Lakmos Mt, Anthohori-Pirgos 1700m-Kalogiros 2102m ( Λάκμος Καλόγερος )

Photo ofLakmos Mt, Anthohori-Pirgos 1700m-Kalogiros 2102m ( Λάκμος Καλόγερος ) Photo ofLakmos Mt, Anthohori-Pirgos 1700m-Kalogiros 2102m ( Λάκμος Καλόγερος ) Photo ofLakmos Mt, Anthohori-Pirgos 1700m-Kalogiros 2102m ( Λάκμος Καλόγερος )

one day 5 hours 39 minutes
January 30, 2019
January 2019

near Giarakári, Epirus (Greece)

Λάκμος ( Περιστέρι ) , Ανθοχώρι ( Σημείο Δρόμου Ανθοχώρι/Βοτονόσι 970μ )-Οροπέδιο 1050μ-Πύργος 1700μ-Βόρεια Ράχη Καλόγηρου-Καλόγηρος 2102μ-Ανθοχώρι

Διαδρομή Ορειβατικού Ski στον Καλόγηρου Λάκμου.

Η διαδρομή πραγματοποιήθηκε σε μορφή διημέρου με διανυκτέρευση σε αντίσκηνα στο οροπέδιο στην αρχή της διαδρομής ( 1050μ ). Η διαδρομή διαπραγματεύεται την βόρεια πλευρά του βουνού και μόνο με φρέσκο χιόνι μπορεί να επαναληφθεί με ορειβατικό ski. Η συγκεκριμένη καταγραφή αφορά ανάβαση τον Ιανουάριο του 2019, με φρέσκο και μεγάλο ύψος συσσώρευσης χιονιού. Μέλημα της ομάδας ήταν η αποφυγή κινδύνου χιονοστιβάδας, για αυτό και επελέγη η χιονοδρομία επί της ράχης. Η διαδρομή δεν παρουσιάζει υψομετρικές διακυμάνσεις και ολοκληρώνοντας κανείς την ανάβαση, μπορεί να επιστρέψει απρόσκοπτα με κατάβαση μέχρι υψομέτρου 1070μ, σε μικρό διάσελο εφ' όσον η χιονοκάλυψη το επιτρέπει ( πράγμα που ισχύει για την συγκεκριμένη καταγραφή ). Το τελευταίο αναφέρεται σε περίπτωση ανάβασης με ορειβατικά ski.

Η χάραξη συμπίπτει με εκείνη της ανάβασης πεζοπορικά, σε χειμερινό πεδίο. Με τις συνήθεις ποσότητες χιονιού, η διαδρομή καθ' ότι βορεινής κατεύθυνσης, συχνά παρουσιάζει πάγο και γι' αυτό ενδέχεται να απαιτεί την χρήση crampons & piolet.

Νερό συναντάμε σε εποχιακό ρυάκι πλησίον του οροπεδίου διανυκτέρευσης.

Συνολική Απόσταση : 12.9 χλμ
Θετική υψομετρική : + 1220μ
Υψομετρική κατάβαση με ski: - 1000μ

Περιγραφή:

Σημείο εκκίνησης σημείο του δρόμου Ανθοχώρι-Βοτονόσι, 1.7 χιλιόμετρα μετά το πρώτο. Σε υψόμετρο 970μ συναντάμε ανηφορικό χωματόδρομο πλησίον κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων. Τον ακολουθούμε για 220μ και διασταυρώνεται με έτερο δρόμο. Επιλέγουμε την δεξιά ( Δυτικά ) απόληξη και κατηφορίζοντας συναντάμε ρυάκι. Στο σημείο αυτό εγκαταλείπουμε οριστικά τον χωματόδρομο και ανηφορίζουμε σε μονοπάτι που κινείται σε δάσος βελανιδιάς παραμένοντας αριστερά της κοίτης του ρυακιού.

Σύντομα φτάνουμε σε ευρύ επίπεδο οροπέδιο-ξέφωτο σε υψόμετρο 1050μ. Το σημείο χρησιμοποιήθηκε για διανυκτέρευση με αντίσκηνα. Εποχιακό ρυάκι περνά δίπλα από το οροπέδιο.

