat entre els refugis de Claror i Perafita, tercer dels refugis del recorregut, al Km 11,3 .Refugi de Perafita, no guardat, situat a l’esquerra del riu de Perafita a 2.200m d’alçada. Pertany a la parròquia d’Escaldes-Engordany.
En lleugera pujada arribarem a la Collada de la Maiana a 2.426m, baixant tot seguit cap el punt mes baix del recorregut, Estany Serrer, al Km 16, on trobarem l'única via d'escapament en cas necessari, seguint el camí d’estiu GR11 fins el pàrquing d’Engolasters passant per Coll Jovell, a 7 km de distància.
A partir d'aquí, el recorregut canvia el seu aspecte, valls, boscos i rierols ens faran gaudir de la resta de la travessa.
Una facil i constant pujada ens menarà al quart dels refugis, Refugi dels Orris, al Km 18, no guardat, situat al costat del pla de l’Ingla, a la dreta del riu Madriu, a 2.230m d’alçada. Que també pertany a la parròquia d’Escaldes-Engordany.
Tot pasant per l'estamy de la Bova arribarem al cinque refugi, Refugi de l’Illa, no guardat, situat al Gargantillar, just per sota de l’estany de l’Illa, a 2.480m d’alçada. Aquest ja pertany a la parròquia d’Encamp. Actualment estan fent obres perquè sigui un refugi guardat durant el any 2016. Estem ja al Km 20.
Amb un altre puja-baixa-puja cap el coll de Ribús, arribarem ja a l'estany de Montmalús i al sisè i últim dels refugis, Refugi de Montmalús, no guardat, situat al costat dels estanys, a 2.445m d’alçada. Pertany a la parròquia d’Encamp.
Una ultima curta i dreta pujada fins la collada de Montmalús a 2.670m ens fará arribar al punt mes alt del recorregut, potser l'únic lloc on depenent de les condicions de la neu podem trobar alguna dificultat, tan de pujada com de baixada.
Un cop superat l'últim baluard, només ens queda la baixada direcció pistes de Grau Roig, que ja fàcilment ens deixarà a la arribada.
Marcat com a fàcil tenint en compte la mateixes dificultats de l'esquí de muntanya de travessa.