Photo ofPic de la coma del forn desde la pleta del prat (2.685m) - Parc Natural de l'Alt Pirineu - Tavascan-Lladorre, Vall de Cardós Photo ofPic de la coma del forn desde la pleta del prat (2.685m) - Parc Natural de l'Alt Pirineu - Tavascan-Lladorre, Vall de Cardós Photo ofPic de la coma del forn desde la pleta del prat (2.685m) - Parc Natural de l'Alt Pirineu - Tavascan-Lladorre, Vall de Cardós

March 31, 2024
March 2024

near Tabescán, Catalunya (España)

Descripció:
Itinerari lineal de 6,8 km (anada i tornada) i 965m de desnivell que des del refugi de la Pleta del Prat ens enlaira fins al panoràmic cim de la Coma del Forn (2.685m). Sortim des de la base de l'estació d'esquí de Tavascan i remuntem el torrent de Mascarida passant per la Pleta de Gavàs i arribant a tocar de l'estany de Mascarida i del Diable. Més amunt envoltem els estanys de Mascarida de Dalt i flanquegem el vessant S de la muntanya. Finalment anem a buscar la carena i assolim el pic de la Coma del Forn. El recorregut de tornada el fem pel mateix camí.

Gairebé al límit nord del Parc Natural de l'Alt Pirineu i de la frontera amb l'estat francès, a cavall de la vall de la Gola i la vall de Tavascan, s'alça un cim imponent amb forma piramidal relativament aïllat: el pic de la Coma del Forn (2.685m). Amb un desnivell considerable, aquesta ruta ens permet enlairar-nos a una magnífica talaia que ens ofereix unes vistes sensacionals del Pallars Sobirà més salvatge. Durant l'hivern, quan aquesta muntanya es deixa cobrir per la neu, l'ascensió al pic de la Coma del Forn esdevé una ruta clàssica per fer amb raquetes de neu o esquís de muntanya.

Època:
Tot l'any.

Material:
En condicions hivernals raquetes de neu o esquís de muntanya. I també piolet i grampons, DVA, pala i sonda.

Cartografia:
Pica d'Estats - Mont-roig. Vallferrera - Vall de Cardós. Escala 1:25.000. Editorial Alpina.

Observacions:
Si fem l'ascensió en condicions hivernals caldrà que prèviament consultem el butlletí de predicció de risc d'allaus. El primer tram de la ruta, fins al pla de Meli, també es pot fer per l'altre costat del barranc a tocar de les pistes, a l'hivern aquesta opció és més segura en cas de perill d'allaus.

COM ARRIBAR-HI EN COTXE:
Des de Llavorsí seguim per la carretera L-504/C-381 en direcció a Tírvia. Arribem a una rotonda amb indicacions a Tírvia, Alins i Àreu, que descartem, i agafem la sortida N en direcció a Ribera de Cardós, Lladorre i Tavascan. Continuem per la carretera L-504 fins a Tavascan. Passem el poble i continuem cap al N passant per les Bordes de Graus i les Bordes de Quanca. Seguim la carretera fins al final, on trobem l'aparcament de l'estació d'esquí de Tavascan i el refugi de la Pleta del Prat, on estacionem el vehicle.