Για την συνέχεια στρεφόμαστε δυτικά, και ακολουθώντας χάραξη μονοπατιού στοχεύουμε χαρακτηριστικό διάσελο. Διάσπαρτες συστάδες εμποδίζουν την συνέχεια της ανάβασης, αλλά εύκολα περνάμε ανάμεσα τους και σε υψόμετρο 1200μ προσεγγίζουμε γυμνή ράχη-Ράμπα. Συνεχίζουμε με κατεύθυνση νότια και ανεβαίνουμε ευρύ λούκι με διάσπαρτα δέντρα. Σε στεγνό πεδίο το μονοπάτι ανεβαίνει στο σημείο αυτό με καγκέλια.

Το Λούκι ολοκληρώνεται σε υψόμετρο 1400μ και συναντάμε μικρή κοιλάδα. Την κυκλώνουμε είτε από τα ανατολικά, είτε από τα δυτικά, και κερδίζοντας ύψος προσεγγίζουμε την ΒΑ πλαγιά του Πύργου. Οι κλίσεις βατές, και κερδίζοντας την υψομετρική, φτάνουμε στο ευρύ πλατό της κορυφής του Πύργου. Στο ΒΔ άκρο του εντοπίζονται κεραίες τηλεφωνίες και γενήτριες, μια κορυφή που οι χάρτες αναφέρουν με υψόμετρο 1642μ. Συνεχίζοντας με Ν-ΝΔ κατεύθυνση στοχεύουμε την ψηλότερη κορυφή του Πύργου, 1700μ, όπου μοναχική κεραία και λιθόκτιστος κούκος.

Στο σημείο αυτό συναντάμε και την μοναδική υψομετρική διακύμανση της διαδρομής, όπου πρέπει να χάσουμε 30μ υψομετρικής προκειμένου να προσεγγίσουμε το διάσελο ( 1670μ ) μεταξύ Πύργου και Καλόγηρου. Πλέον απομένει η ανάβαση στην πλατιά βόρεια ράχη του Καλόγηρου. Εδώ να επισημανθεί και πάλι, πως μόνο με μεγάλες ποσότητες χιονιού η ράχη είναι εξ' ολοκλήρου καλυμμένη με χιόνι.

Κερδίζοντας ύψος με τις φώκιες προσεγγίζουμε την προκορυφή του Καλόγηρου ( 2080μ περίπου, ενώ χάρτες αποτυπώνουν υψομετρικό στύλο ελαφρώς χαμηλότερα σε υψόμετρο 2031μ ). Διανύοντας σχεδόν υσοϋψώς τα 500μ απόσταση που χωρίζουν την προκορυφή από την κορυφή, φτάνουμε στην τελευταία. Σε υψόμετρο 2102μ απολαμβάνουμε την θέα των βόρειων κορυφών του συγκροτήματος Λάκμου.

Για την περίπτωση εκτέλεσης της διαδρομής με ορειβατικό ski όπως στην παρούσα, ακολουθεί η απολαυστική κατάβαση μέχρι το διάσελο πλησίον του οροπεδίου σε υψόμετρο 1070μ.

Γρηγόρης Τζομάκας

Aniforikos Homatodromos

Αρχίζουμε την διαδρομή σε ανηφορικό στενό χωματόδρομο 960μ.. Επί του ασφαλτόδρομου υφίσταται μικρό πλάτωμα που προσφέρεται για στάθμευση του/των οχημάτων.

Anthohori

Ανθοχώρι 1030μ. Καφενείο και μικρό ταβερνείο-ψησταριά ελαφρώς ψηλότερα της εκκλησιάς. Στα ΝΔ Πηγή.

Diadromos Anamesa se Sistades

Ακολουθούμε διάδρομο ανάμεσα σε συστάδες πουρναριών χωρίς προβλήματα. Κατεύθυνση Νότια.

Diaselo

Διάσελο σε υψόμετρο 1055μ. Συνεχίζουμε για λίγα μέτρα προς τα δυτικά και αμέσως ανεβαίνουμε προς τα νότια.

Diaselo Kalogiru-Pirgu

Ομαλό διάσελο ( 1660μ ) μεταξύ των κορυφών Πύργος και Καλόγηρος. Συνεχίζουμε ανηφορικά ( Ν ) στην πλατιά ράχη.

