Neraida Mt, Ag.Kiriaki Pertuliu-Neraida 2074m ( Νεράίδα )

Photo ofNeraida Mt, Ag.Kiriaki Pertuliu-Neraida 2074m ( Νεράίδα ) Photo ofNeraida Mt, Ag.Kiriaki Pertuliu-Neraida 2074m ( Νεράίδα ) Photo ofNeraida Mt, Ag.Kiriaki Pertuliu-Neraida 2074m ( Νεράίδα )

July 13, 2019
March 2019

near Pertoúli, Thessaly (Greece)

Νεράϊδα, Αγία Κυριακή ( Περτουλιώτικα Λιβάδια ) - Νεράϊδα 2074μ ( Μπούντουρα ).

Διαδρομή με ορειβατικό ski στην ομώνυμη κορυφή του όρους Νεράϊδα. Η διαδρομή προσφέρεται και για χειμερινή πεζοπορική ανάβαση. Οι κλίσεις στην ανατολικής κατεύθυνσης πλαγιά που οδηγεί στην ράχη μεταξύ της κορυφής Μπούντούρας και Νεράϊδας είναι μέτριες. Η ανατολική αυτή κατεύθυνση έχει συχνά ως αποτέλεσμα το χιόνι κατά τις μεσημβρινές ώρες να μαλακώνει. Η προαναφερθείσα ράχη προσφέρει εντυπωσιακή θέα στην Πίνδο. Να επισημανθεί πως ψηλότερη κορυφή του βουνού Νεράϊδα είναι η Μπριτσιάσα 2144μ, και όχι η ομώνυμη κορυφή Νεράϊδα 2074μ. Διαδρομή για την κορυφή της Μπριτσιάσας μπορεί να βρεθεί στον παρακάτω διασύνδεσμο.

Περιγραφή:

Η εκκίνηση της παρούσας διαδρομής πραγματοποιείται από τα Περτουλιώτικα Λιβάδια και συγκεκριμένα από το παρεκκλήσι της Αγίας Κυριακής, 3 χλμ ΒΑ του Περτουλίου ( υψ. 1180μ ). Η διαδρομή αρχικά κερδίζει ύψος σε σηματοδοτημένο μονοπάτι εντός δάσους ελάτων. Το μονοπάτι διασταυρώνεται σε χωματόδρομο, σε υψόμετρο 1320μ, και τον ακολουθεί με κατεύθυνση ΒόρειοΔυτική.

Σε υψόμετρο 1520μ εγκαταλείπουμε τον χωματόδρομο και συνεχίζουμε σε ράμπα τρακτερόδρομου που αμέσως ολοκληρώνεται σε πατάρι. Συναντώντας ξερολιθιά, πραγματοποιούμε σύντομη κατάβαση και εισερχόμαστε σε κοίτη πλατιάς ρεματιάς. Ακολουθώντας την προς τα Δυτικά, προσεγγίζουμε το αλπικό τμήμα του βουνού σε μικρό πλατό σε υψόμετρο 1660μ.

Με κατεύθυνση πλέον ΒΔ κερδίζουμε ύψος στην πλαγιά περνώντας από χαρακτηριστικό μοναχικό έλατο. Προσεγγίζοντας πλέον δεύτερο πλατό σε υψόμετρο 1800μ συνεχίζουμε σε αυτό προς τα Βόρεια. Σύντομα συναντάμε χαρακτηριστική ράμπα στα αριστερά μας, που με κατεύθυνση ΝότιοΔυτική οδηγεί στην ράχη Μπουντούρας-Νεράιδας. Η ράμπα σε υψόμετρο 1880μ παρουσιάζει σύντομο σημείο με κλίση 30 μοίρες περίπου, όπου αναλόγως των συνθηκών του χιονιού ενδεχομένως να απαιτήσει χρήση crampons.

Προσεγγίζοντας την ράχη στην βάση της κορυφής Μπουντούρας, στρεφόμαστε προς Βορρά. Η βατή και ισοϋψής σχεδόν ράχη με ελάχιστες υψομετρικές διακυμάνσεις, ολοκληρώνεται στην κορυφή της Νεράϊδας.

