Pica d'Estats pujada per Pinet i baixada Riufred (Canal)

Photo ofPica d'Estats pujada per Pinet i baixada Riufred (Canal) Photo ofPica d'Estats pujada per Pinet i baixada Riufred (Canal) Photo ofPica d'Estats pujada per Pinet i baixada Riufred (Canal)

April 18, 2016
April 2016

near Marc, Languedoc-Roussillon-Midi-Pyrénées (France)

Pujada a Pica d'Estats el dia 17 de Abril 2016, pujada per Pinet des de parking Artigue i baixada per Riufred fins Solcem. Meteo variable. Neu en bones condicions. 2100+ i 1650-
Dificil per el gran desnivell, tot de una tacada però no pas per dificultat tècnica, sempre i quan l'estat de la canal de Riufred estigui segura, sinó, descarteu totalment!

Ascens i descens totalment recomanable. Una gran activitat en estat pur, no és difícil en quant a tècnica però si que es molt llarg i dur físicament. Alerta i assegurar la baixada per Riufred segons l’estat de la canal.
Aquesta sortida està feta en una sola jornada. També es pot fer nit al Refugi de Pinet i dividir-lo en dos etapes. Els temps indicats es amb descansos i parades incloses.

Procurem deixar un cotxe a Solcem i un a la sortida (Artigue). Ambdós llocs s’agafen des de el poble d’Auzat endinsant-nos dins la vall (totalment indicats).
Descartada la pujada per la canal ja que no veiem clares les condicions, preferim pujar per la normal de Pinet. No trobem neu fins la cota 1700m (aquest any no ha sigut molt nivós tot i que la setmana passada vam fer la normal per Pinet i havia mig metre de neu nova, calçant esquis a 1400m).
La pujada es fàcil fins al refugi de Pinet (no us fieu del temps empleat, s’acostuma a trigar unes 3 hores a bon ritme tot i que en aquest track ho vam fer molt ràpid només en 2 hores). Mireu el track, mentre que era dins del refugi fent un mos, marca com si hagués caminat per fora (per això veureu al track unes traces al costat del refugi (estany de Pinet) que no tenen sentit!!).

Tot seguit un flanqueig que s’ha de fer amb molta cura i que gairebé sempre es fa en neu gelada. Al acabar el flanqueig nosaltres ens vam dirigir per el llom de la muntanya fins l’estany de Montcalm però habitualment es fa per la canal que puja de l’Etang de Estats fins al estany del Montcalm (es mes ràpid), és a dir, nosaltres vam anar una mica mes per l’esquerre aquest cop.

A partir d’allà, pales llargues fins a la collada de Riufred (separant Montcalm i Pica-Verdaguer). La neu estava espectacular, transformada al seu punt. Des de la collada de Riufred darrere pala empinada fins al coll que separa el Verdaguer de la Pica, on traurem esquis i posarem grampons fins acabar de pujar el tram mixt fins fer el cim. No té complicacions ni tampoc es llarg.

A l’hora de baixar, anem a buscar el coll de Riufred on em de encertar per on entrarem a fer el descens ja que acostuma a estar ple de cornises per tot arreu.
El primer tram de baixada es una pala molt ample de potser uns 200-300 metres de desnivell que a l’inici deu tindre uns 45º de inclinació però que molt ràpidament es suavitza a uns 30º-35º (màxim). De totes maneres hi ha espai per fer diagonals o el que calgui per aquella gent poruga.
Des d’allà, un petita zona sense pendent i entrada a la canal, la qual te dos trams, la primera amb mes inclinació i prou ample i una segona on la neu ja la trobarem plena de boles de purgues i allaus anteriors i que acostuma a ser mes estreta però amb espai suficient per fer bons giros.

Prestar atenció a on acabi la neu, estat de allaus (es una canal on no hi ha escapatòries) i si el riu esta tapat o no, etc...

El track acaba a on vam tindre que treure esquis i portejar fins al parking de Orris de Carla (Solcem), en total uns 40 minuts extres. Recomanable anar a buscar el camí d’estiu allà on acabi la neu ja que la resta son pendents molt relliscoses on hi ha tallats i un riu que baixa amb força.
SI la neu es continua, millor fer diagonal abans de acabar la canal per tal de anar girant a la dreta direcció Orris de Carla amb els esquis posats per no perdre gaire desnivell.

Horaris / Horarios:
Artigue-Pinet (2 hores): s’acostuma a trigar 3 a 3’30 hores
Pinet – Coll Riufred (2’45 hores): s’acostuma a trigar unes 3 hores
Coll Riufred – Coll Cim de la Pica amb Verdaguer (15 minuts)
Descens complert: 1:15 a 1:30 hores.