Parnassos Μt, Fterolakas 1640m-Liakura 2457m ( Παρνασσός Λιάκουρα )

Photo ofParnassos Μt, Fterolakas 1640m-Liakura 2457m ( Παρνασσός Λιάκουρα ) Photo ofParnassos Μt, Fterolakas 1640m-Liakura 2457m ( Παρνασσός Λιάκουρα ) Photo ofParnassos Μt, Fterolakas 1640m-Liakura 2457m ( Παρνασσός Λιάκουρα )

February 13, 2019
February 2019

near Áno Polídhrosos, Central Greece (Greece)

Παρνασσός, Φτερόλακας 1640μ Χιονοδρομικό - Λιάκουρα 2457μ, Ορειβατικό ski.

( For text in English please scroll down ).

Ανάβαση με ορειβατικό ski στην ψηλότερη κορυφή του Παρνασσού Λιάκουρα.
Η διαδρομή δεν παρουσιάζει ιδιαίτερες δυσκολίες ενώ για μεγάλο μέρος της κινείται κοντά στο χιονοδρομικό Κέντρο Παρνασσού. Ξεκινώντας από το χιονοδρομικό κέντρο του Φτερόλακα, αποφεύγουμε την κίνηση εντός του χιονοδρομικού Κελαριών με την πολυκοσμία. Συγχρόνως κινείται σε πιο παρθένο τμήμα του βουνού, ενώ η κατάβαση πραγματοποιείται ως επί το πλείστον εκτός του χιονοδρομικού. Η κατάβαση πάντως δεν είναι απρόσκοπτη και παρουσιάζει ένα μικρό σημείο με ανωφέρεια μήκους 400μ περίπου, όπου είτε με φώκιες, είτε χωρίς, το κερδίζουμε προκειμένου να συνεχίσουμε την κατάβαση.
Οι διαδρομές ορειβατικού ski απαιτούν γνώσεις ασφαλούς κίνησης σε χειμερινό πεδίο αλλά και διάγνωσης κινδύνου χιονοστιβάδας.
Η διαδρομή πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2019, με μεγάλο ύψος χιονοκάλυψης.

Περιγραφή :

Η παρούσα καταγραφή ξεκινά από το parking του χιονοδρομικού του Φτερόλακα σε υψόμετρο 1640μ και με φώκιες ανεβαίνει μέσω της πίστας ΗΡΑ Α στο κεντρικό τμήμα του Φτερόλακα στα 1840μ.

Από εκεί ακολουθεί την περιφερειακή πίστα του χιονοδρομικού που τραβερσάρει την κορυφή Αρνόβρυση ( 2260μ ) από τα ανατολικά. Περνώντας κάτω από την πίστα Σαχάρα, σε υψόμετρο 1940μ, συναντά το σημείο όπου η περιφερειακή συνεχίζει την τραβέρσα κερδίζοντας ύψος προς τα ΝΑ. Στο σημείο αυτό συναντά και την εναλλακτική διαδρομή που κινείται παράλληλα με το ρέμα Αλοκαΐτικο και τις κορυφές Καλόγερου και Τρύπιων Λιθαριών και εν τέλει προσεγγίζει την δυτική πλαγιά της Λιάκουρας. Η διαδρομή αυτή αποτυπώνεται στο ίχνος κατάβασης.

Από το σημείο αυτό που αναφέρεται με το waypoint διασταύρωση, συνεχίστηκε η πορεία σε τραβέρσα παράλληλα με την περιφερειακή ( εναλλακτικά παραμένουμε επ' αυτής ). Ψηλότερα την ξανασυναντά, και την ακολουθεί μέχρι υψομέτρου 2120μ οπότε και την εγκαταλείπει οριστικά. Στο σημείο αυτό συναντά την σύνηθη διαδρομή ανάβασης στην Λιάκουρα, από τα Κελάρια.

Συνεχίζοντας σε εύκολη και ελαφρώς κατηφορική τραβέρσα της Κοτρωνόραχης ( 2280μ ), διασχίζει το πολύ όμορφο πλατό της Τουμπόραχης ( 2340μ, δεύτερης ψηλότερης κορυφής του βουνού ). Με μια μικρή απώλεια ύψους προσεγγίζει την Δυτική πλαγιά της Λιάκουρας, και κερδίζοντας πλέον απρόσκοπτα ύψος με kick turns στο κέντρο της, προσεγγίζει χαρακτηριστικό φυσικό μπαλκόνι σε υψόμετρο 2410μ, λίγα μέτρα χαμηλότερα της κορυφής. Εύκολα προσεγγίζει και την κορυφή, που με καλές καιρικές συνθήκες προσφέρει εντυπωσιακή θέα.