Για την κατάβαση ακολουθήθηκε για λίγο η ράχη αντιστρόφως, μέχρι να βρεθεί σημείο χωρίς κορνίζα που θα επέτρεπε την ασφαλή πρόσβαση στην ανατολική πλαγιά. Η κατάβαση μέχρι το πλατό στα 1660μ δεν είναι η μεγαλύτερη, αλλά με καλές συνθήκες χιονιού, απολαυστική.

Από το συγκεκριμένο πλατό σε υψόμετρο 1660μ, επελέγη να ακολουθηθεί ο χωματόδρομος, προκειμένου να αποφευχθεί μικρό ανέβασμα στο τέλος της προαναφερθείσας ρεματιάς.

Τέλος, πραγματοποιήθηκε ακόμα μια διαφοροποίηση σε σχέση με την πορεία ανάβασης. Σε υψόμετρο 1340μ λίγο πριν συναντήσουμε το σηματοδοτημένο μονοπάτι , επιλέξαμε να ακολουθήσουμε έτερο χωματόδρομο, που κινούμενος στο όμορφο δάσος του ρέματος Αγίας Κυριακής, καταλήγει στο σημείο αφετηρίας. Η κίνηση στον συγκεκριμένο χωματόδρομο πραγματοποιείται με φώκιες καθ' ότι οι κλίσεις συνεχώς εναλλάσσονται. Επιπλέον απαιτούνται αρκετές διασχίσεις ρεμάτων όπου τα πέδιλα πρέπει να αφαιρεθούν, ενώ θα πρέπει να επισημανθεί πως η απόσταση είναι υπερδιπλάσια εκείνης του μονοπατιού. Παρόλ' αυτά, η παράκαμψη αυτή προσφέρει όμορφες εικόνες στο ειδυλλιακό δάσος ελάτων.

Συνολική απόσταση: 14.6 χλμ
Συνολική ανάβαση + 1.020μ

Άλλες διαδρομές στο βουνό:
-Διαδρομή για την ψηλότερη κορυφή της Νεράϊδας Μπριτσιάσα 2144μ (αναφέρεται και με υψόμετρο 2135μ ) και τους καταρράκτες Δέσης, μπορεί να βρεθεί στον παρακάτω διασύνδεσμο:

- Διαδρομή για την κορυφή Μπριτσιάσα 2144μ ( αναφέρεται και με υψόμετρο 2135μ) με σημείο εκκίνησης σημείο του δρόμου πλησίον του χωριού Πύρρα μπορεί να βρεθεί στον εξής διασύνδεσμο:

-Διαδρομή για την κορυφή Κάλτσα Νεράϊδας 2062μ μπορεί να βρεθεί στον παρακάτω διασύνδεσμο:

Afhenas 2000m

Αυχένας επί της ράχης Μπούντουρα-Νεράϊδα. Υψ. 2000μ. Αποκτούμε εντυπωσιακή θέα στην Πίνδο.

PictographFountain Altitude 0 ft

Παρεκκλήσι και πηγή επί του δρόμου Τρίκαλα Περτούλι. Υψ. 1180μ

Apotomo Simio

Αναλόγως των συνθηκών του χιονιού, σχετικά απότομο για ανάβαση με φώκιες σημείο.

Diastavrosi Hm-Mon

Ο δρόμος διασχίζει μικρό ρυάκι και συναντά ράμπα που ανεβαίνει προς τα Δυτικά. Τον ακολουθούμε και συνεχίζουμε σε μονοπάτι.

Dromos Trikala-Pertuli

Σημείο επί της επαρχιακής οδού Τρίκαλα Περτούλι, υψ 1180μ. 100μ ΝΔ της Αγ.Κυριακής. Άνοιγμα κατάλληλο για στάθμευση. Εκκίνηση μονοπατιού και σύμπτηξη χωματόδρομου από Ρέμα Αγ.Κυριακής.

