Pic Petit de Segre i Puigmal

February 22, 2016
February 2016

near Valcebollère, Région Languedoc-Roussillon (France)

Ascens al Puigmal (2.910m) passant pel Pic Petit de Segre (2.811m). Ruta incompleta per problemes amb el gps.

La ruta comença als peus de la zona baixa de l'estació d'esquí alpí de Puigmal, ara tancada. Aquest fet ens permet, si ho necessitem, començar l'ascens per la zona de les pistes i anar carenejant fins al coll i després enfilar cim. Tot i això, en aquesta ruta vam seguir una de les vies tradicionals: per Aiguaneix fins al coll d'Er, i fer cim carenejant el Pic Petit del Segre.
Aparquem als peus de l'estació, a la barrera, i arrenquem amb els esquís posats per la mateixa carretera, que afortunadement està molt practicable gràcies a la nevada de la nit anterior. Després de 5 km una mica pesats i amb molt poc desnivell, arribem a Aiguaneix, on trobem una cabana just a la corba on abandonem la carretera, per començar a enfilar amunt seguint el curs de la Ribera d'Er.
Aquest segon tram és poc tècnic i agradable, ja que anem guanyant desnivell poc a poc però continuadament. El camí és variable, però sempre agafant coma referència el Coll d'Er. Cada cop ens anem enfilant més, fins que el pendent és força pronunciat i hem de zigzaguejar marcadament fins arribar dalt de la collada. Per sort, en el nostre cas no hi ha prou neu per haver-se format una congesta perillosa, però a vegades és tant alta que no s'hi pot passar.
L'últim tram d'ascens és el més bonic, ja que des del coll seguirem direcció al cim per la carena, i en tot moment es pot disfrutar d'unes vistes ESPECTACULARS. Des del Coll d'Er, es pot accedir fàcilment al Puigmal de Lló o al Pic del Segre, però en aquets cas, preveient que les condicions meteorològiques empitjoraven, tirem cap al cim passant pel Pic Petit del Segre (2.809 m). Seguim la carena, amb algun tram de lleu descens, per encara l'últim tram d'ascens, tibat però bonic, fins al cim del Puigmal (2.909 m).
Des de dalt el cim les vistes són brutals: predomina en primer pla, cap al sud, l'olla de Núria, i de nord-oest al nord-est, els cims ceretans i el Cadí. Però amb un dia clar es pot veure fàcilment el Bastiments i el Canigó, la Pica d'Estats, el Pedraforca i molts més cims dels Pirineus! Preciós!

Per al descens, hi dues opcions: carenejar fins al coll que ens porta a l'estació d'esquí, o baixar per les vessants de sota el cim fins a Aiguaneix. En el nostre cas, la manca de neu ens va obligar a baixar els primers metres a peu, per seguir esquiant després fins a la cabana d'Aiguaneix, on vem fer els 5 km finals de carretera baixant tranquilament.

Parquin a la primera barrera de l'estació de Puigmal

Sortida

Aiguaneix, deixem la carretera

Cami

Comalada d'Aiguaneix, seguinte la Ribera d'Er