Ακολουθεί η απολαυστική κατάβαση που κινείται με κατεύθυνση Β-ΒΔ παραμένοντας ανατολικά του Αλοκαΐτικου και περνώντας κάτω από το Τρύπιο Λιθάρι όπου και συχνά η ποιότητα του χιονιού είναι η καλύτερη.

Διασχίζουμε το ρέμα σε υψόμετρο 2050μ. Στο σημείο αυτό, η διαδρομή συνεχίζει παράλληλα του ρέματος παραμένοντας στα δυτικά του τοιχώματα, και τραβερσάρει χάνοντας όσο το δυνατόν λιγότερο ύψος. Έτσι προσεγγίζει σημείο 30μ υψομετρικής χαμηλότερα της περιφερειακής ( waypoint διασταύρωση ). Κερδίζοντας το ύψος αυτό συνεχίζουμε την κατάβαση εντός των τμημάτων του χιονοδρομικού μέχρι το parking του Φτερόλακα.

Σύνολο απόστασης : 14.1χλμ
Θετική υψομετρική και κατάβαση : +970μ., -970μ

Σημειώσεις:
- Με συνθήκες σκληρότερου χιονιού η διαδρομή μπορεί να ακολουθηθεί πεζοπορικά.
- Διαδρομή ανάβασης στις κορυφές του Γεροντόβραχου, Τουμπόραχης και Κοτρωνόραχης από τα Κελάρια μπορεί να βρεθεί στον παρακάτω διασύνδεσμο:

Parnassos Mt, Fterolakas Parking 1640m- Liakura 2457m, Mountaineering Ski

Ascent on the highest peak of Mt Parnassus ( Liakura ) on skis. The route presents no particular difficulties and also travels near the Parnassos ski resort area. Ascending from the smaller resort of Fterolakas, instead of the main one at Kelaria, we avoid the ascent on the overcrowded slopes of the latter. The descent from the peak is not entirely straightforward and presents a short 400m long part with slight uphill gradient. This route has been recorder at February of 2019 with high snow accumulation. The route can be followed on foot with harder snow or on bare terrain, with little alterations.

Route Description:

The recording starts off from the Fterolakas Gondola Station at 1640m elevation. There is a parking lot in the area. Following HRA A piste, skinning with caution for descending skiers, we reach the main Fterolaka Instalations at 1840m elevation.

From main Fterolakas lifts we head east and reach the easternmost lift (PAN). From there we follow a peripheral ski road and head SE. At 1940m elevation ( waypoint Diastavrosi ) we reach a point where the ski road continues uphill ( South ) while the valley route continues SE. The latter is presented in the downhill part of this recording. From this point on the route continues South, moving parallel to the ski road and meets it again further uphill.

At 2120m elevation ( waypoint Egkatalipsi Perifereiakis ) we leave the ski road and traverse Kotronorahi Peak from the east. Reaching the flat and beautiful Tuborahi Plateau, we head east, and loosing some 20m elevation we reach the West slope of Liakura Peak. The summer trail moves on it's SE ridge, but with skis we continue uphill skinning at the center of it's West Slope, with kick turns on medium gradient.

At 2410m elevation we reach a small flat point ( waypoint Balkoni ) and continue uphill for the summit. Liakura is the highest peak in Parnassos Mt and Parnassos is the 8th highest mountain in Greece. With fair weather conditions the view is quite impressive, with prominent views East to the Davleia valley bellow ( 250m elevation ) and to Korinthiakos Gulf ( sea ) to the south. This is why mountaineering ski in Greece is somehow unique, offering routes near the sea.

The descent as aforementioned, follows a different route, and after descending from the summit turns North and continues, traversing the Tripio Lithari peak from the west. The descent at it's west slope down to the stream usually offers the best snow conditions on the entire route. Reaching the stream ( Alokaitiko ) we cross it and traverse above it's West walls, traveling as far as we can get without stopping. At 1930m we reach a flat point and have to skin uphill an easy 400m part ( waypoint Anifora ) in order to reach again the ski Road.

From there on, we descent on ski resort pistes down to the starting point.