Enarxi Katavasis Plagias

Σημείο χωρίς κορνίζα που προσφέρεται για απότομη ευχάριστη κατάβαση με ski.

Homatodromos Dasos Rema Kiriakis

Ακολουθώντας τον χωματόδρομο με φώκιες απολαμβάνουμνε το τοπίο εντός του δάσους ελάτων. Διάσχιση αρκετών ρυακιών αφαιρώντας στα σημεία αυτά τα πέδιλα.

Ipia Plagia Enarxi Traversas pros BD

Συνεχίζουμε την κίνηση σε ηπιότερη προσωρινά κλίση προς τα ΒΔ, τραβερσάροντας.

Isodos Rematias Halasmata

Συναντάμε λιθοδομή και με μικρή προσεκτική κάθοδο εισερχόμαστε στην κοίτη χιονισμένης ρεματιάς. Κατεύθυνση Ανατολική. At 39.56191N, 21.46680E

Kinisi se Rematia

Κίνηση στον πυθμένα όμορφης ρεματιάς.

Kinisi stin Platia Epipedi Rahi

Κινούμαστε προς βορρά ακολουθώντας την πλατιά και σχεδόν επίπεδη ράχη απολαμβάνοντας την θέα εκατέρωθεν.

PictographTree Altitude 5,715 ft

Monahiko Dentro

Μοναχικό δέντρο σε υψόμετρο 1720μ στην Ανατολική πλαγιά της Νεράιδας. Ανεβαίνουμε προς τα Δυτικά σε πλατύ λούκι. At 39.56307N, 21.45912E

Σηματοδοτημένο μονοπάτι που κερδίζει ύψος προς τα Βόρεια σε όμορφο δάσος Ελάτων.

Mpara Eisodos Exodos HmDromos

Μεταλλική μπάρα που εμποδίζει την κυκλοφορία οχημάτων στον δρόμο που κινείται παράλλημα με το ρέμα Αγ.Κυριακής στο δάσος.

Neraida 2074m

Κορυφή Νεράιδα 2074μ. Υψομετρικός στύλος ΓΥΣ. Όχι η υψηλότερη του Βουνού. Εντυπωσιακή θέα στο στεφάνι του βουνού προς Βορρά.

Omorfo Monopati Dasos

Όμορφο σηματοδοτημένο μονοπάτι που κερδίζει ύψος προς τα Δυτικά σε δάσος Ελάτων.

Parakapsi gia Rema Ag.Kiriakis

Μεγάλη παράκαμψη εντός του ελατοδάσους για βόλτα με φώκιες επί χωματόδρομου προς το ρέμα Αγ.Κυριακής. Οι κλίσεις εναλάσσονται συχνά οπότε παραμείνατε με φώκιες. Κινούμαστε προς τα Βόρεια και στην συνέχεια ΝΑ.

Patari

Ευρύ πατάρι σε υψόμετρο 1920μ. Συνεχίζουμε προς τον ορατό αυχένα στα Δυτικά.

Raba Anavasis Stin Rahi

Ακολουθούμε ράμπα προς τα ΝΔ που οδηγεί σε μικρό αυχένα επί της ράχης.

Simio Rahis 01 Kukos

Κούκος επί της ράχης Μπούντουρας. Συνεχίζουμε προς Βορρά. At 39.56530N, 21.45162E

Simio Rahis 02

Σημείο στην όμορφη ράχη Μπουντούρας-Νεράϊδας.

Τελική ανάβαση για την κορυφή της Νεράϊδας.

Telos Monopatiu / Homatodromos

Ολοκληρώνουμε την ανάβαση επί του μονοπατιού και συνεχίζουμε σε χωματόδρομο. Στην προκειμένη συνεχίζουμε με φώκιες. Κατεύθυνση Βόρεια-ΒόρειοΔυτικά.

Μon-HmDromos

Μετά την έξοδο από το ρέμα διασταυρωνόμαστε με χωματόδρομο. Αποτελεί επιλογή για την κατάβαση.