Dels cortals de Sispony al Pic del Cubil per la collada de Montaner. Andorra

February 12, 2014
February 2014

near Sispony, Parròquia de la Massana (Andorra)

Viewed 2054 times, downloaded 38 times

Una manera diferent de pujar al Cubil de Pal sense tocar ni un metre de pista en sentit de pujada.

Arribo amb el cotxe una mica abans dels cortals de Sispony i tiro pel camí del Pic de Carroi però us dic que no val la pena perquè he hagut d'atravessar uns prats amb tanca elèctrica pel bestiar, per tant doncs…

Millor passar per la pista forestal que porta als cortals de Sispony i un cop arribats allà podreu veure que cap a la vostra dreta surt un camí que porta a la Caubella de Pal o les bordes de Feneroles, aquest és el camí que seguirem de baixada. Llavors seguim per la pista forestal ampla que ens durà a la collada de Montaner.

Arriba un punt a on la neu no et deixa veure quin és el millor recorregut però si es para compte veurem que ens molts dels arbres hi ha la marca d'un punt groc que ens ajudarà bastant. Per orientar-me jo he anat consultant el GPS que gairebé sempre m'anava encaminant cap a l'esquerra en sentit de pujada. Cap al riu Sec pel seu marge esquerre.

Ha costat arribar a la Collada de Montaner perquè no hi havia cap traça marcada i s'ha hagut d'obrir avui, més o menys hi havia entre un pam i dos de neu nova que s'enganxava de mala manera a les pells i feia que tot plegat pesés com un dimoni. Amb paciència arribem al coll i des d'alla hem enfilat el camí del Cubil que continua marcat pels punts grocs.

Un cop al cim hem tret les pells i hem baixat per les pistes fins a la Caubella o camp base de l'estació de Pal i just allà hem trobat un camí que surt per la dreta de la pista de debutants, en sentit de baixada, que ens ha retornat al cotxe passant per les Bordes de Feneroles (el camí que comentava abans).

La neu en el camí de baixada no era gens fiable, molts taurons sota la neu i en dos punts he hagut de descalçar-me i continuar a peu. És un camí apte per fer amb raquetes de neu, fins i tot amb BTT sense neu, però no gaire recomanable per fer-lo esquiant.

Si no hagués estat per la neu enganxosa avui m'ho hauria passat genial amb el company Chema Pereda

Pel que veig revisant el track es que hi ha un tros arribant a Montaner on el GPS ha marcat una línia recta que no és el camí real. El camí bo va resseguint de molt aprop el riu que apareix en el mapa i arriba just a la collada. Aproximadament surten entre 1000/ 1100 metres de desnivell positiu

• Photo of mrg321
    mrg321 Dec 31, 2015

Disculpa, subo una traducción para enterarme mejor:

Una manera diferente de subir al Cubil de Pal sin tocar ni un metro de pista en sentido de subida.

Llego con el coche un poco antes de los corrales de Sispony y echo por el camino del Pico de Carroi pero os digo que no vale la pena porque he tenido que atravesar unos prados con cerca eléctrica por el ganado, por lo tanto pues ...

Mejor pasar por la pista forestal que lleva a los corrales de Sispony y una vez llegados allí podrá ver que hacia su derecha sale un camino que lleva a la Caubella de Pal o las bordas de Feneroles, éste es el camino que seguiremos de bajada. Entonces seguimos por la pista forestal ancha que nos llevará al collado de Montaner.

Llega un punto en donde la nieve no te deja ver cuál es el mejor recorrido pero si se para la cuenta veremos que en muchos de los árboles está la marca de un punto amarillo que nos ayudará bastante. Para orientarme yo he ido consultando el GPS que casi siempre me iba encaminando hacia la izquierda en sentido de subida. Hacia el río Seco por su margen izquierdo.

Ha costado llegar a la Collada de Montaner porque no había ningún rastro marcada y se ha tenido que abrir hoy, más o menos había entre un palmo y dos de nieve nueva que enganchaba de mala manera a las pieles y hacía que todo pesara como un demonio. Con paciencia llegamos al cuello y desde allí hemos enfilado el camino del Cubil que continúa marcado por los puntos amarillos.

Una vez en la cima hemos sacado las pieles y hemos bajado por las pistas hasta la Caubella o campo base de la estación de Pal y justo allí hemos encontrado un camino que sale por la derecha de la pista de debutantes, en sentido de bajada, que nos ha devuelto el coche pasando por las Bordes de Feneroles (el camino que comentaba antes).

La nieve en el camino de bajada no era nada fiable, muchos tiburones bajo la nieve y en dos puntos he tenido que descalzarse me y continuar a pie. Es un camino apto para hacer con raquetas de nieve, incluso en BTT sin nieve, pero no muy recomendable para hacerlo esquiando.

Si no hubiera sido por la nieve pegajosa hoy me lo habría pasado genial con el compañero Chema Pereda

Por lo que veo revisando el track se que hay un trozo llegando a Montaner donde el GPS ha marcado una línea recta que no es el camino real. El camino bueno va recorriendo de muy cerca el río que aparece en el mapa y llega justo al collado. Aproximadamente salen entre 1000/1100 metros de desnivel positivo