Total Distance: 14.1km
Accumulative Gain and Loss: +970m./-970m

PictographRiver Altitude 0 ft

Διασχίζουμε το Αλοκαϊτικο Ρέμα και συνεχίζουμε σε τραβέρσα.

Anifora Mehri tin Diastavrosi

Ήπια ανηφόρα 200μ μέχρι την διαστάυρωση. Είτε με φώκιες, είτε χωρις την διανύουμε.

PictographSummit Altitude 0 ft

Η ψηλότερη κορυφή της Αρνόβρυσης.

Balkoni

Φυσικό μπαλκόνι στην ΝΔ βάση της κορυφής της Λιάκουρας. 2380μ

Diastavrosi Periferiaki-Diashisi Lakas

Διαστάυρωση επί της περιφερειακής του Χιονοδρομικού. Ακολουθώντας ΝΑ πορεία χάνουμε ελαφρώς ύψος και στοχεύουμε την διάσχιση του ρέματος όσο γίνεται υσουψώς. Στην παρούσα καταγραφή ακολουθήθηκε μια μέση πορεία. At 38.55545N, 22.60414E

Ditiki Plagia Liakuras

Η Δυτική πλαγιά της Λιάκουρας. Ήπια προς μέτρια κλίση. Ευχάριστη ανάβαση και κατάβαση.

Ditiki Plagia Tripiu Lithariu

Ευχάριστη κατάβαση στην δυτική πλαγιά του Τρύπιου Λιθαριού.

Εγκαταλείπουμε την περιφεριακή και συνεχίζουμε σε εύκολη τραβέρσα χάνοντας όσο το δυνατόν λιγότερο ύψος προς τα νότια.

Εγκαταστάσεις του Φτερόλακκα. 1840μ. Συνεχίζουμε προς τα ανατολικά στις άκρες της πίστας Παν.

Fterolakas Hn/ko 1640m

Χιονοδρομικό κέντρο Παρνασσού, Φτερόλακας 1640μ. Ακολουθούμε πορεία προς τα ΝΑ σε δρόμο-πίστα με προσοχή. Στην συνέχεια κερδίζουμε ύψος σε ρεματιά εκτός πίστας.

HPA A Pista

Ακολουθούμε πορεία αρχικά εντός της πίστας στην άκρη της με προσοχή. Στην συνέχεια κερδίζουμε ύψος σε λούκι με στόχο την κορυφή της γόνδολας.

Καλόγερος 2327μ. Κορυφή που προσφέρεται για ευχάριστες αναβάσεις και καταβάσεις.

PictographSummit Altitude 0 ft

H νοτιότερη κορυφή της δίδυμης Κοτρωνόραχης.

Liakura 2457m

Η ψηλότερη κορυφή του Παρνασσού.

Lift Παν και αρχή ( βασικά τέλος ) Περιφερειακής.

Periferiaki

Περιφερειακή πίστα-δρόμος. Τραβερσάρει την κορυφή Αρνόβρυση από τα ανατολικά και συνδέει τα Κελάρια με τον Φτερόλακα. Εξυπηρετεί γιατί είναι επίπεδη και συνήθως στρωμένη.

Periferiaki Pali

Ακολουθούμε και πάλι την περιφερειακή για την αποφυγή τραβερσών.

Plato Tuborahis

Πλατό βόρεια της Τουμπόραχης, το διανύουμε και χάνουμε για τελευταία φορά μικρή υψομετρική, προκειμένου να προσεγγίσουμε την δυτική πλαγιά της Λιάκουρας.

Η γωνστή πίστα Σαχάρα. Το lift δεν λειτουργεί. Συνεχίζουμε στην περιφερειακή.

Traversa Arnovrisis

Ακολουθούμε πορεία χαμηλότερα της περιφερειακής και παράλληλη. Η παραμονή εντός της περιφερειακής αποτελεί πιο σύντομη επιλογή.

Traversa Katavasis

Τραβέρσα κατάβασης. Παραμένουμε στις δυτικές πλαγιές του ρέματος και τσουλάμε μέχρι εμφανές σημείο ανηφόρας.

PictographSummit Altitude 0 ft

Η δίδυμη κορυφή του Τρύπιου Λιθαριού.

Tuborahi Ι 2431m

Η δεύτερη ψηλότερη κορυφή του Παρνασσού, Τουμπόραχη. Αναφέρεται και ως Κοτρώνι.