Pic del Tretzevents 2731m. Massís del Canigó

Photo ofPic del Tretzevents 2731m. Massís del Canigó Photo ofPic del Tretzevents 2731m. Massís del Canigó Photo ofPic del Tretzevents 2731m. Massís del Canigó

1987
February 24, 2020
February 2020

near Veïnat d'en Coma, Occitanie (France)

Res com les tradicions per motivar al turista:El Canigó. El Rei Pere el Gran va fer la primera ascensió el 1285 segons la llegenda, el poema èpic de Jacint Verdaguer del 1886, versos i cançons. Però nosaltres som muntanyencs que no ens queda res de la renaixença i ens crida l'alçada i l'aventura.

El Tretzevents requereix un cert esforç per arribar-hi, a més d'un cotxe alt i, si pot ser, amb tracció 4x4. Haurem de caminar i creuar boscos fins a trobar la neu. I la neu sempre us guardarà sorpreses al ser cara sur i a ple sol.

Per tant, aneu quan hagi nevat en abundància, però la neu estigui estabilitzada (recordeu: Cara Sud), i la pista estigui lliure al menys fins a Sant Guillem.

La recompensa serà una sortida en soledat, o quasi, i uns paissatges d'infart cap el Vallespir, La Garrotxa i L'Empordà.

Passarem la Jonquera per la Ap7, seguirem al A9 fins al Voló (Le Boulou). Prendrem la D115 fins a Tec (Le Tec, passat Arles de Tec). Després seguirem la D74/D74A fins al veïnat de La Llau. D'aquí surt una pista en mal estat fins al Refugi de Sant Guillem. Continuar per la pista que puja fins al Coll Baxó 1473m seguint la Vall de la Comalada. Si podeu arribar fins a un tancat de vaques a 1500m aprox.seria ideal.

En funció de com estigui la neu podreu calçar esquís aviat, o carregar-los. Seguir la pista fins trobar el Riu de la Comalada on s'estreny la vall, a la vostra esquerra es troba un camí poc marcat dins un laboriós bosc de matolls i pins.
Passada la zona emboscada guanyarem alçada pels pendents suaus que dominen el riu (és millor no passar per dins del torrent si no hi ha molta neu).
Una vegada situats entre la Pica Roja a l'esquerra i el Tretzevents a la dreta, aproximadament als 2550 m, ens desviem cap a l'Est per superar les pales somitals. Una curta i estètica aresta de neu ens portarà al cim.
(Es pot optar per encarar la pujada molt abans pels pendents Oest de la carena, si trobeu neu).

El descens el fem per la mateixa ruta.

En acabat, cap a la festa de l,os, aquesta ocasió a Sant Llorenç de Cerdans.

Sortida efectuada el 16/2/2020 amb temps anticiclònic. Temperatures altes.
Pistes en mal estat.
Vàrem calçar esquís als 1550m més o menys, amb intervals de càrregada a coll).
La pujada va ser per neu dura, la baixada en neu compacta i transformada, magnífica, fins a trobar rocs i troncs.Llavors va tocar carregar de nou.
El temps en moviment va ser superior a l'indicat.