Diastavrosi HmDromon

Διαστάυρωση χωματόδρομων. Επιλέγουμε την δυτική κατεύθυνση και κατηφορίζουμε ελαφρώς.

Gimni Rahi-Raba

Προσεγγίζουμε ράχη-ράμπα με διάσπρτα δεντρα που δεν προβληματίζουν και κινούμαστε με κατεύθυνση Ν-ΝΑ.

HmDromos-Monopati / Ryaki

Ακολουθούμε μονοπάτι που ανηφορίζει στα αριστερά του ρυακιού.

Isodos Plato Pirgou

Συνεχίζουμε σεχεδόν ισουψώς σε πλατό της ευρειάς κορυφής του Πύργου με κατεύθυνση Ν-ΝΔ.

Kalogiros 2102m

Κορυφή Καλόγηρου 2102μ. Η Κορυφογραμμή του Καλόγηρου συνεχίζει προς νότο για την τριπλή κορυφή του Γιαννάκη με τις οποίες όμως διακόπτεται από όμορφη Λάκκα.

PictographSummit Altitude 0 ft

Kalogiros Prokorifi

Προκορυφή Καλόγηρου, συνεχίζουμε ισουψώς για την ψηλή κορυφή 100μ προς τα νότια. Σε χάρτες αναφέρεται υψομετρικός στύλος και υψόμετρο 2031μ.

Kerees Pirgu 1642m

Κεραίες τηλεφωνίας Πύργου. Γενήτριες.

Krifi Lakka

Κρυφή Λάκκα σε υψόμετρο 1450μ. Συνδέεται με ρεματιά με το διάσελο Καλόγηρου - Πύργου.

Luki

Εισερχόμαστε σε ευρύ όμορφο λούκι με διάσπαρτα δέντρα. Διακριτό μονοπάτι σε στεγνό έδαφος ανεβαίνει ομαλά με καγκέλια. At 39.73881N, 21.11451E

Luki Telos

Ολοκληρώνουμε την ανάβαση στο ευρύ λούκι και προσεγγίζουμε μικρή κατωφερή κοιλάδα με διάσπαρτα δέντρα. Την κυκλώνουμε είτε από τα Δυτικά, είτε από τα Ανατολικά.

Mikri Kilada Diasparta Dentra

Όμορφη μικρή κοιλάδα με διάσπαρτα δέντρα. Ελαφρά κατωφέρεια. Την κυκλώνουμε είτε από τα ανατολικά είτε από τα δυτικά.

Mikri Rahi

Όμορφη ράχη που ενώνει μικρή απόληξη με την βόρεια πλαγιά του Πυργου.

PictographTree Altitude 4,659 ft

Monahiko Dentro

Μοναχικό δέντρο σε μικρό μπαλκόνι. Κινούμενοι ανατολικά κατηφορίζουμε για την Λάκκα, συνεχίζοντας Ν-ΝΔ στοχεύουμε τον Πύργο.

BA Plagia Pirgu

Βατή BΑ πλαγιά Πύργου.

Oropedio Dianikterefsis

Όμορφο ευρύ επίπεδο οροπέδιο σε υψόμετρο 1030μ. Κατάλληλο για διανυκτέρευση. Ρυάκι με εποχιακή ροή παρέχει νερό. Στο νότιο άκρο του οροπεδίου παρατηρείται μικρή λίθινη δεξαμενή. Συνεχίζουμε προς τα δυτικά. At 39.74434N, 21.11743E

Pirgos 1700m

Κορυφή Πύργος 1700μ. Κεραία και λιθόκτιστος κυβόσχημος κούκος. Χάνουμε λίγα μέτρα υψομετρικής για το διάσελο στα νότια με την Β. Ράχη Καλόγηρου. At 39.72742N, 21.11103E

Plato Pirgu

Voria Rahi Kalogiru I

Σημείο στην πλατιά βόρεια Ράχη Καλόγηρου.

Voria Rahi Kalogiru II

Σημείο στην Βόρεια Ράχη Καλόγηρου.

Voria Rahi Kalogiru IIΙ

Σημείο στην πλατιά βόρεια Ράχη Καλόγηρου.