Suncana-Krcmar-Traverza Pancic-Ski Tour

Photo ofSuncana-Krcmar-Traverza Pancic-Ski Tour Photo ofSuncana-Krcmar-Traverza Pancic-Ski Tour Photo ofSuncana-Krcmar-Traverza Pancic-Ski Tour

January 6, 2021
January 2021

near Kopaonik, Central Serbia (Serbia)

Ova zahtevna planinarska ski tura vas vodi preko najpopularnijih skijaskih staza te je zbog toga potreban oprez prilikom kretanja. Takojde preporucljivo je da na ovu turu idete sa nekim iskusnjim turno skijase/planinarom. Tura pocinje iz podnozja staze Suncana dolina i krece se uz nju preko lokacije Krst gde se krecemo ravnim delom skijaske staze 4d prema Pancicu. Na kraju ovog ravnog dela se odvajamo desno i preprecujemo staze 4c, 4b, 4e i 4 i ulazimo u retku sumu nkon cega stizemo na lokaciju Pajino Preslo. Odavde skrecemo desno i krecemo se pesackom stazom u pravcu staza Duboka i Krcmar. Ovde je takodje potrebno da prepecimo staze 6, 6a, 6b i 6c kako bi stigli do Duboke. Sve vreme ovog kretanja potreban je krajnji oprez zbog skijasa koji vam dolaze sa desne strane iz Pravca Pancica. Nemojte pretrcavati staze, vec budite strpljivi i sacekajte da se guzva na stazi rascisti jer vi predstavljate opasnost za skijase koji se krecu brzo i ne mogu tako lako da izbegnu turno skijasa.
Nakon dolaska na Duboku (medjustanica lifta Duboka 1) videcete ociglednu pesacku stazu koja ide paralelno sa grebenom Pancicvev vrh u pravcu Krcmara. Ovo je jedna od lepsih planinarskih staza ovog dela Kopaonika koja ide u pravcu lokaliteta Nebeske stolice i vodopada Jelovarnik. Nas krajni cilj je staza Krcmar. Nakon dolaska na Krcmar pocinjemo uspon krajnjim rubom staze. Ovaj deo uspona je malo tezi i potrebno je podesiti stepenik na turno vezu u polozaj kako bi sto lakse savladali uspon. Inace prilikom planiranja tura, pravilo je da se krecemo tako da sto vise smanjimo ugao, a time i tezinu uspona uspona. To cinimo na nekoliko nacina. Stepenik na zadnjem skijaskom vezu obicno ima dve pozicijie koje podesavamo u zavisnosti od ugla/tezine uspona. Druga jako korisna tehnika je "kick turn" turno skijaski zaokret koji nam smanjuje nagib kretanja i time olaksava uspon. Ukoliko konfiguracija terena i kvalitet snega dozvoljava pravilo je da velike uspone savladjujemo tako sto se krecemo '"cik-cak" gde idemo od kraja do kraja staze skrecuci "kick-turn" zaokretom. Ovim tehnikom kretanja smanjujemo nagib uspona i time cuvamo snagu za spust. Staza Krcmar je ukoliko nema skijasa (kraj sezone) idealna za vezbanje ovog nacina kretanja.
Nakon dolaska na izlaznu stanicu ski lifta Krcmar skrecemo desno i krecemo se traverzom--planinarskom stazom po treku ka Pancicu tj. izlaznoj stanici lifta Duboka 1 i Pancicev Vrh. Vazno je napomenuti da je ovaj deo staze kratak ali zahtevan jer staza traverzira po strmom terenu gde je podloga cesto zaledjena, a moguce je da sneg bude dosta dubok te skija ili proklizva ili upada u sneg. Ukoliko je podloga zaledjena preporucuje se koriscenje krampona za turno skije. Po ovako strmom terenu potrebno je obratiti paznju na kontakt koji skija ima s podlogom. Naime potrebno je da citava podloga tj. kože skija budu sto vecom povrsinom u kontatku sa podlogom kako bi nas zastitile od proklizavanja.
Pri kraju ove traverze ceka nas moguci uspon uz snezne strehe sto ovaj uspon moze da ucini pravim planinarskim poduhvatom te je potrebna krajnji oprez i iskustvo u kretanju na turno skijama u ovakvim uslovima. Nakon dolaska Na Pancic sledi lagani spust do polazista, Suncane doline.

Krcmar

PictographMountain hut Altitude 5,907 ft

Pajino Preslo

Suncana-Duboka-Knezeve bare-Karaman-Pancic-Suncana 002 001 001 001 001 002 001 001 001